Praha - Čínský disident a výtvarník Aj Wej-wej je známý svým častým používáním sociálních sítí. Je to logicky nejlepší cesta, jak může své dílo dostat k co nejširší veřejnosti, zvláště když si uvědomíme, že nesmí vycestovat z Číny, protože tamní komunisté mu zabavili pas.
A díky sociálním sítím zná světová veřejnost Aj Wej-weje asi nejlépe. Stačí připomenout některé z jeho minulých akcí.
Před dvěma lety například nainstaloval ve svém domě čtyři kamery, které měly umožnit každému zájemci na internetu sledovat, čím se právě zabývá. Kritik čínského komunistického režimu tím s nadsázkou jemu vlastní upozornil na nepřetržité sledování, jemuž je ze strany čínské policie vystaven.
Před třemi roky zase čelil obvinění ze šíření pornografie, když na webu vystavil fotografii, na níž byl modelem on sám ve společnosti čtyř nahých žen. Tisíce Číňanů tehdy posílali na podporu Aj Wej-weje své vlastní akty na internet.
Proti násilí, které plodí další násilí
Minulý týden ve středu vyvěsil Aj Wej-wej na Instagram svou fotku s pózou, kterou lze nazvat "nožní zbraň". A lidé opět odpovídají na jeho akci po svém, když posílají z mnoha míst světa fotografie s podobným obsahem - například muž "střílející" z okna nebo batole, jehož baculatou nožičku používá jako zbraň zřejmě dospělý muž.
Některé fotografie znázorňují celé násilné scény - jistý muž s plnovousem a cigaretou v ústech míří nohou na člověka, který má ruce za hlavou a jakoby čeká na popravu. Na jiné momentce je již dílo zkázy dokonáno - před střelcem zakrývajícím si obličej červeným šátkem klečí na zemi muž se zoufalým výrazem držící v náručí ženu "zasaženou kulkou". Nechybí ani žabák Kermit z filmu Mupeti.
Podívejte se na Aj Wej-wejův Instagram
Opět tu nejde o explicitní politický význam, o ideovém namíření akce se minulý týden na webu rozpoutala diskuse. Titulek u původní fotografie hlásal "Beijing anti-terrorism series" - Pekingská antiteroristická série.
Možné významy ale lidé hledali v nejrůznějších oblastech. Jde o podporu protestů v Brazílii? Právě tam přece jsou obdobné pózy na trávnících vidět v podání světových milionářů, jimž jsou právě "nožní zbraně" zdrojem jejich závratných příjmů. Možná jsou ale fotografie komentářem ke střelbě ve školách v USA. Ale také je možné, že jde o připomenutí pětadvacátého výročí masakru na náměstí Nebeského klidu.
A zmiňovaná byla dokonce i možná inspirace kulometnou končetinou Cherry Darling z filmu Roberta Rodrigueze Grindhouse: Planeta Teror.
A možná je také smyslem akce připomenout čínskému režimu, že zbraněmi nevládne jen jeho armáda a policie...
Právě svou nejednoznačností je nový Ajův projekt výbušnější. Opět tak burcuje veřejnost proti upadání do apatie vůči politickému dění. A poslední možnost se ukázala jako docela blízká pravdě.
Proti panickému strachu
Výtvarník totiž nakonec vysvětlil, že jde o kritiku nadužívání moci při boji proti terorismu.
Čína byla v posledním roce svědkem několika smrtících útoků na civilisty, které vláda připsala muslimským radikálům z odlehlého západočínského Ujgurského autonomního území Sin-ťiang. Vláda v reakci na násilnosti zahájila rozsáhlé protiteroristické tažení, v jehož rámci pozatýkala v Sin-ťiangu desítky lidí. Extrémně byla posílena bezpečnostní opatření v metru v řadě čínských měst a místní policie byla vyzbrojena střelnými zbraněmi.
"Lidé z celého světa pociťují panický strach kvůli teroristickým útokům, jako byl ten z 11. září, a kvůli zbraním," uvedl Aj Wej-wej v rozhovoru pro agenturu AP. "Ve jménu protiteroristického boje je nadužívána moc," dodal.
Aj Wej-wej uvedl, že titulek "Pekingská protiteroristická série", který doprovázel původní fotografii, na níž zapózoval ve slamáku, trenýrkách a černých ponožkách, je odkazem na protiteroristické kampaně, které jsou "všudypřítomným fenoménem", a to ne pouze v Číně.
"Moc je používána ve jménu vaší ochrany. To, co (vlády) dělají, ale zasluhuje obsáhlou diskusi. A co znamená terorismus pro vás? Přináší utrpení do vašich životů? Nebo klade na každého velké břemeno?" konstatoval výtvarník.
Renomovaný britský časopis Art Review zvolil v roce 2011 Aj Wej-weje nejvlivnější uměleckou osobností roku a jeho díla vystavovaly v minulosti nejpřednější světové galerie jako londýnská Tate Modern. Umělec je známý také jako spoluautor návrhu olympijského stadionu (Ptačího hnízda) v Pekingu.
Ještě do 7. července lze vidět momentálně největší expozici Aj Wej-wejových děl v Berlíně pod názvem Důkaz (Evidence).