Bartošova klavírní nahrávka: snad nejpůsobivější obraz z hlubin Janáčkovy psychiky

Boris Klepal Boris Klepal
30. 9. 2019 18:32
Rozum a cit nemohou být v opozici natrvalo, napadá člověka při poslechu nového alba pianisty Jana Bartoše. Vydal ho Supraphon a jedná se o reprezentativní výběr nejlepších skladeb Leoše Janáčka pro klavír, uzavřený dvěma kuriozitami. Specialitou Bartošovy nahrávky není jen výběr kompozic, ale především to, jak s nimi pracuje.
Jan Bartoš je nejen klavírista, také pořádá koncerty pod hlavičkou Prague Music Performance.
Jan Bartoš je nejen klavírista, také pořádá koncerty pod hlavičkou Prague Music Performance. | Foto: Martin Kubica

"Je to divné, ale psal to někdo, kdo přemýšlí vlastním mozkem," poznamenal kdysi Antonín Dvořák na adresu Janáčkovy kantáty Amarus, která vznikala ve stejné době jako většina skladeb na Bartošově albu. Jsou jimi především Sonáta pro klavír 1. X. 1905 s podtitulem Z ulice, následovaná klavírními cykly Po zarostlém chodníčku a V mlhách.

Všechny byly vytvořeny v průběhu let 1900 až 1912 a představují snad nejpůsobivější obraz z hlubin Janáčkovy psychiky a osobního života.

Tato kvalita bývá u špičkových skladatelů často připisována smyčcovým kvartetům. Leoš Janáček z nepsaného pravidla není žádnou výjimkou, ale klavírními skladbami v tomto směru sám sebe překonal. Především první řada cyklu Po zarostlém chodníčku dodnes vzbuzuje údiv hloubkou a zásahy, které vedou přímo do srdce. Je to zvláštní už vzhledem ke zdánlivé jednoduchosti cyklu. Čistě technicky vzato se přece jedná o pouhých deset klavírních drobností.

Bartošovu nahrávku by šlo stručně charakterizovat tak, že z posluchačů dělá společníky na cestě k pravdě. Sedmatřicetiletý klavírista se snaží zahrát především to, co Janáček napsal a na co u toho myslel. Obě vrstvy je nutné mít na paměti stejnou měrou. Odhalit jejich odpovídající tvar a vzájemný poměr je v Janáčkově případě složitější proces než samotné zvládnutí skladeb po technické stránce.

U Janáčka nebývá jednoduché zjistit, jak vypadal notový zápis. Jeho kompoziční styl se nezdál divný jenom Dvořákovi, spousta lidí cítila potřebu Janáčkovu specifickou hudební řeč opravovat a přizpůsobovat konvenčním představám. Proto v jeho případě hrají důležitou roli moderní kritické edice, které odstraňují pozdější vrstvy úprav a hledají pod nimi Janáčkův autorský záměr.

Pro současného interpreta je tedy důležitá už volba notových materiálů, ze kterých Janáčka hraje. Jan Bartoš zvolil pro Sonátu I. X. 1905 a cyklus V mlhách nejnovější kritická vydání, která pro nakladatelství Henle Verlag připravil janáčkovský specialista Jiří Zahrádka.

Krátký propagační film k Bartošově nahrávce Janáčkových skladeb. | Video: Supraphon

Poutavý a zasvěcený rozhovor Bartoše se Zahrádkou se nachází také v bookletu CD - najdou ho ovšem pouze ti, kdo si koupí fyzický nosič. K elektronické verzi Supraphon kromě seznamu skladeb přikládá pouze jeden odstavec povšechného propagačního textu, i když cena alba ve vysokém rozlišení je stejná. Diskriminace zájemců o zakoupení elektronické verze je jedinou opravdovou vadou nahrávky a Supraphon tím nesmyslně trestá své on-line zákazníky nejen v tomto případě.

Obdivovatele Janáčkovy hudby možná překvapí, že druhá řada cyklu Po zarostlém chodníčku má na Bartošově albu pouze dvě části místo pěti. V pětidílné podobě však druhá řada vznikla až po skladatelově smrti a jedná se o počin nakladatele, který už tímto způsobem spíš parazitoval na slavném jméně.

První dvě části zařazené na Bartošovo album jsou jediné, které skutečně vyšly z Janáčkovy ruky - zbytek tvoří pozdější celky, zkompletované a dokomponované jinými. Cyklus Po zarostlém chodníčku natočil Bartoš z not, které v roce 1925 vydala Hudební matice umělecké besedy.

Leoš Janáček.
Leoš Janáček. | Foto: ČTK

Pro správné interpretační uchopení Janáčkovy hudby klavírista zdůrazňuje nutnost proniknout do autorova osobního života a psychiky. Janáček se v prvním desetiletí 20. století zabýval především kompozicí, úpravami a prosazováním opery Její pastorkyňa, která ho po roce 1918 díky uvedení ve Vídni a New Yorku přivedla ke světové slávě. Do roku 1916 ji ale dlouhých 12 let odmítal uvést šéf opery pražského Národního divadla Karel Kovařovic, a Pastorkyňa tak Janáčkovi dlouho přinášela trápení.

Janáček Její pastorkyňu věnoval in memoriam své dceři Olze, která zemřela v roce 1903, když jí bylo pouhých 12 let. Její smrt mu přivodila velké, dlouhodobé trauma. Psychologické aspekty nelze z chápání Janáčkovy tvorby nikdy vyřadit - však osobní rovinu svých klavírních skladeb sám zmiňoval.

Další důležitou vrstvou je Janáčkův profesionální zájem o lidovou hudbu. Zjednodušeně lze říci, že právě sběr lidových písní stál za proměnou hudebního klasika v extrémního psychologa. Skrze potřebu rychlých zápisů lidové tvorby proměnil nejen svůj rukopis, ale také hudební vyjadřování.

Cyklus Po zarostlém chodníčku byl navíc původně zamýšlen jako úpravy lidových písní. Coby zdroj inspirace bývá občas uváděn zvuk cimbálu - činí tak i zjednodušený elektronický booklet Bartošova alba. Spíše než zvuk je to ale specifický způsob hry na cimbál, který Janáčka přivedl ke zvláštnímu a z konvenčního hlediska "neklavíristickému" vyjadřování.

Záznam z Bartošova recitálu v Rudolfinu, kde hrál Janáčkův cyklus V mlhách. | Video: www.janbartospianist.com

Melodie jsou často vedené jednohlasně, v basu se tvrdošíjně opakují jednoduché figury, objevují se rychlé běhy využívající přeznívání jednotlivých tónů - asi jako když cimbalista hraje dvěma paličkami.

Jan Bartoš si je zapeklitostí obsažených v Janáčkově klavírním díle dobře vědom a při jejich řešení začíná právě od zvuku. Jako by pomocí moderního koncertního křídla hledal starý klavír, u nějž vznikla většina Janáčkových skladeb a který se dodnes nachází v Muzeu Leoše Janáčka v Brně.

Široký, orchestrální zvuk dnešního piana Bartoš ořezává na podstatu, ale ponechává mu i jistou křehkost, znělost a eleganci. Janáčkovy klavírní skladby předkládá jako sbírku intimních lyrických dramat, ve kterých se pod měkce podanými náladami v impresionistickém duchu ozývají prudké zvraty a bolestné zámlky. Baladické vyznění Bartošova ztvárnění Janáčka podtrhují celkově volnější tempa. Klavír tu není nástrojem exhibice, ale zaujatého vyprávění.

Platí to i pro úvodní Sonátu pro klavír 1. X. 1905 s podtitulem Z ulice, která vznikla pod dojmem smrti Františka Pavlíka při demonstracích za zřízení druhé české univerzity. Janáček nepředkládá vnější událost, která by svým efektem obstála ve vrcholné scéně velké francouzské opery, ale jakési "ustrnutí v pohybu". Bartoš následuje hudbu zobrazující vzbouřené city, které se samým zoufalstvím nemohou pohnout z místa.

Obal Bartošovy nahrávky.
Obal Bartošovy nahrávky. | Foto: Supraphon

Cyklus V mlhách přivolává dávné vzpomínky, jež se vynořují z mlhavé minulosti. Tady ke slovu více přichází tehdy progresivní impresionismus, k němuž má cyklus V mlhách z Janáčkova klavírního díla nejblíž.

Album uzavírá studentská kompozice jménem Thema con variazioni a kratičká Vzpomínka, což je naopak jedna z autorových posledních skladeb. Thema con variazioni představují Janáčka jako šestadvacetiletého studenta kompozice, který ovládal klasickou variační techniku a uměl se vcítit do stylu romantických skladatelů. Je to i nepřímá připomínka Janáčka coby pozdějšího pedagoga a hudebního teoretika.

Závěrečná Vzpomínka prudkým kontrastem pak připomíná, jak daleko se Janáček od studentských variací vypracoval. Skladba - spíš hudební skica - trvá pouhých 80 vteřin. Album uzavírá jako kratičké ohlédnutí za životem.

Jan Bartoš: Janáček – Klavírní dílo

Supraphon 2019

před 15 minutami

Pravidla pro používání bezpilotních letadel Senát zpřísnil podle norem EU

Pravidla pro používání bezpilotních letadel se zpřísní podle předpisů EU. Jejich piloti budou potřebovat osvědčení, které by měli získat po absolvování výuky a zkoušek. Regulace se bude týkat hlavně provozovatelů dronů. Počítá s tím vládní novela o civilním letectví, kterou dnes schválil Senát v podobě přijaté Sněmovnou. Novelu nyní dostane k podpisu prezident.

Sněmovna se souhlasem ministerstva dopravy v předloze zmírnila podmínky zákona pro provozování bezpilotních systémů prostřednictvím spolků. Nová pravidla neměla být likvidační ani pro aktivity leteckých modelářů. Novela má zpřesnit povinnost pojistit se proti škodám způsobeným provozem bezpilotních letounů.

Novela navazuje na povinnost provozovatelů i pilotů dronů registrovat se od konce předloňského roku u Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Používané drony i jejich provoz se podle novely nově budou rozdělovat do tří kategorií: otevřené, specifické a certifikované. Liší se účelem, hmotností a vybavením. Podle toho se liší i míra regulace a požadavky pro jejich provozovatele a piloty.

Otevřená je základní kategorie provozu, která umožní provozovat dron i bez předchozího povolení úřadu, jakkoli s řadou omezení a požadavků. Mezi nimi je například absolvování on-line výuky a následně zkoušky, po které pilot dostane k řízení osvědčení od úřadu.

Specifická kategorie umožní, po posouzení ÚCL, provoz těm, kteří potřebují překročit některý z limitů otevřené kategorie. Letečtí modeláři by podle novely měli spadat do této kategorie, pokud by působili v klubech a sdruženích leteckých modelářů. Svaz modelářů má asi 15.000 členů. Nejpřísnější certifikovaná kategorie je zamýšlená spíše pro sofistikovaný provoz do budoucna.

před 26 minutami

Tarify bezpečnostních sborů se zvednou o deset a sedmnáct procent

Příslušníkům bezpečnostních sborů by se měly v příštím roce zvednout tarify neboli základy výdělku o desetinu, u prvních dvou tarifních tříd o sedmnáct procent. Počítá s tím návrh ministerstva vnitra. Podle předkladatelů je třeba zvýšit konkurenceschopnost bezpečnostních sborů na pracovním trhu, navýšení má také zabránit odchodu zkušených příslušníků.

Policisté, hasiči, příslušníci vězeňské služby a celníci, kteří jsou ve služebním poměru méně než tři roky, by měli mít podle návrhu v první tarifní třídě v základu 23 300 korun, ve druhé 25 070 korun. Po každých třech letech ve služebním poměru se částka zvyšuje. Tarifní výdělek nezahrnuje osobní a další příplatky. Při započtení příplatků například v druhé tarifní třídě by měl plat podle návrhu vnitra přesáhnout 30 tisíc korun.

Průměrná měsíční mzda v Česku stoupla podle údajů Českého statistického úřadu ve druhém letošním čtvrtletí meziročně o 1696 korun na 40 086 korun hrubého.

před 33 minutami

Senát schválil měsíční informování uživatelů bytů o spotřebě tepla

Uživatelé bytů by měli od ledna 2024 dostávat údaje o spotřebě tepla a teplé vody z dálkových odečtů měřičů a indikátorů aspoň jednou měsíčně. Počítá s tím novela zákona zavádějící tuto informační povinnost, kterou dnes schválil Senát. Novinka vychází z předpisů EU. Původně měla začít fungovat již od příštího roku, ale poslanci při schvalování ve Sněmovně povinnost informovat odložili o jeden rok. Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) s tím ve Sněmovně nesouhlasil a varoval před rizikem pokuty ze strany EU. Senátoři dnes schválili zákon jen těsně hlasy 38 senátorů; když zapotřebí jich bylo nejméně 37.

Senátor ČSSD Petr Vícha navrhl zákon zamítnout. Jeho návrh podpořili i senátoři z dalších klubů. Vícha uvedl, že zákon zavádí další povinnosti a zvyšuje náklady vlastníkům, kteří je potom přenesou na nájemníky. Zdůraznil, že za 28 let, co je starostou, nikdy od žádného nájemníka ani od občana ve své volebním obvodu nezaznamenal požadavek na to, aby měsíčně dostával přehled o spotřebě teplé vody a tepla. Vzhledem k tomu, že Senát zákon schválil, už senátoři nehlasovali o zamítnutí.

Senát by se podle Hany Kordové Marvanové (ODS a TOP 09) nemusel stavět za každou přehnanou regulaci. Podle ní by měla mít přednost úprava na základě svobodného rozhodnutí lidí, kterých se to týká. Jako příklad uvedla, že by si společenství vlastníků mohlo odhlasovat informování třeba jednou za čtvrt roku. "Toto je za hranou svobodného rozhodování," prohlásil Hynek Hanza (ODS a TOP 09). Doporučil zákon zamítnout stejně jako jeho klubový kolega Rostislav Koštial.