Recenze: Chuck Palahniuk si utahuje z "porna pro mamky". Nudně a bez vtipu

Michal Polák Michal Polák
27. 10. 2015 8:45
Třiapadesátiletý americký prozaik Chuck Palahniuk vydává v Česku s jednoletým zpožděním svůj čtrnáctý román Tvé překrásné já. Tentokrát v něm zaplul do vod brakové ženské literatury. Modeluje subversivní dystopickou vizi, jaké by to asi bylo, kdyby se ženy chovaly jako někteří muži a usilovaly výhradně o sexuální uspokojení. „Palahniuk napsal knihu o sexu, která je překvapivě chladná, nezábavná a nevtipná. Pravý opak toho, co by se od ní očekávalo,“ píše v recenzi Michal Polák.
Chuck Palahniuk
Chuck Palahniuk | Foto: Allan Amato / Odeon, koláž Aktuálně.cz

RecenzeChuck Palahniuk si získal zástupy fanoušků psaním, jež se naprosto vymyká současné literární tvorbě. Jeho temné romány obnažují nejhorší lidské vlastnosti v jejich nejnižších podobách. Palahniuk své knihy využívá k tomu, aby se vymezil vůči zhoubným soudobým fenoménům, například konzumu, sektářství nebo třeba obyčejné lidské naivitě a hlouposti.

V Tvém překrásném já je tomu podobně. Staví se proti stádovosti, touze po okamžitém úspěchu a sexuálním uspokojení bez lásky.

Mladá začínající právnička Penny Harriganová sní o kariéře ve velké právnické firmě. Opájí se pocitem, že její kariéra jistě půjde brzy strmě nahoru. Vrcholem jejího pracovního dne ale je, když ji někdo z kolegů poprosí, aby mu udělala kafe. Shodou okolností se Penny ve firmě seznámí se světoznámým průmyslovým a mediálním magnátem Corneliem Linusem Maxwellem, který nenápadnou myšku Penny pozve na večeři. Penny pochopitelně neodmítne. Kdo by také odolal muži, který randil s dcerou britské královské rodiny, světoznámou filmovou hvězdou, či dokonce samotnou americkou prezidentkou?

Maxwell rozmazluje Penny drahými šaty světových návrhářů, večeřemi v nejluxusnějších restauracích či lety soukromým tryskáčem po celé zeměkouli. A chce za to jen jediné – Penny se musí stát testovacím subjektem jeho nové řady sexuálních výrobků pro ženy Tvé překrásné já, které mají každým dnem vstoupit na světový trh.

Podoba s Padesáti odstíny šedi?

Možná vám toto krátké shrnutí děje připadá povědomé. Synopse totiž nápadně připomíná erotickou romanci Padesát odstínu šedi od britské autorky E. L. Jamesové, která vyšla v roce 2011 a stala se celosvětovým bestsellerem. Po celém světě se prodalo přes 60 milionů výtisků. Její nesporný úspěch těžko nesla literární kritika, jež knihu začala pejorativně označovat jako „porno pro maminky“. Překvapivým důsledkem popularity knihy byl poměrně dramatický nárůst prodejnosti sexuálních pomůcek, které hlavní hrdinka vyzkouší při sexu se svým milionářským přítelem Greyem.

Palahniuk tuhle samo o sobě dost nezvyklou situaci vzal a vyhrotil ji ad absurdum, když vytvořil fikční svět, ve kterém ženy nejen masově nakupují výrobky Tvého překrásného já, ale ještě k tomu jsou na nich vysoce závislé. Miliony žen se tak uchylují do svých potemnělých ložnic, aby se za zvuků elektronického bzučení oddávaly nekončící rozkoši.

Tu nemohou narušit ani nakvašení muži vytrvale bušící do pečlivě zabarikádovaných dveří jejich ložnic, zmůžou se jen na slabošské výčitky: „Kdo dá naši dceru spát? Kdo ji odvede do školy?“ Lusknutím prstu začne platit PR slogan prodávající řadu výrobků Tvé překrásné já: „Brzy bude nahrazena miliarda manželů.“

Autor vytváří analogii s dnešním způsobem života některých mužů, kteří si vytvořili „návyk na vzrušení“, takže usilovně hltají počítačové hry a internetové stránky s pornografií. Stejně jako Palahniukovy hrdinky jsou závislí na sexuálním vybití bez lásky, které je bezpečně připravilo o možnost vytvořit si nějaký normální fungující vztah.

Snadný cíl pro kritiku

Je škoda, že si Palahniuk tentokrát vybral tak snadný cíl své kritiky. Utahovat si z červené knihovny je podobná výzva jako posmívat se vozíčkářovi, že nevyjede schody. Panuje celkem obecná shoda, že žánr ženské romance má ve většině případů naprosto nulovou uměleckou hodnotu, a co se děje týče, kopíruje ověřené dějové šablony o ženách hledajících lásku nebo životní naplnění. V ten moment působí Palahniukova kritika dost zbytečně.

Problematická je i druhá část knihy, tedy apokalyptická vize o závislosti žen na sexuálním uspokojení. Přijmeme-li Palahniukovu premisu o snadném vzniku závislosti na rozkoši, devalvujeme ženy na jakési loutky svých tužeb. Jistě, určitě v současnosti existuje takový segment žen a mužů, ale v absolutním součtu bude ve společnosti spíše okrajový. To je také důvod, proč pro mnohé čtenáře (a hlavně čtenářky) může být četba Tvého překrásného já poměrně velké sci-fi.

Že se s Palahniukem děje něco špatného, indikuje už jeho podivné vyjádření v rozhovoru pro iHNED.cz, že chtěl napsat něco, co bude do očí bít tím, jak je to hrozně mizerné a hloupé. Tentokrát se ale zdá, že ani tak nejde o upřímnost, jako spíše o alibistickou snahu omluvit, že vznikla jedna z jeho nejslabších knížek.

Palahniuk napsal knihu o sexu, která je překvapivě chladná, nezábavná a nevtipná. Pravý opak toho, co by se od ní očekávalo.

Tvé překrásné já - Chuck Palahniuk. Vydal Odeon, 2015, překlad Richard Podaný

Aktualizováno před 21 minutami

Střety v Jeruzalémě pokračují druhý den a noc, další desítky Palestinců utrpěly zranění

V Jeruzalémě ze soboty na neděli pokračovaly střety mezi palestinskými demonstranty a izraelskou policií poté, co se sešly desítky tisíc muslimů před mešitou Al-Aksá při oslavách svátku souvisejícího s postním měsícem ramadán. Podle místního Červeného půlměsíce utrpělo zranění nejméně 80 lidí včetně několika dětí, 14 lidí bylo převezeno do nemocnice. Zranění utrpěl rovněž jeden policista. Znepokojení nad situací dnes vyjádřil takzvaný blízkovýchodní kvartet, tedy Evropská unie, OSN, USA a Rusko.

Palestinská mládež házela kamení na policisty, zapalovala ohně a strhávala policejní bariéry v ulicích vedoucích k jeruzalémskému Starému městu. Policisté na koních a těžkooděnci proti davu nasadili zábleskové granáty a vodní děla, stříleli rovněž do lidí gumovými projektily.

Nepokoje v Jeruzalémě propukly po zahájení postního měsíce ramadánu v polovině dubna, kdy Izrael omezil Palestincům shromažďování na místě, kde se Arabové většinou scházejí k večerní modlitbě. V posledních dnech napětí podpořilo hrozící nucené vystěhování některých palestinských rodin z jejich domů ve východním Jeruzalémě. Při střetech z pátku na sobotu utrpělo zranění přes 200 Palestinců a šest izraelských policistů.

před 24 minutami

Sadiq Khan obhájil mandát a bude nadále starostou Londýna

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan, britské hlavní město tak povede i příští čtyři roky. Podle oficiálních výsledků získal přes 55 procent hlasů a porazil svého konzervativního soupeře Shauna Baileyho, informovala v sobotu britská média. Khan se stal v roce 2016 prvním muslimem, který kdy stanul v čele západní metropole.

"Jsem pyšný, že jsem dnes získal velmi silný mandát," řekl Khan po oznámení výsledků. Slíbil rovněž, že si "natáhne každou šlachu při snaze vystavět lepší a zářnější budoucnost pro Londýn po temných dnech pandemie".

"Nebudu nikdy přehlížet vaše hlasy, vaše starosti a vaše obavy," vzkázal pak voličům, kteří ve volbách upřednostnili jednoho z jeho 19 soupeřů. "Jizvy po Brexitu stále přetrvávají a stále více nás rozděluje drsná kulturní válka," pokračoval s tím, že koronavirus nedbá na ideologické rozdíly. "Musíme využít této chvíle národního uzdravení k zacelení toho, co nás rozděluje," dodal. Slíbil rovněž, že bude usilovat o lepší komunikaci mezi londýnskou radnicí a britskou vládou, jíž nyní ovládají konzervativci.