Písničkářský deviant jede na Colours s kravskými zvonci

Michal Stromek
12. 7. 2007 11:00
Vinicio Caposella čerpá z italské lidové hudby, Waitse i Vysockého
Vidět Vinicia Caposellu naživo je opravdu netradiční zážitek
Vidět Vinicia Caposellu naživo je opravdu netradiční zážitek | Foto: Colours of Ostrava

Ostrava - Pátek 13. července, desátá hodina večerní. Nejvhodnější doba, kdy by se na hlavní scéně festivalu Colours of Ostrava mělo odehrát jeho bezesporu nejobskurnější představení.

Čtyřčlenná skřípající rocková kapela hrající jak autentické delta blues, tak balkánské techno a občas i divokou lounge music představí největšího exota letošního ročníku. Pod pohanskou býčí maskou a s dlouhým chlupatým kožichem se tu za cinkotu kravských zvonců bude producírovat italský písničkářský deviant Vinicio Caposella.

Tuzemskému publiku je pravděpodobně naprosto neznámý, ale podle dostupných zdrojů se můžeme dočkat jednoho z největších překvapení letošního ročníku. Desky produkuje pravidelně od roku 1990 a najdeme na nich kromě zmíněných ingrediencí i obskurní směs filmové hudby a staroitalských stylů jako je tarantela.

Někdy vydá poklidné folkové album, jindy chrchlavou kolekci obskurních popěvků. Jeho skladby se často objevují v italských filmech. Zpívá italsky, německy, anglicky i rusky. Jeho hudba je výrazně ovlivněna Tomem Waitsem, Vladimírem Vysockým, Frankem Zappou, ale i výmarským kabaretem.

Co předvede svérázný písničkář v Ostravě?
Co předvede svérázný písničkář v Ostravě? | Foto: Colours of Ostrava

Rodák z německého Hannoveru žije téměř celý život v čarokrásném Toskánsku. Má za sebou úspěšné studium na konzervatoři, ale daleko více se na něm podepsala praxe v newyorských barech a podzemních klubech. A nejen hudební: v začátcích musel vzít zavděk jakoukoli prací včetně umývání nádobí, obsluhování v podřadných hospodách a hlídání parkoviště.

Tohle všechno v jeho hudbě najdeme; a podivně se to mísí s obrovskou škálou literárních inspirací. Ovlivnění Charlesem Bukowskim nebo Oscarem Wildem je v jeho nezařaditelných, surrealistických textech - nezřídka doprovázených jízlivě komickou mimikou - naprosto zřejmé. Ostatně všichni jeho oblíbení autoři byli podobně nespoutané duše jako on.

V roce 2004 vyšel jeho první román Non si muore tutte le mattine. Zatím poslední album Ovunque Proteggi z roku 2006 je výrazně ovlivněno italskou lidovou hudbou, což ale neznamená, že to chvílemi není pořádný nářez. Najdou se tu typické kantilény, které by mohl zpívat Adriano Celentano, kdyby mu nechyběl potřebný nadhled. Ale jsou tu také zběsilé srdeční výlevy, zaslechneme i nefalšovanou pochodovou kapelu.

Více o českých hudebních festivalech se dočtete ZDE

Album Caposella natáčel s významným kytaristou neworské scény Markem Ribotem, který také vede jeho současnou doprovodnou skupinu a přijede s ním do Ostravy. Ribot je dlouholetým spolupracovníkem Toma Waitse, nahrával i s Elvisem Costellem, Paulem McCartneym nebo Davidem Sylvianem. Jeho tvorba je podobně pestrá a stylově nezařaditelná jako Caposellova.

Obrovské množství vlivů, kterými je tvorba Vinicia Caposelly zahlcena, se slévá v neuvěřitelně charismatickou mozaiku. Její kamínky drží pohromadě obrovský nadhled a výrazný smysl pro černý humor.

V kombinaci se zběsilou show čeká návštěvníky nevšední a hlavně nečekaný zážitek. Právě pro takové momenty se na Colours of Ostrava vyplatí jezdit.

 

Právě se děje

Další zprávy