"Punk a hardcore v Československu 1979 až 1989 bilancuje člověka a jeho svět, servíruje profil různou mírou traumatizovaného jedince na pozadí nevlídné, nenávistné doby," píše v průvodní studii Kopáč, podle něhož byly zdejší punk a hardcore ve srovnání se světem "jednoznačně víc mortida než libida, spíš příchylnost k sebezáhubě než k vitální cestě za sebeosvobozením, seberealizací".
Zatímco dřívější publikace sledovaly hlavně muziku, kapely, koncerty, případně brutální reakci komunistického režimu, novinka nazvaná podle skladby skupiny Modrý tanky se zabývá také sdělením a ideovým rámcem.
Průvodní studii doprovází antologie textů, od kapel Zikkurat a Extempore přes Radegast, FPB a Kritickou situaci po Šanov 1, Tři sestry, Akutní otravu nebo Požár mlýna. Vše rámují rozhovory s kritikem Josefem Vlčkem, fotografem Stejskalem a hudebníky Jonssonovou s Petrem Zelenkou.
"Já jsem od počátku zastával názor, že jaká společnost, taková muzika. Takže na punku mě zajímaly samozřejmě především rozměry politické, sociální a kulturní," říká Vlček. "Bral jsem to zřejmě vážněji než většina konzumentů, kterým se buď líbila hudba, nebo je bavilo dělat bordel. Snažil jsem se interpretovat to gesto v širším kontextu," doplňuje.
Knihu v nákladu 1000 kusů vydala Gabriela Kontra v nakladatelství Divočina, proto není v běžné distribuci. Sehnat ji lze na e-shopu a vybraných prodejnách v Praze nebo Slavonicích.
Punk jako hnutí vznikl v New Yorku. K průkopníkům žánru se řadí američtí New York Dolls a Ramones. V Evropě se nejvíce rozšířil díky britským Sex Pistols.
Obecně neměl jednotný ideový směr, jeho nejrozšířenější postoje byly odpor vůči nacismu, bolševismu, diskriminaci, rasismu, předsudkům, politice, válce, globalizaci, konvencím či komerci. Punkeři se především snažili šokovat. V počátcích lze u mnoha skupin nalézt extravagantní oblečení.
Hardcore je pak styl punku, od poloviny 80. let často na pomezí metalu. Na rozdíl od klasického punku bývá agresivnější a rychlejší. Vyznačuje se energickými krátkými písněmi postavenými na jednoduchých kytarových riffech v rychlém tempu, s agresivními vokály. Texty skupin často reflektují sociální a politická témata. První tuzemskou kapelou hrající skladby zahraničních punkerů s českými texty byla Extempore v roce 1979, následovaly formace jako Energie G, Zikkurat, Plexis nebo Visací zámek.