Ohňostroj komična. Reiner Stach vydal 99 odhalení o Kafkovi

Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
12. 4. 2021 13:30
Reiner Stach, autor skvělého třísvazkového životopisu Franze Kafky, česky v posledních letech vydaného nakladatelstvím Argo, vytáhl starý reklamní fígl: napsal knihu, ve které přináší „99 odhalení“ o slavném spisovateli. Použil i provokativní titul To že je Kafka?, snad aby k výjimečné osobnosti evropské literatury přilákal čtenáře, jež původní objemná biografie mohla odradit.
Franz Kafka s vinárenskou číšnicí Hansi Julií Szokollovou, okolo roku 1907.
Franz Kafka s vinárenskou číšnicí Hansi Julií Szokollovou, okolo roku 1907. | Foto: Argo

Novinka, kterou teď vydalo opět Argo, ale není výběrem z třídílného životopisu. Stach skutečně objevuje cosi nového: přináší drobná nová svědectví pamětníků, nálezy z pozůstalosti i dosud přehlížené souvislosti. Některá z 99 odhalení jsou jen notickou na jednu stranu, jiná komentovaným úryvkem z Kafkových deníků či dopisů.

Jednou jde o banalitu, jako že spisovatel rád pil pivo a kde všude to zmiňuje, jindy o vědecký postřeh, že autor obzvlášť často líčí lidské pokořování - například scénami v ředitelských kancelářích, kde je ubohý žadatel o práci rafinovaně odmítán.

Kniha To že je Kafka? navíc hojně přetiskuje dobové fotografie i faksimile dopisů a kreseb. Je tu reprodukce Kafkova dopisu psaného hebrejsky, nákres rulety z herny ve švýcarském Lucernu, ve které spisovatel s Maxem Brodem na poznávací cestě prohráli deset franků, nebo Kafkova bizarně počestná podobenka s prostitutkou, se kterou se stýkal.

Uklidňující řešení

Už v předmluvě knihy se Reiner Stach blýskne tím, čím oslňuje v obsáhlé kafkovské biografii: živě formulovanými postřehy a výklady. Nejprve vyjmenovává obavy, jež obestírají spisovatelovo dílo, například že četba jeho textů vzbuzuje nervozitu a může vyvolat depresi.

"Není ovšem úkolem literatury, aby k problémům, které nadhazuje, promptně dodávala uklidňující řešení, či dokonce poskytovala důkazy, že všechno má své dobré stránky," odmítá Stach umetat cestičku vedoucí k pochopení Kafky, protože něco takového prostě neexistuje.

Namísto toho vyjmenovává konkrétní důvody, proč i po desítkách let stále existuje početná skupina čtenářů, která četbu Kafkových knih pokládá za nejvyšší požitek. "Co těmto obrazům dává takovou podmanivost, není totiž myšlenka v nich skrytá, nýbrž její estetická forma, krystalický jazyk, záplava nikdy neslýchaných, úžasných metafor a paradoxů, provokující prostota, virtuózní ovládání logiky snu, ohňostroj komična, který svou září proniká až do sebetemnějších osudových okamžiků," shrnuje zřejmě největší kafkolog současnosti Stach.

Obal knihy To že je Kafka? - 99 odhalení.
Obal knihy To že je Kafka? - 99 odhalení. | Foto: Argo

Ke komičnu se vrací v odhalení číslo 53. Na úryvku z románu Proces dokládá, že Kafka do textu vkomponoval typický motiv grotesky, jejž pravděpodobně odpozoroval v kině. Ve scéně z románu si starý úředník, uondaný spletitým soudním spisem, nad nímž strávil celý den a noc, stoupl za dveře do soudní budovy a každého advokáta, který se pokusil vstoupit, shodil ze schodů.

Odhalení číslo 20 se zabývá Kafkovým vztahem k prostitutkám, které prý na počátku 20. století nebyly pro většinu měšťanských mužů "ani tak problémem morálním, jako hygienickým".

V Kafkových denících mají zvláštní místo, i když se zdá, že je raději pozoroval, než s nimi chodil na pokoj. "Pohlaví na mě doléhá, mučí mě dnem i nocí, bylo by zapotřebí překonat strach, stud a asi i smutek, abych mu odlehčil, na druhé straně je ale jisté, že bych příležitost, nabízející se rychle a zblízka a ochotně, ihned využil bez toho strachu a smutku a studu," zapsal si v roce 1922.

Židé i křesťané

Jako senzační působí odhalení číslo 40. Stach cituje zprávu spisovatele Maxe Pulvera o tom, jak lidé na autorském čtení Franze Kafky v mnichovském knihkupectví roku 1916 omdlévali. Emotivní líčení, publikované až v roce 1953, ale kafkolog hned vyvrací, stejně jako jej v době publikování dementoval Kafkův přítel Max Brod. Přesto se Pulverova zpráva stala zárodkem jedné z kafkovských legend.

Na jiném místě si Stach všímá něčeho, co je v přímém protikladu k obrazu Kafky jako nepřístupného, depresivního a asociálního člověka. "Obzvláště nápadným znakem Kafkova sociálního života bylo, že mu všichni projevovali sympatii: muži i ženy, Němci i Češi, židé i křesťané," píše Stach a jeho slova potvrzuje Kafkova neteř Gerti, dcera jedné ze tří spisovatelových mladších sester.

Gerti Kaufmannová, rozená Hermannová, byla dcerou Kafkovy nejstarší sestry Elli.
Gerti Kaufmannová, rozená Hermannová, byla dcerou Kafkovy nejstarší sestry Elli. | Foto: Argo

Podle jejího svědectví na Kafku reagoval negativně jen vlastní otec. "Se snílkem, co vedl neviditelné zápasy a psal nesrozumitelné knihy, které tenkrát nevynášely žádné peníze, si nedokázal naprosto nic počít," uvedla Gerti Hermannová.

Podle jejích slov všechny tři sestry na rozdíl od otce Franze Kafku milovaly a "uctívaly jako nějakou vyšší bytost". On je na oplátku vytrhoval z měšťáckého života. Gerti to formulovala slovy, že její matka "díky němu měla spojení se vším cenným a krásným a také těžkým a dokázala se vcítit do jeho světa".

Kniha To že je Kafka?, kterou přeložil Vratislav Jiljí Slezák, obsahuje také stručnou kroniku autorova života a medailony vybraných postav z jeho života.

Za nadšení, se kterým nové generaci znovuobjevuje Franze Kafku, mu všechno to v zásadě bulvární prohrabávání pozůstalosti - kterou Max Brod nespálil, ačkoliv to bylo Kafkovo výslovné přání - musí plachý spisovatel prominout.

Kniha

Reiner Stach: To že je Kafka? - 99 odhalení
(Přeložil Vratislav Jiljí Slezák)
Nakladatelství Argo 2021, 320 stran, 398 korun.

před 21 minutami

Schodek rozpočtu ke konci listopadu vzrostl na 337,1 miliardy korun

Schodek státního rozpočtu ke konci listopadu vzrostl na 337,1 miliardy korun z říjnových 286,7 miliardy korun. V tiskové zprávě o tom dnes informovalo ministerstvo financí. Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) stát za celý rok dodrží plánovaný schodek 375 miliard korun. Loni byl ke konci listopadu deficit 401,5 miliardy korun, což byl nejhorší průběžný výsledek hospodaření od vzniku Česka.

Celkové příjmy rozpočtu za letošních 11 měsíců meziročně vzrostly o 7,2 procenta na 1,423 bilionu korun. K růstu příjmů přispěly podle MF zejména výnosy z daní a pojistného, meziroční srovnání naopak negativně zkresluje výnos z dividend, který letos zatím státu nebyl vyplacen.

Celkové výdaje ke konci listopadu meziročně vzrostly o 1,8 procenta na 1,761 bilionu korun.V letošním roce sice stát mimořádně valorizoval důchody, zvýšil životní minimum i různé dávky a přispívá domácnostem na takzvaný úsporný tarif, proti loňsku ale vyplatil méně peněz spojených s protiepidemickou pomocí.

před 22 minutami

Armádní zakázky za 3,5 miliardy projednala vláda

O servis letounů L-159 se české armádě bude nadále starat jejich výrobce Aero Vodochody. Do roku 2029 firmě ministerstvo obrany zaplatí asi 2,3 miliardy korun bez DPH, informoval vládu resort. "Pozáruční servis je nezbytný pro zajištění nepřetržitého výcviku pilotů a k podstatnému zvýšení jejich bezpečnosti při výcviku nebo v bojových podmínkách," uvedlo ministerstvo.

Vláda ve čtvrtek zároveň dostala informaci o nákupu radiostanic a kryptografických prostředků kategorie CCI (Controlled Cryptographic Item). "Zařízení jsou určena do systému taktických radiových komunikací pro velení a řízení Armády ČR," uvedlo ministerstvo. Stát budou asi 1,2 miliardy korun bez DPH a pořízeny budou prostřednictvím americké vlády a jejího programu Foreign Military Sales. Ministerstvo poznamenalo, že jde o jediný možný způsob pořízení vojenského materiálu z USA. "Pořizované radiostanice a kryptografické prostředky zabezpečí hlasové a širokopásmové datové spojení jednotek při různých činnostech jak v zahraničních operacích, tak na území Česka," dodalo ministerstvo.

Další zakázkou, se kterou byla vláda seznámena, je zpracování projektové dokumentace na nový administrativně-technický areál, kde bude možné zpracovávat citlivé informace až do stupně utajení v kategorii přísně tajné. Jeho cena bude 140,5 milionu korun a zpracuje ji společnost Intar. "Dokumentace by měla být hotová do konce roku 2024, v letech 2025 až 2028 by měla proběhnout stavba," uvedl úřad. Místo stavby nespecifikoval.

před 31 minutami

Země EU dohodly postup ohledně ochrany řemeslných a průmyslových výrobků

Stovky druhů tradičních evropských výrobků včetně českého křišťálu jsou o krok blíž k zahrnutí do systému ochranných označení Evropské unie. Unijní ministři totiž dnes přijali stanovisko k návrhu o ochraně řemeslných a průmyslových výrobků. Cílem je zaručit autenticitu produktů, které jsou spojeny s konkrétním regionem.

Unie v současnosti vymáhá pravidla o ochraně takzvané geografické indikace u mnoha druhů potravin, jako jsou parmazán, šampaňské víno či třeboňský kapr. Návrh předložený v dubnu Evropskou komisí (EK) by vytvořil podobný systém pro výrobky, jako je sklo z benátského ostrova Murano, druh porcelánu vyráběný ve francouzském Limoges nebo český křišťál a granát. Unijní exekutiva očekává, že se ochrana dotkne zhruba 800 produktů.

"Toto nařízení zaručí kvalitu a autenticitu výrobků prodávaných v EU," uvedl v prohlášení český ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Na jednání Rady EU, kterému předsedá, předtím ministři sedmadvacítky schválili několik úprav v textu EK. Cílem zásahů je sladit připravovanou normu s existujícími pravidly a vyjasnit podmínky pro registraci ochranných známek.