Recenze: Pochmurný žertéř Joker ani v 75 letech nepřestává šířit chaos a zmar

Jarmila Křenková
4. 3. 2016 19:30
Komiksová antologie Joker: Oslava 75. výročí stvrzuje výsadní postavení tohoto excentrického superpadoucha nejen v zahraničí. I v českém prostředí se dočkal už druhé samostatné knihy (tou první bylo album Briana Azzarella Joker), čemuž zatím žádný z jeho kolegů nemůže konkurovat.
Joker: Oslava 75. výročí
Joker: Oslava 75. výročí | Foto: BB Art

Z výběru jokerovských příběhů od 40. let 20. století do současnosti získáme ucelenou představu o všech verzích největšího z protivníků Temného rytíře v kontextu proměn komiksového média i dalších vlivů od literatury přes výtvarné umění po film, které v průběhu času batmanovské univerzum zasáhly.

V českém překladu tak máme poprvé možnost sledovat kořeny jednoho superhrdinského mýtu. Antologie je přehledně chronologicky členěná do pěti oddílů, z nichž každý odráží jinou fázi jokerovské historie. Na počátku je Joker jen dalším z vražedných gangsterů, kterému ve stylu starých grotesek čelí dynamické duo Batman-Robin a v následujících dekádách je v důsledku cenzurních požadavků Comics Code Authority zpola žertovnou figurkou.

Od 70. let pak konečně opět čerpá ze své temnější stránky, díky čemuž se v nejaktuálnějších příbězích stává zosobněním anarchie a šílenou protiváhou svému arcinepříteli Batmanovi.

Batmanovské komiksy od počátku obsahovaly prvky noirové estetiky vycházející z expresionismu a využívaly zápletky hammettovské a chandlerovské drsné školy. Temný rytíř nezachraňoval svět, ale bojoval v zapadlých uličkách svého města proti padouchům, jimiž nebyli šílení vědci nebo mimozemšťané, ale lokální zločinci, jimž šlo především o zisk. Ústředním pocitem z takového světa je pak balancování mezi chaosem a řádem, šílenstvím a rozumem, kontrolou sebe sama a rozpadem osobnosti.

Ztělesněním těchto konfliktů je právě postava Jokera a jeho potýkání se s Batmanem. Řešení jejich sporů přitom jednoduše nespočívá ve smrti jednoho z nich; oba jsou nuceni přežívat v jakési symbióze, kdy jeden bez druhého nemůže existovat. Například v příběhu Dostat rozum (1994) se Joker domnívá, že Batman je mrtvý. Paradoxně ovšem nejde o okamžik triumfu, ale ultimátního znejistění v duchu expresionistického pohledu do propasti. Joker pak přestává být sám sebou a snaží se žít spořádaný rodinný život. Svoji pravou tvář nachází až ve chvíli, kdy vyjde najevo, že Batman žije.

S proměnami postavy Jokera souvisí i vývoj vyprávěcích strategií. V počátcích batmanovských příběhů šlo většinou jen o řetězení atrakcí a vizuálních šoků. Většina akce se děje na pozadí výrazných barevných ploch, případně v typizovaném prostředí putyk či přístavních doků, na němž není nic ryze gothamského. Velkou roli pak sehrává vševědoucí vypravěč, který dikcí pouťového vyvolávače komentuje akční střety dynamického dua s Jokerem, jenž je zde nejčastěji zpodobňován v roli zloděje cenných artefaktů.

V průběhu času ale převládly noirové prvky. Vševědoucí vypravěč byl nahrazen Batmanovými monology coby marlowovského vyděděnce. Boxerské souboje střídají akční sekvence čerpající z různých bojových umění a Gotham vystupuje z barevných ploch jako město permanentního deště, stínů a nakloněných vertikál.

Vyprávění se komplikuje intenzivnějším ponorem do charakterů postav zvýznamňujícím především ambivalentní vztah Batmana a Jokera. Vrcholem jsou v tomto ohledu slavná alba Franka Millera (Návrat Temného rytíře, Rok jedna), Jepha Loeba (Temné vítězství, Dlouhý Halloween) i v antologii zastoupeného Scotta Snydera (Smrt rodiny), jenž obohacuje expresionisticko-noirovou linii o hororové prvky. Batman zde zároveň nevstupuje pouze do vztahů s Robinem či věrným Alfredem, ale je součástí širšího, a tudíž variabilnějšího rodinného společenství.

Millerovsko-loebovské univerzum je taktéž nejzásadnější inspirací moderních filmových adaptací, které jsou dobrým příkladem toho, že postava Batmana je právě tak silná, jako je jeho úhlavní protivník Joker. A ať už jím je šílený elegán Jack Nicholson nebo ztělesnění chaosu a anarchie Heath Ledger, bývá tento pochmurný žertéř vždy o krok před Batmanem a ukazuje mu cestu, jak být skutečným Temným rytířem, kterého Gotham právě potřebuje.

Antologie Joker: Oslava 75. výročí je tak především užitečnou pomůckou, jak nahlížet komplikované vztahy těchto komiksových legend, i prostředkem, díky němuž si lze relativně přehledně usouvztažnit potýkání komiksu s ostatními médii i dobovým kontextem. Je jen škoda, že poměrně ambicióznímu projektu schází rozsáhlejší komentář v podobě doslovu či delší studie, které by mohly rozšířit velmi stručné úvody jednotlivých oddílů.

Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti (trailer s českými titulky) | Video: Freeman Entertainment

před 15 minutami

Trump neuspěl. Odvolací soud je nadále pro nahlédnutí do jeho finančních záznamů

Odvolací soud ve Spojených státech zamítl ve středu žádost prezidenta Donalda Trumpa, aby se znovu zabýval rozhodnutím, které dalo za pravdu výboru Sněmovny reprezentantů. Ten žádá o nahlédnutí do prezidentových finančních záznamů. Informovala o tom ve čtvrtek agentura Reuters. Trumpův právník John Sekulow už řekl, že se proti rozhodnutí odvolá k nejvyššímu soudu USA.

Výbor pro dohled a reformu americké Sněmovny reprezentantů letos firmu Mazars LLP, která zpracovávala pro Trumpa účetnictví, vyzval, aby mu poskytla finanční záznamy prezidenta a několika jeho firem za posledních osm let. Jde o jeden z řady právních kroků, které vyhrocují konflikt mezi Sněmovnou reprezentantů, ovládanou demokraty, a Bílým domem.

před 19 minutami

U Břeclavi se srazil autobus s dvěma auty, šest lidí utrpělo lehká zranění

Při nehodě autobusu, dodávky s návěsem a osobního auta u Břeclavi se ve čtvrtek před 6:00 zranilo lehce šest lidí. Pět z nich byli cestující z linkového autobusu. Silnice I/55 je v místě nehody uzavřená, policisté dopravu hned za sjezdem z dálnice D2 odklánějí na Ladnou. Kolony tam zatím nejsou.

"Dodávka vezla na návěsu domácí bazén. Náklad se rozkmital a dodávka bokem narazila do linkového autobusu, který jel v protisměru od Břeclavi na Hodonín. Do návěsu dodávky pak následně narazil ještě osobní automobil," uvedla břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová.