Londýn Organizace Britského fonografického průmyslu (BPI) se chystá oživit logo, které varuje rodiče před hudebními nahrávkami obsahujícími potenciálně nevhodný obsah.
Z krabiček kompaktů a DVD nosičů se brzy jeho použití navíc rozšíří i na internet. Varovný symbol se bude například objevovat na úvod videoklipů přehrávaných přes úložiště YouTube.
"Myslíme si, že je důležité, aby rodiče na síti dostali stejné informace, které mají k dispozici při nakupování kompaktů nebo DVD v kamenných obchodech," cituje deník Guardian Geoffa Taylora, šéfa BPI. Na společném postupu se dohodli zástupci nahrávacích společností, do kterých patří i tzv. velká čtyřka (Sony, EMI, Universal, Warner), jež stále co do objemu ovládá většinu trhu s hudbou.
Zatímco největší digitální obchod iTunes používá vlastní systém varování pro rodiče, streamovací služby, jako je virtuální hudební jukebox Spotify, na nevhodné texty neupozorňují. Největší internetové služby poskytující přehrávání klipů (jako jsou YouTube a Vevo) filtrují jen jednoznačné sexuální obsah či nahotou. Podle BPI je to málo, protože hudba na internetu by měla podléhat stejným pravidlům označování jako ta v obchodech.
Přelepku Parental Advisory Explicit Content (=Varování rodičům, nevhodný obsah) začaly používat americké pobočky nahrávacího průmyslu v roce 1985. Zavedení si vynutila nátlaková skupina manželek amerických kongresmanů vedená Tipper Goreovou.
Manželka budoucího viceprezidenta se do boje proti vulgaritám v textech vydala poté, co slyšela svoji jedenáctiletou dceru, jak si pouští píseň Darling Nikki zpěváka Prince. Do čela kritiků této rodičovské nálepky se pak v polovině osmdesátých let postavil Frank Zappa, který byl v této otázce povolán i před americký Kongres.
Rodičovský dohled nad nahrávacím průmyslem nicméně nikdy nebyl součástí žádného zákona, varování umísťují na krabičky přímo vydavatelé a řídí se podle něho hlavně velké prodejní řetězce. Menší nahrávací společnosti vesměs tento systém ignorují.
Mezi nejslavnější desky s touto nálepkou z poslední doby patří FutureSex/LoveSounds od Justin Timberlake nebo Lady Killer od zpěváka Cee Lo obsahující hit Fuck You! oceněný mimo jiné i Grammy.
Expresivní výraz "fuck" se v tříapůlminutové písni objeví celkem šestnáctkrát a původní verzi nesměla hrát většina rádií v angloamerickém světě. Hit se z ní ale nakonec stejně stal - nejdříve si vystačil s rotací na YouTube, pak soulový zpěvák natočil "čistou" verzi, kde zpívá Forget You.
Právě příklad Fuck You také potvrdil, že v 21. století je "morální pobouření" nátlakových organizací či kontrolních úřadů nad písní či videoklipem často spíš zamýšlenou součástí reklamní taktiky. Ostatně těžko si v době internetu představit, že se inkriminovaná píseň nakonec nedostane k zájemcům.
Už "Tipper Sticker" - jak se symbolu začalo přezdívat - už v druhé polovině osmdesátých let paradoxně pomohl metalovým a hiphopovým kapelám k vysokým prodejům. Pro jejich fanoušky z bělošských předměstí se stal znakem autenticity interpretů.
Debaty kolem nevhodného obsahu se v Británii znovu nabraly na síle poté, co vládní úřad dohlížející na telekomunikace Ofcom obdržel několik stížností, že televizní stanice vysílají v dopoledních hodinách Rihannino kontroverzní video S&M.
Kvůli klipu se scénami sadomasochistických praktik svolal Ofcom v květnu schůzi se zástupci nahrávacích a televizních společností s cílem dohodnout další postup při regulování nevhodných klipů.
"Když něco dělám, vždycky trochu počítám s tím, že to zakážou," prohlásila na MTV režisérka klipu Melina Matsoukas. "Když uděláš něco provokativního, vždycky to zvedne vlnu zájmu. Můžou to zakázat nebo zcenzurovat - a díky tomu se o tom bude mluvit. A tomu říkám úspěch!"
Podobně právě zabodoval další klip původem barbadoské zpěvačky. Video k písni Man Down z alba Loud, v němž Rihanna "zabije" neozbrojeného muže v odvetě za sexuální útok, ve středu odsoudily americké skupiny brojící proti násilí.
Zpěvččinu kariéru výrazně poznamenal předloňský incident z předávání Grammy: její tehdejší přítel, zpěvák Chris Brown, zbil zpěvačku v autě. Rihanna se pak stala tváří boje proti domácímu násilí a opustila image roztomilé holčičky, do které se stylizovala v počátku kariéry. Následné čtvrté album Rated R získalo temnější zvuk a osobitější texty, což ocenila také kritika.
Jak se na úspěšný velko pop sluší, nový klip se pohybuje na čím dál méně rozlišitelné hranici aktivismu a propagace. V úterý měl premiéru na televizní síti Black Entertainment TV a ukazuje třiadvacetiletou Rihannu, jak střílí na železniční zastávce. Text mimo jiné říká: "Hej, mami, právě sem zastřelila chlapa... nikdy jsem nebyla tak hrdá."
Rihanna ve vzkazech na Twitteru svým fanouškům napsala, že námětem klipu je dodat ženám sílu. Skupiny Parents Television Council, Industry Ears a kampaň Enough is Enough ale vyzvaly stanici BET a její mateřskou společnost Viacom, aby ho přestaly vysílat.
"Kdyby Chris Brown ve novém klipu zastřelil ženu a BET ho odvysílala, svět by se zastavil. Ani Rihanně by to nemělo projít," řekl Paul Porter, spoluzakladatel skupiny Industry Ears, která vede kampaň proti negativním obrazům v médiích. Za posledních 30 let prý neviděl "tak chladnokrevnou a promyšlenou vraždu ve stylu popravy v hlavním vysílacím čase".
Podle dalších ohlasů "namísto sdělení obětem, že by měly vyhledat pomoc, vydá Rihanna videoklip, v němž se mstí ".