Fenomén, který bruslí paralelními světy

Richard Klíčník
14. 12. 2005 0:00
Fenomén - Bryan Talbot na počátku osmdesátých let stvořil komiks, který určil nový směr pro následujících dvacet let.
Obálka knihy
Obálka knihy | Foto: Bryan Talbot

Je zvláštní, že Talbot pochází z Británie, kde v době, kdy se svým příběhem přišel, komiks jako takový prakticky neexistoval a pouze se vozil z USA. Jako většina kreslířů začínal Talbot u časopisových stripů, ve kterých se také vůbec poprvé objevila postava Luthera Arkwrighta.

Byl to spíše jeho předobraz, možná jeho já z jiné paralely, jeho pouhý odraz. Paralely, zajímavé literární téma objevující se v sedmdesátých letech více než hojně. Talbot na nich svůj příběh sice také postavil, ale jak sám říká, nechal se inspirovat Moorcockovým pojetím, které má své fanoušky ještě dnes.

Z Luthera Arkwrighta.
Z Luthera Arkwrighta. | Foto: Bryan Talbot

Komiks jdoucí novou cestou

Zvláštní byla také Talbotova odvaha pustit se zcela novou cestou. Tedy novou… Sám kreslíř svoje počínání popisuje: "Místo abych použil americkou zkratkovitou techniku (zde mluví o 70. a 80. letech), použil jsem ilustrativní styl odvozený z viktoriánských leptů, Hogartha, Dorého a dalších evropských kreslířů…"

Právě proto tvoří stránky knihy propracované kompozice, které spojují staré s novým v takové míře, že komiks je těžko zařaditelný do nějakého časového období. Podobně jako příběh i kresba jakoby cestovala v čase. Chvíli připomíná dobu svého vzniku, jiné pasáže stylem vypadají jako nakreslené loni a další jsou reminiscencí konce 19. století. A tak je to s celým Arkwrightem.

Postmoderní skrývačka

Ač byl postmodernismus teprve v plenkách, Talbot se svěřuje, že byl s to zanést do příběhu každou knihu, kterou přečetl. Výsledkem mohl sice být dort Pejska a Kočičky, ale stal se pravý opak. Příběh je sepjatý, hutný a stále dobře pochopitelný a k tomu je nanejvýš zajímavý.

Téma je nadčasové podobně jako kresba. Jedná se o příběh příchodu nového mesiáše, jenž má zachránit ne jeden, ale celý soubor světů tvořící propojený celek. Talbot se však neuchyluje pouze k tradici křesťanské, ale navazuje i na východní filosofie a okultní vědy. Symbol znovuvzkříšení je zde umocněn mimo jiné symbolikou Tarotu, konkrétně kartou Mága následovanou Věží. Obě značí konec jednoho a začátek druhého.

Z Luthera Arkwrighta.
Z Luthera Arkwrighta. | Foto: Bryan Talbot

Historie a parahistorie

Mimo mystický plán je v obrázcích jak vystřižených ze Zemanových fantastických filmů ukryt i příběh historický a pseudohistorický. Talbot propracoval teorii několika paralelních vesmírů, kde se staly věci jinak, takže v hlavní dějové linii se roajalisté v Anglii snaží svrhnout tmářského Cromwellova potomka a vzkřísit osvícenou monarchii. Za tím vším tahá za nitky nad-paralelní strana Rozkolníků snažící se zničit svět. A té se může postavit jen a pouze agent dobra Luther Arkwright.

Pochopitelně není sám. Pro české čtenáře je zajímavá postava Oktabrijany, kterou napůl stvořil a napůl ukradl Čech Petr Sadecký. Jeho postava se později stala jakýmsi společným vlastnictvím komiksového univerza a dříve či později se vždy odněkud vynoří. I zde hraje důležitou roli. Více o Oktabrijaně naleznete ZDE.

Smrtí to nekončí

Když jej přijme, znamená to pro něj smrt, která však může znamenat vykoupení a (v souladu s filosofií) přerod ve vyšší bytost. V porovnání s vizualiním i literárním dojmem působí Neo z kultovního 3D Matrixu všedně a ploše.

Díky Lutherovi Arkwrightovi se mohl komiks dostat mezi uznávaná média a pomalu ale jistě opustit potupnou škatulku čtiva pro děti. I díky němu mohl Alan Moore vydat svoje Strážce a mohl být pochopen. Talbotův komiks se dočkal řady ocenění a reprintů (vychází stále znovu i v posledních letech). O to více nás může těšit, že české vydání je snad první, které naplňuje autorovu vizi.

Knižní artefakt

Velkoformátová kniha v imitaci červené kůže tvoří artefakt, který potěší každého milovníka knih. Díky velikosti vyniknou i detaily, které nebyly nikdy předtím vidět, sám Talbot se o českém vydání vyjadřuje v superlativech. A jsou to právě ony detaily, které tvoří z Arkwrighta výjimečnou knihu. Hledání narážek a skrývaček v ní je snad ještě zábavnější, než v Moorově knize Z pekla o Jackovi Rozparovači. Luther Arkhwright je horkým kandidátem na nejlepší komiks roku 2005.

Bryan Talbot: Dobrodružství Luthera Arkwrighta, Comicscentrum (Praha 2005), překlad Dana Krejčová, cena 999 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy