Karlovy Vary - Do Karlových Varů přijel v úterý po poledni slavný režisér William Friedkin, který v závěru festivalu převezme Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii a uvede restaurovanou verzi jednoho ze stěžejních titulů své kariéry Mzda strachu.
Loni získal obdobnou cenu na festivalu v Benátkách.
Intenzita Vymítače ďábla nespočívá jen v otevřenosti, s jakou ukazuje destrukci dětské nevinnosti (od zvracení zeleného hnisu přes proud pronášených vulgarit až k masturbaci krucifixem), aniž by se někdy uchyloval k laciným atrakcím. Důležitá je i angažovanost filmu, ve kterém se nikoli náhodou hrdinka účastní natáčení snímku o studentské revoltě. Podobně jako filmy Kmotr, Lovec jelenů, Čelisti, Blízká setkání třetího druhu či Všichni prezidentovi muži podvracel Vymítač ďábla víru v americkou realitu, rodinné hodnoty, politickou důvěryhodnost, ale především v církev!
Friedkinova návštěva Karlových Varů je podle vedení této přehlídky logickým vyvrcholením snah představit 70. léta v zámořské kinematografii, klíčové období, jež ovládala takzvaná generace Nového Hollywoodu. Rodák z Chicaga k jeho ojedinělosti přispěl nejen proslulými snímky Francouzská spojka (1971) a Vymítač ďábla (1973), ale především ve své době kontroverzně přijatým dobrodružným dramatem Mzda strachu (1977).
Už v začátcích kariéry v dokumentární tvorbě pro televizi (například ceněný Lid vs. Paul Crump) prokázal William Friedkin mimořádný talent pro sugestivní filmové vyjadřování, kterým je schopen oslovit široké publikum i kritiky. Do historie filmu se zapsal redefinováním žánrů krimi a hororu. Francouzská spojka a Vymítač ďábla dohromady získaly sedm Oscarů a stejný počet Zlatých glóbů, jejich vliv na dílo řady tvůrců je všeobecně známý.
Za jeden z nejoriginálnějších thrillerů 80. let je považován jeho kontroverzní ponor do newyorské sadomasochistické subkultury Na lovu (1980), zatímco akční drama Žít a zemřít v L. A. zaznamenalo úspěch u kritiky, jíž připomnělo Friedkinův veleúspěšný začátek předchozí dekády.
Uznávaný operní režisér i autor fascinujících knižních memoárů The Friedkin Connection (Harper 2013) vždy ovládal schopnost vymanit se zjednodušujícímu zaškatulkování. V nedávných letech zaujal hororovým thrillerem Brouk (2006) i černou komedií Zabiják Joe (2011), ve kterých nabídl zajímavé příležitosti dnes uznávaným hercům Michaelu Shannonovi a Matthew McConaugheymu. V předchozích desetiletích zásadně ovlivnil kariéry Gena Hackmana, Roye Scheidera nebo Ala Pacina.
Williama Friedkina doprovází ve Varech manželka Sherry Lansing, která byla původně herečkou, ale působila i jako generální ředitelka Paramount Pictures a jako prezidentka 20th Century Fox byla první ženou v čele hollywoodského studia.
Během jejího šéfování studio dosáhlo nejdelší a nejúspěšnější etapy od 30. let. Produkovalo například takové hity jako Forrest Gump, Statečné srdce a komerčně nejúspěšnější film Titanic.