Prsten Nibelungův v Praze. Wagnerovy opery uvede Národní divadlo

ČTK Kultura ČTK, Kultura
16. 6. 2024 13:36
Opera pražského Národního divadla připravuje kompletní Prsten Nibelungův skladatele Richarda Wagnera. Cyklus čtyř mnohahodinových romantických oper pojednávajících o vládě bohů nad světem i věčných problémech základních lidských vztahů začne 12. února 2026 premiérou inscenace Zlata Rýna, vyvrcholí v květnu až červnu 2028.
"V Praze se uskuteční nová inscenace Wagnerova Prstenu," oznámil umělecký ředitel Opery Národního divadla Per Boye Hansen.
"V Praze se uskuteční nová inscenace Wagnerova Prstenu," oznámil umělecký ředitel Opery Národního divadla Per Boye Hansen. | Foto: ČTK

Zlato Rýna a Soumrak bohů mají být k vidění v budově Národního divadla, Valkýra a Siegfried pak ve Státní opeře. O projekt se podělí oba operní soubory. "V Praze se uskuteční nová inscenace Wagnerova Prstenu, a to 100 let po poslední a jediné inscenaci celého cyklu realizované v Praze," oznámil umělecký ředitel pražské opery Per Boye Hansen.

Pražané nicméně celou sérii mohli vidět v roce 2005, kdy Prsten Nibelungův v koprodukci s Německou operou na Rýně sídlící v Düsseldorfu a Duisburgu uvedl na české první scéně šéfdirigent düsseldorfského divadla John Fiore.

Představení s pražským orchestrem a německými pěvci vycházela z podoby, v jaké německé scény hrály Prsten Nibelungův počátkem 90. let v režii Kurta Horrese a Tobiase Richtera. Národní divadlo tehdy poskytlo orchestr, statisty, sbor a několik sólistů. Kvůli rozdílným rozměrům jevišť také musela německá strana některé části kulis, dovezených ve 14 kontejnerech, vyrábět pro Prahu znovu. Záznam posléze Národní divadlo vydalo v neprodejné sadě 14 alb a jednoho DVD obsahujícího i dokumentární film. Za projektem stáli tehdejší šéf opery Jiří Nekvasil a bývalý ředitel divadla Daniel Dvořák.

V posledních letech rovněž do Prahy zavítal projekt The Wagner Cycles. Inicioval jej Drážďanský hudební festival a sbližuje akademiky s hudebníky, kteří každý rok koncertně uvádějí jednu část tetralogie Prsten Nibelungův s využitím historických nástrojů a přihlédnutím k vokální i řečové praxi doby vzniku díla. Naposledy letos takto v Praze pod taktovkou Kenta Nagana zazněla Valkýra.

Sérii čtyř oper Prsten Nibelungův vytvořil Richard Wagner v letech 1848 až 1874 volně na motivy starogermánské mytologie, zvláště pak islandských ság a rytířského eposu Píseň o Nibelunzích, pokládaného za nejslavnější dílo německé středověké literatury. Autor tetralogii zkomponoval na vlastní text. Opery Zlato Rýna, Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů dohromady čítají asi 16 hodin hudby.

Režie se ujme Sláva Daubnerová.
Režie se ujme Sláva Daubnerová. | Foto: ČTK

V době, kdy Prsten Nibelungův vznikal, byl Wagner nejen uznávaným skladatelem, ale měl také dobré finanční zázemí. S pomocí mecenášů mohl proto začít uskutečňovat neskromný sen. Byla jím výstavba divadla, na jehož scéně by byly uváděny výlučně jeho vlastní hry. Stalo se. Práce v bavorském Bayreuthu začaly roku 1873, tři roky nato zde byla provedena premiérově celá tetralogie. Bayreuthské hudební slavnosti dodnes v tradici uvádění Wagnerových oper pokračují.

Režie připravované pražské inscenace cyklu se ujme slovenská rodačka Sláva Daubnerová ve spolupráci s výtvarníkem Borisem Kudličkou. Hudební nastudování bude mít na starosti Robert Jindra.

"Na díle pracoval Wagner celých 26 let. Každá z částí je zcela originální a vytváří rozdílnou atmosféru, i hudební. Realizují je ty největší operní scény světa, ale také soubory, které nepatří mezi vyhlášené domy a nepyšní se tak výsostným renomé. Uvedení tohoto velkolepého díla však vždy provází velká očekávání a je obrovskou výzvou," říká Jindra, který je od roku 2022 hudebním ředitelem pražské opery.

Podle režisérky Daubnerové představuje Wagnerův Prsten Nibelungův klenot, jenž v sobě nese univerzálnost fungující v každé době. "Je to mimořádný typ zážitku, kdy si více než u jiných hudebních děl můžeme uvědomit význam umění jako něčeho, co přesahuje naši existenci, a to díky monumentalitě díla a jeho časovému rozsahu," míní.

Držitelka slovenských divadelních cen Dosky už v Praze režírovala Straussovu Ariadnu na Naxu, Výlety páně Broučkovy od Leoše Janáčka nebo Romea a Julii od Charlese Gounoda.

Dirigent Robert Jindra.
Dirigent Robert Jindra. | Foto: ČTK

Per Boye Hansen připomíná, že Praha bývala wagnerovskou metropolí. I navzdory skladatelově antisemitismu za jeho zdejším kladným přijetím stálo židovsko-německé publikum. "Všichni legendární ředitelé Nového německého divadla od roku 1888 byli Židé: Angelo Neumann, Alexander Zemlinsky, Wilhelm Steinberg," připomíná.

Neumann patřil k Wagnerovým nejbližším přátelům. V 80. letech 19. století zakoupil provozovací práva na Prsten Nibelungův a cestoval s jeho provedením po celé Evropě, čímž přispěl ke skladatelově popularitě.

"Když Neumann přišel v roce 1885 do Prahy, začal okamžitě inscenovat Wagnerovy opery, přičemž taktovky se u Zlata Rýna a Valkýry ujal tehdy mladý a neznámý dirigent Gustav Mahler. Bylo to ve Stavovském divadle, ještě před otevřením Nového německého divadla v roce 1888, které bylo otevřeno Wagnerovými Mistry pěvci norimberskými," připomíná Hansen.

Dnes v původní budově Nového německého divadla působí Státní opera Praha.

 

Právě se děje

Další zprávy