Selfieglosa Kamila Fily: Muž věří, že může zbořit skálu. Ve filmu je to ale strašná nuda

Kamil Fila Kamil Fila
1. 7. 2017 13:55
Film íránského režiséra Amira Naderiho je předstírané umění. Zabejčený hrdina buší kladivem do skály, aby spadla a její magický stín dál nepadal na jeho vesnici postiženou morem. Děje se na plátně něco jiného? Ne.
Hora. Někdy si prostě vyberete špatný první film. | Video:

Předloni jsem na festivalu v Karlových Varech dostal boreliózu. Projevilo se to tím, že jsem usnul hned u prvního filmu, což se normálně stává až tak třetí den. Potom jsem usnul i u druhého snímku a bylo jasné, že něco není v pořádku, takže jsem šel do nemocnice a za dva dny mi dali jasnou diagnózu.

Kamil Fila nedoporučuje Horu a doporučuje film Příběh jednoho života.
3:24
Kamil Fila nedoporučuje Horu a doporučuje film Příběh jednoho života. | Video: Kamil Fila

Tenhle pátek jsem se dost vyděsil, že přišla recidiva. Usínal jsem u prvního filmu. Tentokrát za to však mohla nemoc zvaná pretenciózní artóza. Prostě - předstírané umění. Žádná borelie, nýbrž Amir Naderi, sedmdesátiletý režisér íránského původu, který se prý v životě hodně inspiroval italským neorealismem.

Aby bylo jasno: íránské filmy mám rád, každoročně jich vidím několik a většinou se mi líbí. Stejně tak pro mě není sprosté slovo italský neorealismus, beru ho jako věčnou inspiraci pro filmaře všech generací. Pro Amira Naderiho zjevně až tak, že svůj film zvaný Hora natočil v italštině a v italských Alpách.

Tento světoběžník svůj minimalismus rozhodně netěží z omezení cenzury, jako většina filmařů, kteří točí v Íránu. Jako emigrant a světoběžník si Naderi víceméně může dělat, co chce. A teď nás chce dost trápit.

Podle popisky v katalogu mělo jít o "monumentálně odvyprávěný mýtus ze středověkých Alp, který vyzývá všechny současné bojovníky s nepřízní osudu výsostně vizuální energií filmových obrazů".

K tomu bych dodal i "energií zvuků" a zapátrám v komentářích na csfd.cz u staršího Naderiho filmu, kde uživatelka May píše: "Velice nezábavné a člověk v nejedné chvíli myslí na smrt jak svou, Amira Naderiho nebo toho kluka, co běhá sem a tam, ve víře, že by to mohlo ukončit film, a tak i jeho trápení, a já bych pak jako 'spokojený' divák mohla konečně odejít pryč, pryč z kina, domů a neposlouchat ten šílený íránský pouštní vítr, který je jedinou, a po hodině a čtvrt opravdu nervy drásající, hudební složkou."

Ve filmu Hora zase nějakých pár desítek minut posloucháme, jak zabejčený hrdina buší kladivem do skály, aby spadla a její magický hororový stín dál nepadal na jeho vesnici postiženou morem. K tomu mu pomáhají roky i postupně rostoucí syn, zdálky vše trpně pozoruje manželka.

A tak je to správně - muži mají být aktivní a ženy pasivní a krásné… ehm.

Člověk samozřejmě přemýšlí, že si ten chlap pořídil tak skvělé kladivo (terminologicky správně asi "perlík"), aby vydržel tolik let bušit do skály. Pak se spokojí s úvahou, že ve středověku bylo všechno tak nějak trvanlivější, kladiva, trpělivost manželek i víra mužů, že mohou bořit skály.

Jestli se ptáte, zda se ve filmu děje něco jiného než bušení do skály, odpovídám jasně: Ne! I když musím smlčet, že se tu občas na trh tlačí kárka se zeleninou. Fakt monumentálně výpravná záležitost.

Pamatuju si na různé filmy s repetetivní činností - třeba Ostrov od japonského režiséra Kaneta Šindóa, kde se pořád nosí do kopce voda -, ale ty mě často bavily. Věřil jsem, že postavy jsou zapuštěné do prostředí, přišlo mi, že jsou opravdu spjaté s místem, kde žijí.

To, jak Amir Naderi vykresluje ono magicko-hororové místo - kde slyšíte ustavičné temné hučení hory, krákání a kvílení všemožné zvěře a bušení perlíků - mi přišlo vyumělkované.

Vidím herce navlečené do hábitů, slyším, že je Naderi nechá říkat patetické věty jak ze středověké italské telenovely, usínám, když je bušení do kamene příliš repetetivní, otvírám oči, registruju, že se nic nezměnilo, jen barvy stále vybledávají až do černobílosti.

A pak ejhle - hora padá, kameny se valí, nikomu přitom neublíží. Zasvítí slunce, barvičky se postavám vlijí do tváří a po divákovi se chce, aby prožíval katarzi. Ale houby.

Někdy si prostě vyberete špatný úvodní film a musíte se smířit s tím, že návštěva festivalu ve Varech a chození do kina na blind je tak ze třetiny až čtvrtiny utrpení. Ale nesmíte to vzdávat, další film bude lepší. Nebo až ten další. Prostě nesmíte přestat bušit.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 hodinami

Trump příkazem usiluje o snížení právní ochrany sociálních sítí

Americký prezident Donald Trump dnes nařídil přezkoumat zákon, který chrání sociální sítě před převzetím zodpovědnosti za obsah zveřejněný jejich uživateli. Exekutivní příkaz podepsal v reakci na krok společnosti Twitter, která označila několik jeho zpráv za nepřesné. Podle názorů odborníků nemá jeho pokus valnou šanci na úspěch, napsaly světové agentury.

Trump příkazem útočí na ustanovení zákona z roku 1996, které dává společnostem Facebook, Twitter, Youtube a Google de facto imunitu vůči žalobám spojeným s veřejným obsahem, neboť jim udílí status pouhé platformy. Cílem prezidentova příkazu je změnit způsob, jakým je zákon využíván. Regulačním úřadům chce umožnit, aby se mohly vyjádřit k tomu, jak jednotlivé společnosti spravují obsah na sítích.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Odložený klimatický summit bude v listopadu 2021 v Glasgowě

Příští klimatický summit se uskuteční v první polovině listopadu 2021 ve skotském městě Glasgow. Na twitteru o tom dnes informoval britský ministr Alok Sharma, který má organizaci akce na starosti. Vrcholná schůzka se měla v Glasgowě uskutečnit už letos na podzim, kvůli pandemii byla ale v dubnu odložena.

Klimatický summit (COP26) se bude konat od 1. do 12. listopadu. Naposledy se představitelé zemí světa na vrcholné klimatické schůzce setkali loni v prosinci v Madridu.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Letadlo z Karáčí před pádem třikrát narazilo do ranveje

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání kontrolní věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím ve čtvrtek zveřejnila pákistánská vláda.

Airbus A-320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. "Nebyl ve správné výšce … Kontrolní věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku," uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že "to zvládne".

Pilot pak sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
Další zprávy