Haasovci zahájili koncertní sezonu 2019/20 koncem minulého měsíce ve slavné curyšské Tonhalle. V průběhu podzimu vystoupí v dalších prestižních evropských sálech. Poprvé zavítají do Izraele, kde zahrají v Rappaport Auditoriu v Haifě a YMCA Auditoriu v Jeruzalémě.
Ve druhé části sezony budou pokračovat v evropském turné a rovněž navštíví USA, Kanadu, Čínu nebo Singapur.
"V Česku se objevíme do konce roku dvakrát. První koncert se uskuteční 8. listopadu v rámci benefičního vystoupení Institutu Bohuslava Martinů v pražském Kaiserštejnském paláci, kde zahrajeme díla Bartóka a Martinů. Potom se ještě objevíme 1. prosince na festivalu Janáček Brno, kde budeme také hrát Bartóka plus Janáčka a ještě skladbu, kterou pro nás napsala Ľubica Čekovská," vypočítává violoncellista Peter Jarůšek.
Tři nyní vydané Šostakovičovy kvartety řadí Pavel Haas Quartet mezi koncertně prověřené nahrávky. "V klasice musíte repertoár nejdříve hrát, aby tak nějak dozrál, a pak se teprve nahrává," vysvětluje houslistka Veronika Jarůšková. "Není to jako v popové hudbě, kde se vydá singl a pak se vyrazí na turné," doplňuje violista Jiří Kabát.
Dmitrij Šostakovič, který žil v letech 1906 až 1975, byl vždy součástí jejich repertoáru. Soubor má k němu osobní a blízký vztah. V hudbě petrohradského rodáka je podle violoncellisty Jarůška jiná emoce než na předcházejících nahrávkách haasovců.
"Šostakovič ve své tvorbě křičí a my jsme jeho hlas zaslechli," ilustruje houslista Marek Zwiebel. "Šostakovič své symfonie napsal v mládí a v časech krutého teroru Stalina nebo během druhé světové války se s nimi ruský lid velmi ztotožnil. Naproti tomu ve své kvartetní tvorbě, kterou začal skládat později, se obrací ke své duši. Jako by v symfoniích hovořil za národ a v kvartetech o sobě."
Oceňovaný Pavel Haas Quartet vznikl roku 2002 a nese jméno českého skladatele první poloviny 20. století Pavla Haase, který žil v letech 1899 až 1944. Za 17 let působení na scéně se soubor zařadil k nejúspěšnějším komorním tělesům v historii české hudby.
Od roku 2004 získal mnoho prestižních cen, mimo jiné uspěl v hudební soutěži Pražské jaro nebo mezinárodním klání smyčcových kvartetů Premio Paolo Borciani. Zejména za nahrávky děl předních českých skladatelů Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka haasovci opakovaně získali ocenění britského hudebního měsíčníku Gramophone Award, jejich nahrávku Dvořákových kvintetů pak za album měsíce označily hudební časopis britské BBC nebo nejprodávanější britský týdeník Sunday Times.