Elgarovým koncertem se měl na sklonku ledna pražským posluchačům poprvé představit dvaadvacetiletý britský violoncellista Sheku Kanneh-Mason, vítěz soutěže BBC Young Musician. Jeho plánované vystoupení s Českou filharmonií však zhatila covidová epidemie, která zasáhla orchestr. Podcast Na dotek tedy s vyhledávaným cellistou nabízí alespoň rozhovor pořízený krátce poté, co přiletěl do Prahy. Jeho odpovědi pomáhají pochopit, jak výraznou proměnou prochází vnímání vážné hudby v multikulturní britské společnosti dnešních dnů.
V angličtině pořízený rozhovor se Sheku Kanneh-Masonem si můžete poslechnout zde:
Sestřih v češtině si můžete poslechnout zde:
"Rodiče nám pouštěli dokumentární filmy o lidech, kteří by mohli být našimi vzory. Třeba boxer Muhammad Ali. Vždycky mě fascinovala jeho cílevědomost a sebejistota. Přesvědčení, že dokáže, oč usiluje," popisuje hudebník výchovu v rodině se šesti sourozenci. Všem sedmi potomkům se také dostalo klasického hudebního vzdělání. Společným vystoupením pak ohromili diváky televizní soutěže Británie má talent v roce 2015.
"Naše výchova musela rodiče přijít na spoustu peněz," vzpomíná s vděčností Sheku Kanneh-Mason. Jeho otec, který má africké kořeny, je hotelovým manažerem v Nottinghamu, kde rodina žije. Matka, rovněž původem z černého kontinentu, vyučovala na univerzitě v Birminghamu. "Jako devítiletý jsem začal studovat na Královské hudební akademii v Londýně. Každou sobotu brzy ráno jsme tam vyráželi vlakem," popisuje syn své začátky.
Příběh violoncellisty Sheku Kanneh-Masona dosáhl světové proslulosti ve chvíli, kdy jej Meghan a Harry, vévodkyně a vévoda ze Sussexu, před čtyřmi roky požádali, aby jim zahrál na svatbě. Sledovaly ji téměř dvě miliardy lidí po celém světě.
Sám ale za zajímavější považuje bod zlomu, k němuž směřuje svět klasické hudby. "Podle mě jde o otevřenost a vztah muzikantů s obecenstvem. Zdá se, že tady má náš obor ve srovnání s jinými žánry dluh. Proto si nedokážeme získávat dost nových posluchačů. Myslím, že nejde o cenu vstupenek, spíš o něco subtilnějšího. Pocit sounáležitosti publika s hudebníky na pódiu," míní Sheku Kanneh-Mason.
Nabízí srovnání s hudbou, kterou jemu i sourozencům rodiče pouštěli od raného věku. Například s písněmi Boba Marleyho, jehož skladby teď violoncellový virtuos hrává ve vlastní úpravě. Song No Woman, No Cry si pár přináležející do britské královské rodiny na svatbu neobjednal, je ale součástí dnešního podcastu, který lze slyšet na obvyklých platformách: SoundCloud, Spreaker, Google Podcasts, Spotify i Apple Podcasts.