Recenze: Pochmurný žertéř Joker ani v 75 letech nepřestává šířit chaos a zmar

Jarmila Křenková
4. 3. 2016 19:30
Komiksová antologie Joker: Oslava 75. výročí stvrzuje výsadní postavení tohoto excentrického superpadoucha nejen v zahraničí. I v českém prostředí se dočkal už druhé samostatné knihy (tou první bylo album Briana Azzarella Joker), čemuž zatím žádný z jeho kolegů nemůže konkurovat.
Joker: Oslava 75. výročí
Joker: Oslava 75. výročí | Foto: BB Art

Z výběru jokerovských příběhů od 40. let 20. století do současnosti získáme ucelenou představu o všech verzích největšího z protivníků Temného rytíře v kontextu proměn komiksového média i dalších vlivů od literatury přes výtvarné umění po film, které v průběhu času batmanovské univerzum zasáhly.

V českém překladu tak máme poprvé možnost sledovat kořeny jednoho superhrdinského mýtu. Antologie je přehledně chronologicky členěná do pěti oddílů, z nichž každý odráží jinou fázi jokerovské historie. Na počátku je Joker jen dalším z vražedných gangsterů, kterému ve stylu starých grotesek čelí dynamické duo Batman-Robin a v následujících dekádách je v důsledku cenzurních požadavků Comics Code Authority zpola žertovnou figurkou.

Od 70. let pak konečně opět čerpá ze své temnější stránky, díky čemuž se v nejaktuálnějších příbězích stává zosobněním anarchie a šílenou protiváhou svému arcinepříteli Batmanovi.

Batmanovské komiksy od počátku obsahovaly prvky noirové estetiky vycházející z expresionismu a využívaly zápletky hammettovské a chandlerovské drsné školy. Temný rytíř nezachraňoval svět, ale bojoval v zapadlých uličkách svého města proti padouchům, jimiž nebyli šílení vědci nebo mimozemšťané, ale lokální zločinci, jimž šlo především o zisk. Ústředním pocitem z takového světa je pak balancování mezi chaosem a řádem, šílenstvím a rozumem, kontrolou sebe sama a rozpadem osobnosti.

Ztělesněním těchto konfliktů je právě postava Jokera a jeho potýkání se s Batmanem. Řešení jejich sporů přitom jednoduše nespočívá ve smrti jednoho z nich; oba jsou nuceni přežívat v jakési symbióze, kdy jeden bez druhého nemůže existovat. Například v příběhu Dostat rozum (1994) se Joker domnívá, že Batman je mrtvý. Paradoxně ovšem nejde o okamžik triumfu, ale ultimátního znejistění v duchu expresionistického pohledu do propasti. Joker pak přestává být sám sebou a snaží se žít spořádaný rodinný život. Svoji pravou tvář nachází až ve chvíli, kdy vyjde najevo, že Batman žije.

S proměnami postavy Jokera souvisí i vývoj vyprávěcích strategií. V počátcích batmanovských příběhů šlo většinou jen o řetězení atrakcí a vizuálních šoků. Většina akce se děje na pozadí výrazných barevných ploch, případně v typizovaném prostředí putyk či přístavních doků, na němž není nic ryze gothamského. Velkou roli pak sehrává vševědoucí vypravěč, který dikcí pouťového vyvolávače komentuje akční střety dynamického dua s Jokerem, jenž je zde nejčastěji zpodobňován v roli zloděje cenných artefaktů.

V průběhu času ale převládly noirové prvky. Vševědoucí vypravěč byl nahrazen Batmanovými monology coby marlowovského vyděděnce. Boxerské souboje střídají akční sekvence čerpající z různých bojových umění a Gotham vystupuje z barevných ploch jako město permanentního deště, stínů a nakloněných vertikál.

Vyprávění se komplikuje intenzivnějším ponorem do charakterů postav zvýznamňujícím především ambivalentní vztah Batmana a Jokera. Vrcholem jsou v tomto ohledu slavná alba Franka Millera (Návrat Temného rytíře, Rok jedna), Jepha Loeba (Temné vítězství, Dlouhý Halloween) i v antologii zastoupeného Scotta Snydera (Smrt rodiny), jenž obohacuje expresionisticko-noirovou linii o hororové prvky. Batman zde zároveň nevstupuje pouze do vztahů s Robinem či věrným Alfredem, ale je součástí širšího, a tudíž variabilnějšího rodinného společenství.

Millerovsko-loebovské univerzum je taktéž nejzásadnější inspirací moderních filmových adaptací, které jsou dobrým příkladem toho, že postava Batmana je právě tak silná, jako je jeho úhlavní protivník Joker. A ať už jím je šílený elegán Jack Nicholson nebo ztělesnění chaosu a anarchie Heath Ledger, bývá tento pochmurný žertéř vždy o krok před Batmanem a ukazuje mu cestu, jak být skutečným Temným rytířem, kterého Gotham právě potřebuje.

Antologie Joker: Oslava 75. výročí je tak především užitečnou pomůckou, jak nahlížet komplikované vztahy těchto komiksových legend, i prostředkem, díky němuž si lze relativně přehledně usouvztažnit potýkání komiksu s ostatními médii i dobovým kontextem. Je jen škoda, že poměrně ambicióznímu projektu schází rozsáhlejší komentář v podobě doslovu či delší studie, které by mohly rozšířit velmi stručné úvody jednotlivých oddílů.

Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti (trailer s českými titulky) | Video: Freeman Entertainment

před 18 minutami

Biden telefonoval s Putinem, hovořilo se o dohodě Nový START, otravě Navalného i o prosincovém hackerském útoku na americké úřady, oznámil Bílý dům.

před 25 minutami

Poslanci odmítli legalizaci konopí, přinesla by zdravotní rizika, míní Blatný

Sněmovna odmítla omezenou legalizaci konopí. Návrh skupiny čtyř desítek poslanců ze šesti klubů předpokládal, že by si bezúhonní dospělí lidé mohli bez hrozby postihu vypěstovat a zpracovat doma až pět rostlin konopí. Plénum novelu o návykových látkách, za níž stojí zejména Piráti, zamítlo na návrh SPD hlasy 55 z 89 přítomných poslanců už v úvodním kole.

Pirátský poslanec Tomáš Vymazal zdůrazňoval, že změna by mohla zabránit kriminalizaci jinak bezúhonných lidí. "Konopí je v Česku velice oblíbené. Dle různých studií s ním má zkušenost více než každý čtvrtý mladistvý a u dospělých jsou to dokonce dva z pěti," uvedl. Regulace by podle poslance měla nahradit podle něho selhávající represi. Podle předsedy STAN Víta Rakušana jde o odstraňování státem řízeného pokrytectví.

Naopak ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) upozorňoval na to, že novela je v rozporu s mezinárodním právem a protidrogovou politikou. "Přináší velká sociální a zdravotní rizika," uvedl. Ministr také varoval před možnou drogovou turistikou za takzvaným rekreačním konopím.

Novela předpokládala, že lidé by mohli mít doma beztrestně až 1,25 kilogramu sušiny konopí. Ostatním lidem by pěstitelé museli zabránit ve volném přístupu k tomuto konopí pod hrozbou pokuty až 15 000 korun. Až 30 gramů by mohli lidé nosit u sebe i mimo obydlí. Stejné množství, tedy 30 gramů, by mohli legálně předat jinému dospělému člověku, ovšem výhradně bezplatně. Totéž mělo platit pro produkty získané z konopí.

Předkladatelé tvrdili, že omezená legalizace konopí by zmenšila černý trh a vedla by také ke snížení trestné činnosti, která se s ním váže.

před 40 minutami

Lamparda u fotbalistů Chelsea nahradil Tuchel

Novým trenérem fotbalistů Chelsea byl podle očekávání jmenován Němec Thomas Tuchel. Londýnský klub dnes oznámil, že s bývalým kouřem Paris St. Germain či Dortmundu podepsal smlouvu na rok a půl s opcí. Tuchel nahradil odvolaného Franka Lamparda.

Tuchel v novém působišti už dnes povede první trénink a premiéra na lavičce ho čeká ve středečním ligovém utkání s Wolverhamptonem. "Nikdy není příjemné měnit trenéra uprostřed sezony, ale jsme rádi, že v Thomasi Tuchelovi se nám podařilo získat jednoho z nejlepších evropských trenérů," uvedla na klubovém webu ředitelka Chelsea Marina Granovská.

Sedmačtyřicetiletý Tuchel naposledy vedl Paris St. Germain, kde v prosinci skončil. Francouzský celek trénoval od května 2018 a s týmem vyhrál v obou sezonách mimo jiné francouzskou ligu a v uplynulém ročníku s ním došel do finále Ligy mistrů. V minulosti působil také v Mohuči a Dortmundu, se kterým v roce 2017 vyhrál Německý pohár.

V Chelsea nahradil Lamparda, který byl odvolán kvůli neuspokojivým výsledkům. "Blues" pod vedením nejlepšího klubového střelce z posledních osmi ligových duelů zvítězili pouze ve dvou a propadli se až na devátou pozici. Bývalý záložník vedl Chelsea od léta 2019 a v první sezoně s ní obsadil čtvrté místo.