Symfonický Sting ukázal, že symfoniky nepotřebuje

Petr Ferenc
23. 9. 2010 14:40
Orchestr prostě cosi hrál, zpěvák byl suverénní.
Foto: Sazka - O2 Arena

Recenze - Pódium ve stylu Bauhausu, pohybující se světelné panely, londýnský Royal Philharmonic Orchestra. Bombastická podívaná. Když ale hlavní hrdina celého too cirkusu Sting (58) zazpíval poslední přídavek a capella, bylo jasné, že by se bez toho všeho hladce obešel.

Představa, že je na pódiu O2 Areny sám, jen s mikrofonem a třeba akustickou kytarou, je mnohem svůdnější než do detailu dotažená megashow turné k albu Symphonicities.

Podobný pocit jsem měl naposledy z "rozlučkového" turné Leonarda Cohena. Jeho doprovodná kapela se z celého srdce snažila obalit každou vteřinu koncertu nepropustnou cukrkandlovou krustou, když ale Cohen zapěl sám, najednou to nijak nevadilo. Bylo jasné, že má co říci; a že sílu své autorské a zpěvácké osobnosti protlačí i růžovým peklem. Jen jsem měl pocit, že ta kapela mu byla dána za trest, aby s ní snad bojoval… Na Stingově vystoupení mě napadlo totéž.

Foto: Sazka - O2 Arena

Samozřejmě se nabízí otázka, proč autor a zpěvák Stingova formátu potřebuje dodat svým písním orchestrální aranžmá. Patrně za tím nebude nic jiného než touha po "velkém zvuku a velkém show" - odvěká chuť utvrdit se v tom, že i pop music může aspirovat na titul vysoké umění.

Pop music samozřejmě mnohokrát ukázala, že může. Nikdy to ale nebylo díky tomu, že nosí cizí peří a halí se do kabátu vážnosti - navíc spíchnutého tak, až pozornějšímu pozorovateli dojde, že krejčí občas neví kudy kam a kterému ze dvou pánů vzít míru.

Stingovo album, na kterém najdeme základ repertoáru aktuálního turné, tedy tucet slavných čísel v orchestrálních aranžmá, se jmenuje Symphonicities - kromě narážky na poslední album Police patrně, že tu hraje symfonický orchestr. S formou symfonie nemají společného zhola nic, podobně jako všechny možné desky typu Symphonic Beatles, Symphonic Queen, Symphonic Pink Floyd.

Čtetě také:
Expolicista Sting promění Prahu v hitové Symphonicity

Jde o obyčejné písničky, které kdysi byly hity a tak je třeba je při aranžování pro orchestr příliš nepošramotit a neubrat jim na broukacím potenciálu. Podtrženo sečteno: zbytečná práce námezdních (i když tentokrát opravdu slavných) varhanů bauerů toužících sáhnout si na trochu té slávy.

Mnohem horší je, že autoři a (v případě Stinga) zadavatelé podobných úprav ignorují jeden z nejdůležitějších aspektů ne-vážné (zábavné) hudby: mnohem více než skladatelská neotřelost se v popu a rocku cení poutavý zvuk, autenticita a prožitek. Sting v Police ukázal, s jak úspornými prostředky mohou jazzmani uspět na scéně nové vlny. Zmíněný Cohen, jehož vrcholné album I'm Your Man zní, jako by ho na samohrajku natočili Eva s Vaškem, svým projevem polidští všechen kýč i jalovost. A kotlíkářské mumlání a mečivá harmonika Boba Dylana nevadí, protože cítíme, že ten člověk má co říct.

Přidáte-li orchestr, všechno tohle kouzlo je v háji. Orchestr se neumí spontánně odvázat, přitom hraje cosi, co mu není vlastní. Všichni tápou na stejné lodi, jejíž konstrukce rozhodně neslibuje bezpečné doplutí.

Foto: Sazka - O2 Arena

Sting, který na svých studiových albech využívá úspornou, ale o to suverénnější hru většinou jazzových es, se na koncertech pojistil. Před symfoniky stála i doprovodná kapela: kytarista, basista, dva bubeníci a půvabná zpěvačka. Když si orchestr - třeba ve When We Dance - dal několikataktovou pauzu, zněla tahle skupina sama a byla kouzelně křehká. Být na pódiu jen s pěticí doprovodných hudebníků ale hvězdě celého programu asi nepřipadalo dostatek atraktivní, i když jsem si jist, že diváků by dorazil stejný počet. Přišli by jen o několik povedených sól trubky, klarinetu, houslí a violoncella.

Výprava Roberta Molnara byla podle programu inspirována Bauhausem. Prosvětlený sokl, na kterém stál orchestr a trojice pohybujících se světelných a projekčních panelů nad hlavami účinkujích, přinejmenším ukazovaly, že v jednoduchosti je síla a působily jakýmsi předválečně avantgardním dojmem - když na nich zrovna neběžel nenápaditý videoart "deseti inspirativních umělců, které jsme oslovili".

Zcela příznačně se v těchto kulisách pohyboval orchestr: jeho synchronizované výskoky a mexické vlny, jakož i nasládlá hra a občasné latinské rytmy ze všeho nejvíc připomínaly promenádní tělesa v besídkách lázeňských letovisek. Což vlastně jaksi patří k věci; zábavní jazzové orchestry a výtvarná avantgarda jsou současníky, kteří vedle sebe žili ve spokojené symbióze.

Foto: Sazka - O2 Arena

Orchestrální úpravy písní, které na koncertu zazněly, se z velké části nesly v duchu decentního podbarvování; dramatičtěji orchestr zasáhl jen několikrát, nejčastěji v podobě zmíněných sól. Nejhorší šrámy utržila Every Breath You Take: libé smyčce v úvodu, rytmus nastupující až po první sloce, vpravdě "symfonické" vyvrcholení… Přijít s horší šmírou už by zavánělo genialitou.

Russians, při nichž se scéna nezapomněla zbarvit rudě, se dočkali vpravdě temného a dramatického aranžmá, které ale jaksi nekorespondovalo s křehkou melodií Stingova zpěvu. Nejzábavnějším "přerodem" prošla píseň Moon Over Bourbon Street - plíživá orchestrace, vizuální i zvukové odkazy ke klasickým němým hororům, Stingovo žánrově naprosto nezbytné sólo na theremin, oblíbenou hračku k vytváření filmového napětí.

Zbývající dva tucty čísel se zkrátka skvěle poslouchaly. Orchestr je nezkazil ani nepozvedl k výšinám. Prostě cosi hrál a Sting - zpívající tak suverénně jako na deskách - před ním s kapelou po bocích ukazoval své mistrovství. Obě jednotky si vzájemně nevadily.

Domnívám se, že líp podobná kombinace dopadnout ani nemůže.

Sting & Royal Philharmonic Concert Orchestra: Symphonicities Tour 2010. Pořádala agentura Live Nation. Praha, O2 Arena, 22. září 2010.

Video: youtube.com
 

Právě se děje

Další zprávy