Vedení České filharmonie (ČF) plánuje nového šéfdirigenta Semjona Byčkova představit na pondělní tiskové konferenci. V pondělí také nástupce zesnulého Jiřího Bělohlávka podepíše smlouvu.
Byčkov, rodák z Petrohradu, studoval dirigování na tamní konzervatoři a věnoval se jak koncertnímu, tak opernímu dirigování. Odborníci si na něm cení "vzácné kombinace vrozené muzikálnosti a preciznosti vštípené ruskou pedagogickou školou".
Čtyřiašedesátiletý Byčkov je od minulé sezony jedním z hostujících dirigentů ČF. Stal se také uměleckým ředitelem Čajkovského projektu, který zahrnuje nahrávání všech Čajkovského symfonií pro firmu Decca.
"Čajkovského hudbu miluji od nepaměti a jako každá první láska ani tato nikdy nezmizela," řekl o jeho tvorbě.
Svět si cení i jeho provedení Strausse či Verdiho
Semjon Byčkov zvítězil ve dvaceti letech v Rachmaninovově dirigentské soutěži. Když mu tehdejší režim odepřel cenu za vítězství - možnost dirigovat Leningradskou filharmonii - ze země odešel. Přes Videň odjel v polovině 70. let do Ameriky.
Když se roku 1989 do SSSR vrátil na pozici hlavního hostujícího dirigenta Leningradské filharmonie, měl už mezinárodní renomé.
Působil jako umělecký ředitel u Grand Rapids Symphony Orchestra a orchestru Buffalo Philharmonic, později se stal uměleckým ředitelem Orchestre de Paris (1989), šéfdirigentem Symfonického orchestru Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem (1997) a šéfdirigentem drážďanské Semperovy opery (1998). Zkušenosti má i z londýnské Royal Opera House.
Operní svět si váží zejména jeho interpretací Strausse, Čajkovského, Wagnera a Verdiho.
Po mnohaleté přestávce se Byčkov vrátil k Evženu Oněginovi a tímto návratem symbolicky zahájil období, kdy se jednou z klíčových složek jeho repertoáru stala ruská hudba a zejména Čajkovskij.