Los Angeles - Materiál k analýze popkulturních, technologických i sociálních trendů současnosti - nebo prostě předzvěst blížící se globální apokalypsy? Píseň Friday zpěvačky Rebeccy Black se šíří internetem jako lavina a z třináctileté Američanky zřejmě udělá novou hvězdu teenagerského popu.
Internetová senzace za posledních deset dní na YouTube posbírala už skoro čtyřicet milionů shlédnutí, dobyla třicítku nejprodávanějších singlů na iTunes a na sociální síti Twitter zastínila japonské zemětřesení.
Cesta ke hvězdám
Jak to ale u virálních fenoménů a čím dál častějšího spojení zábavy s internetem chodí, je to směs negativních reakcí, provinilého potěšení a zvláštní fascinace vším obskurním. Soudě aspoň podle komentářů, většina lidí si skladbu pouští pro obveselení z klipu a textů, ve kterých Black s vydatnou pomocí samoladícího software napravujícího intonační chyby zpívá například: "Včera byl čtvrtek, dneska je pátek, zítra je sobota a pak přijde neděle."
Časopis Rolling Stone nazval píseň "nezáměrnou parodií na moderní pop" a blog Gawker pro změnu píše o "nejhorším pop klipu všech dob". Právě zde a na komediálním portálu Tosh. O cesta Rebeccy ke hvězdám začala.
Když blogy klip na začátku minulého týdne zveřejnily, začalo měsíc staré video okamžitě sbírat sledovanost rychlostí milión lidí denně. Na konci týdne už byly termíny Friday a Rebecca Black mezi nejvyhledávanějšími slovy na internetu.
S takovou reklamou se song Friday začal 15. března prodávat v digitálním obchoďáku iTunes a skladba během pár dní poskočil mezi třicet nejžádanějších singlů. Příští týden už patrně Rebecca vstoupí do první stovky oficiálního amerického žebříčku.
Ne všichni klikají na YouTube a nakupují skladbu za dolar proto, aby se smáli textu, v němž Rebecca řeší dilema, jestli si sednou na přední nebo zadní sedadlo. Pro její vrstevníky pořád funguje jednoduchá píseň o pátečních večírcích na primární rovině popové hitu.
Píseň přitom původně vznikla na zakázku rodičů, kteří zaplatili dva tisíce dolarů, aby si dcera mohla v polo-profesionálním klipu zahrát na hvězdu a s výsledkem se pochlubit kamarádům a příbuzným.
Rebecca je nový Justin
O píseň i obraz se postarala hollywoodská společnost Ark Music Factory chlubící se na své webové stránce produkčním týmem, jenž údajně spolupracoval s náctiletou hvězdičkou Miley Cyrusm, ale i Backstreet Boys. „Chceme umožnit začínajícím hudebníkům objevení, realizaci a naplnění kariéry," tvrdí agentura. Rebecce navíc dali i užitečnou lekci: že popová hvězda se musí vyrovnávat s nenávistí.
„Doufám, že se podřežeš a zhebneš. Doufám, že dostaneš bulimii, abys zhubla do krásy," citují média jednu z tisíce urážek, kterými internetoví uživatelé zasypali dívku na sociálních sítích a diskusních fórech. V rozhovoru pro pořad Good Mornig America na stanici ABC zpěvačka prohlásila, že jí štvanice připomíná kyberšikanu.
Ve stejném pořadu vyjádřila přání natočit duet s Justinem Bieberem, náctiletou popovou senzací z Kanady, jehož kariéra také před lety začala na YouTube. Sedmnáctiletý idol za poslední dva roky prodal pět milionů desek a má nejsledovanější video všech dob na YouTube. Nedávno o něm vznikl 3D dokumentární film (který se právě stal nejúspěšnějším koncertním snímkem amerických kin, když porazil Jacksonovo This Is It).
Společně s hvězdičkami Disneyho televize, jako je Miley Cyrus/Hannah Montana nebo The Jonas Brothers, je Bieber „zodpovědný" za resuscitaci fenoménu náctiletého popu a také mírné oživení prodejů hudby.
Možná teď Rebeccu Black čeká podobná cesta na vrchol - zájem už projevil televizní producent a otec „televizních idolů" Simon Cowell, který prohlásil, že by se s ní rád sešel: „Líbí se mi ona i skutečnost, že dokázala tak rychle získat popularitu."
Cowell má na podobné věci čuch; v jeho stáji Syco působí kromě mladých výherců TV soutěží i Susan Boyleová, která kariéru odstartovala na YouTube.
Demokratizace popu
„Fascinace tímto klipem vyrůstá hlavně z mizerné produkce, laciného refrénu a neskutečně idiotských textů," vyjmenovává blog časopisu Rolling Stone důvody, proč se Friday stal obrovským virálním hitem.
Nespočet parodií a vtipných remixů napovídá tomu, že Rebecca je zatím hlavně terčem posměchu. Internet ale v jednom smyslu smazává hranici mezi ironií a záměrností: nakonec se počítá jen sláva. A klip už nasbíral více diváků než nový extravagantní počin Lady Gaga Born This Way natočený za tisícinásobněkrát víc peněz.
„Na podobné věci si budeme muset zvyknout. Jak se společnost bude dál technicky vyvíjet, kultura se stane parodií sebe samé. My se tou parodií záměrnou i nezáměrnou budeme bavit víc než čímkoliv vážně myšleným," prorokuje blog TechCrunch.
Nový hit demonstruje i další související úkaz. Za prvé: internet servíruje čím dál vrtošivějšímu publiku nekončící množství lákadel a tato obří nabídka znemožňuje naprogramovat úspěch. Což je jeden z důvodů, na které dojíždí velký hudební byznys.
Friday je sice strašlivá píseň a její interpretka iritující; ale na druhou stranu není o moc horší než desítky, stovky a tisíce jiných podobných pokusů, které se objevují v rámci nejviditelnějšího znaku dnška - „demokratizace popu". Tento fenomén se rozprostírá od úspěšného televizního muzikálu Glee, kde středoškolský sbor zpívá největší hity, přes pokusy typu Rebeccy až po skutečné úlety.
Ale v základu má stejnou věc a touhu. "Vlastní tvorba" i coververze, jimž nová média poskytují prostor k prezentaci, mají stáhnout pop z jeho piedetsalu a vysadit na něj nás, obyčejné smrtelníky. Podobné slasti moderní doby ostatně vytvořily právě sociální sítě, které ze svých uživatelů dělají hvězdy vlastního malého virtuálního světa.
Friday je i jistým pokračováním fenoménu popových hvězd z lidu, jejichž snažení a atakování limitů vlastních možností lidé rádi sledují v pořadech jako Cowellův X-Factor nebo Superstar. Televizní estrády tohoto typu (a vlastně i žánr reality TV) už jsou trochu na ústupu. Ale teď se možná zájem přesouvá na internet, kde můžou lidé s pomocí sociálních sítích sledovat a komentovat život svých hvězdiček v reálném čase.
Rychlý nástup Rebeccy je dalším symptomem doby, v níž se hvězdou může stát prakticky kdokoliv. Samoladící software vymaže pěvecké nedostatky; HD kamera a YouTube se postarají o zbytek. Náctileté sny o popové slávě se dnes lehce můžou splnit, byť se nebudou vyvíjet úplně podle představ jejich protagonistů.