Nick Cave v komiksovém životopisu vraždí postavy svých písní, autor přizabil Caveovo umění

Komiks bude nejlépe fungovat pro čtenáře, kteří detailně znají písně Nicka Cavea.
Ukázka z knihy Reinharda Kleista nazvané Nick Cave: Mercy On Me.
Ukázka z knihy Reinharda Kleista nazvané Nick Cave: Mercy On Me.
Ukázka z knihy Reinharda Kleista nazvané Nick Cave: Mercy On Me.
Ukázka z knihy Reinharda Kleista nazvané Nick Cave: Mercy On Me.
Foto: Nakladatelství Argo
Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
20. 5. 2018 14:00
V češtině vyšel životopisný komiks o zpěváku Nicku Caveovi, který se mění v brouka, cestuje vesmírem a vůbec nejčastěji řádí na pódiu. Reinhard Kleist knihu záměrně skicoval poničeným štětcem.

Je to dosud nejdivočejší setkání tuše a štětce v komiksovém díle Reinharda Kleista. Německý kreslíř minulý týden na pražském Světě knihy představil svůj nejnovější životopisný komiks o zpěváku Nicku Caveovi. A přiblížil, jak se rocková hvězda tvářila na to, že v knize zabíjí postavy svých písní.

"Ježiš, to je skvělý," pronesl prý Cave, když mu Kleist odhalil své umělecké záměry s jeho osobou.

Během třech a půl roku Kleist pracoval na svém dosud nejzběsileji kresleném díle. Čeští čtenáři už si mohli přečíst jeho životopis Johnnyho Cashe či příběh polského židovského boxera Hercka Hafta, který přežil koncentrační tábor.

Nyní Kleist vyobrazil zápas umělce se svým dílem v nezvykle vystavěné knize, v níž ožívá svět Caveovy imaginace. "Pracuji tuší a štětcem, velmi tradičním způsobem. Ale tentokrát jsem ničil špičky štětce a skicoval poničeným štětcem," popsal Kleist, kterak vznikly neklidné černé tahy jeho nového komiksu.

A právě díky nim si kniha zaslouží pozornost. V nich ožívá tvůrčí mánie, z nich útočí umělecká muka australského zpěváka, který se v Londýně či Berlíně propadá mezi prázdné stránky a v drogovém opojení na ně uvrhá texty svých písní či základní kostru románu A uzřela oslice anděla.

Kleist svůj komiks - nazvaný Nick Cave: Mercy On Me - rozdělil do pěti kapitol. Ale nevypráví v nich chronologicky, z Caveova života neodhaluje příliš. Chtěl se nad fakta povznést a "přiblížit se mu skrze dílo, skrze postavy jeho písní".

Tak každou kapitolu vypráví hrdina některého ze slavných songů - chlapec z The Hammer Song, nešťastná krasavice z Where The Wild Roses Grow, muž z písně Swampland vyhlížející v bažinách lynčující dav s vidlemi či odsouzenec čekající na popravu z The Mercy Seat. V závěrečné páté kapitole se všichni sejdou a účtují se svým stvořitelem.

"Končí Apokalypsou, jak jinak by také kniha o Nicku Caveovi mohla skončit," poznamenal autor na pražské besedě. Není to žádné velké vyzrazení děje, od prvních stránek je čtenáři jasné, že příliš veselých chvil ho tu nečeká.

A od prvních vět je bohužel též zřejmé, že Kleist byl tentokrát zručnějším kreslířem než vypravěčem.

"Bylo pondělí, když jsem všechno nechal za sebou," zní vůbec první věta komiksu, zatímco chlapec prchá oknem z domu.

Je to též první věta písně The Hammer Song, odkud postava pochází. A podobně Kleist velkou část textu utkal z Caveových songů - někdy jednoznačně zní anglicky na pódiu coby zřetelné proudy slov pokrývající stránky, jindy se schovávají do komiksových bublin jako součást vyprávění.

Dále v každé z kapitol ke Caveovi promlouvá jiný vypravěč. Kleist se nepochybně chtěl ponořit do citlivé a mnohdy horečnaté mysli umělce schváceného svým dílem, jemuž se realita s fikcí bortí do sebe. Jenže zatímco obrazy přetékající z rámečků mají moc podobné stavy přiblížit, text za nimi pouze chaoticky pokulhává.

Podobně pokulhávají i texty Caveových písní, zde vržené do jiného média, kde coby doprovod obrazu ztrácí původní sílu. A v posledku i některé výjevy působí nepatřičně.

Když Nick Cave tluče kamenem svou milou v závěru třetí kapitoly, každému fanouškovi jeho díla při čtení zní v hlavě slavný duet s Kylie Minogue Where The Wild Roses Grow. Jenže v názornosti obrazů mizí baladický tón i melancholická krása originálu.

Komiks bude nejlépe fungovat pro čtenáře, kteří detailně znají slova Caveových písní, nemusí listovat poznámkovým aparátem a mohou se prodírat záplavou Kleistových černobílých vizí. V nich se Cave jednou promění v brouka, jindy cestuje vesmírem a vůbec nejčastěji řádí na pódiu s takovou vervou, až jako by se komiksové viněty bortily a toužily uprchnout ze stránky.

Reinhard Kleist: Nick Cave – Mercy On Me

(Přeložila Alena Pokorná)
Nakladatelství Argo 2018, 336 stran, 498 korun

Méně zapálený fanoušek o zvolené metodě časem začne pochybovat. Komiksový Cave i vypravěči, kteří k němu promlouvají, dost často kladou stejné otázky - o povaze díla, touze být jiný, o nesmrtelnosti dosažitelné skrze umění. Ty ve své obecnosti a repetitivnosti začnou být otravné.

Navrch se v každé z kapitol některé události Caveova života opakují, byť vyprávěné z lehce pozměněné perspektivy. Jenže dohromady neskládají žádný vrstevnatý celek.

Kleist se pokusil akcentovat chaos, který v Caveově životě a díle vládne, či přinejmenším v minulosti obojímu dominoval. A zároveň chtěl tomu chaosu dát řád svou vypravěčskou koncepcí.

Nakonec však tu koncepci pohltí apokalyptické plameny a čtenáři po zavření knihy zůstane v mysli jen několik výrazných obrazů z pekla, které Nick Cave kdysi nosil v hlavě.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

NHL, NBA a MBL zrušily kvůli nepokojům v Minnesotě dnešní zápasy zdejších týmů

Po nedělním úmrtí dalšího černošského mladíka po zásahu policie v Minneapolis byly odloženy zápasy místních týmů Minnesoty v profesionálních ligách NHL, NBA a MLB. Do dnešního programu nezasáhnou hokejisté Wild proti St. Louis, basketbalisté Timberwolves proti Brooklynu ani baseballisté Twins proti Bostonu Red Sox. Vedení soutěží zápasy odvolalo s ohledem na tragickou událost a kvůli nejisté bezpečnostní situaci vzhledem k nepokojům v oblasti.

V Minneapolisu, kterým loni na jaře otřásla smrt George Floyda, o víkendu zemřel po zásahu policie dvacetiletý Daunte Wright. Na severním předměstí Brooklyn Center jej v neděli postřelila policistka a později byl prohlášen za mrtvého. Šéf tamní policie následně uvedl, že se jednalo o nehodu, při níž si strážnice spletla paralyzér s pistolí.

Událost v oblasti vyvolala protesty a nepokoje a místní úřady se rozhodly v Minneapolisu a sousedním městě St. Paul vyhlásit na dnešní noc stav nouze a zákaz vycházení.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Sevilla si parádním obratem upevnila čtvrté místo ve španělské lize

Fotbalisté Sevilly zdolali ve španělské lize po obratu ve druhém poločase Celtu Vigo 4:3. Tým českého brankáře Tomáše Vaclíka, který byl opět jen na lavičce, bodoval v pátém zápase za sebou a upevnil si čtvrté místo v tabulce znamenající postup do Ligy mistrů.

Sevilla se dostala do vedení v sedmé minutě, pak ale dvěma brankami otočil skóre Iago Aspas, poprvé se trefil z penalty. Na Fernandovo vyrovnání odpověděl ještě do přestávky Brais Méndez a poslal domácí do vedení 3:2.

Hosté obrat nastartovali po hodině hry, kdy se podruhé v sezoně trefil Ivan Rakitič. Výhru pak dokonal Alejandro Gómez.

Španělská fotbalová liga - 30. kolo:

Vigo - FC Sevilla 3:4 (20. z pen. a 23. Aspas, 43. Méndez - 7. Koundé, 35. Fernando, 60. Rakitič, 76. Gómez).

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Hokejisté CSKA Moskva jsou prvními finalisty KHL

Hokejisté CSKA Moskva jsou prvními finalisty Kontinentální ligy. Nejlepší tým základní části vyřadil Petrohrad po vítězství 4:2 na zápasy ve finále Západní konference. Postupový bod získal na ledě SKA po výhře 2:0.

Šestý zápas rozhodli ve prospěch posledních šampionů brankami ve druhé třetině Maximové Šalunov a Sorkin. Brankář Lars Johansson zlikvidoval všech 30 střel a vychytal potřetí v sérii čisté konto.

CSKA bude hrát o Gagarinův pohár potřetí za sebou. V sezoně 2017/18 prohrál finále s Kazaní, rok na to porazil Omsk. Vloni se play off kvůli pandemii koronaviru nedohrálo. Právě mezi oběma jeho předchozími finálovými soupeři se rozhodne o druhém účastníkovi závěrečných bojů. Po pěti zápasech vede Avangard s českým brankářem Šimonem Hrubcem nad Kazaní 3:2 a v úterý může na domácím ledě rozhodnout.

Další zprávy