V Česku lze dělat nevšední hudbu bez podlézání, dokazuje novinka Please The Trees

Honza Vedral Honza Vedral
11. 10. 2018 17:21
Na mnoho poslechů vydrží nové album české skupiny Please The Trees. Deska, na níž hostují John Grant nebo člen Swans, posluchače vtahuje do vlastního světa.
Zpěvák a kytarista Václav Havelka založil Please The Trees před dvanácti lety.
Zpěvák a kytarista Václav Havelka založil Please The Trees před dvanácti lety. | Foto: ČTK

Kapela soustředěná kolem frontmana a důležité postavy tuzemské nezávislé scény Václava Havelky na svém právě vydaném, pátém albu Infinite Dance prochází další proměnou. Hudebně nadále vyjadřuje syrovost i podmanivou autenticitu, nově ale rukopis doplňuje o propracovanější aranže a výraznější práci s dynamikou.

Mnohem důležitější je však celkový vzkaz, který Please The Trees posílají ostatním tuzemským kapelám: že s dostatečným odhodláním, cílevědomostí, talentem a jistou urputností lze také v Česku dělat nevšední, skutečně nezávislou hudbu bez podlézání a přizpůsobování se očekáváním, ať už se týkají stavby písniček, textů nebo publika. A mít odpovídající ohlas.

Please The Trees potvrzují pověst jedné z nejpozoruhodnějších tuzemských sestav.
Please The Trees potvrzují pověst jedné z nejpozoruhodnějších tuzemských sestav. | Foto: Bet Orten

Please The Trees existují přes deset let a patří k nejvytíženějším tuzemským sestavám. Koncertují po celém světě. Většinou ne ve velkých nebo vyprodaných sálech, ani před kritiky světových hudebních časopisů. Pracovitostí a postupně nasbíranými kontakty se jim ale zdlouhavou cestou podařilo stát se součástí globální alternativní scény.

Na nové desce to nejlépe ilustrují jména hostů, mezi nimiž jsou denverský písničkář John Grant či perkusionista Thor Harris, známý působením v kapelách Swans či Shearwater. Důležitým detailem je, že hosté na sebe nestrhávají pozornost. Slouží celku, jímž je album, které posluchače obmotává a vtahuje do vlastního světa. Dělá to plíživě, nenápadně, přirozeně a přesvědčivě. Díky tomu vydrží na mnoho poslechů.

Na koncertech Please the Trees uchvacují tím, že také v minimální sestavě dovedou nastolit a vybudovat doslova rituální atmosféru. Jejich písně stojí na hypnotizující rytmice a v pozorném posluchači "rostou", postupně budí silné emoce.

Že pocit transu, který se snadněji buduje naživo, nahlas a při osobním kontaktu z pódia, dovedou takřka v úplnosti přenést na desku, Please The Trees ukázali už předchozím albem Carp. Stálo na sehranosti tehdejšího muzikantského tria v základní sestavě kytara, basa, bicí.

Co se týče základů, melodických nápadů či stavby skladeb, na nynější nahrávce Infinite Dance vlastně nepřicházejí s ničím převratně novým. Ale věčnou melancholii a drásavost skladeb umocňují výraznějším zapojením "sound-designových" elektronických zvuků, s nimiž pomáhal Martin Tvrdý, či bohatou prací s vokály. Ta je zvlášť patrná v melodicky nabitém finále songu Forget About Me, ale jinak prostupuje všemi položkami alba.

Videoklip k titulní písni Infinite Dance natočil Štěpán FOK Vodrážka s tanečním souborem 420people. | Video: Starcastic Records

Detaily fungují přirozeně, ale evidentně za nimi bylo hodně vymýšlení. Výrazu kapely pomáhají, celkově uštvanému pěveckému výrazu Václava Havelky ubírají na útrpnosti a dřívější doslovnosti, pro někoho místy iritující. Vnitřní napětí, pro skladby Please The Trees tolik typické, pomáhají gradovat a rozvíjet přesvědčivěji než prostým vrstvením kytarových stěn.

Please The Trees se na nové desce zkrátka povedlo vnitřně ztišit a zklidnit, a přitom neztratit nic z naléhavosti a tlaku, který v sobě jejich muzika má.

Těžko říct, zda to bylo přístupem texaského producenta nebo dlouhými dotáčkami v Praze: čas, který kapela strávila přípravou alba, dal každopádně vyniknout "písňovosti", jíž Please The Trees dříve možná až příliš skrývali za efektní šamanskou psychedelickou mlhou.

Please The Trees: Infinite Dance

Please The Trees: Infinite Dance

Starcastic Records 2018

Nové skladby jako Bandit My Dear nebo Sing Over Bones oproti tomu mají jasnější melodické obraty, aniž by se kapela zpronevěřila svému rukopisu. To, že dnes své hudební vize dokáže lépe a srozumitelněji dopovědět, je největším vnitřním posunem, k němuž na nové desce dospěla.

Please The Trees tím potvrzují pověst jedné z nejpozoruhodnějších tuzemských sestav, která se postupně dostává do povědomí mezinárodní nezávislé scény. O tom ostatně nejlépe svědčí, že příští měsíc bude česká skupina předskakovat na evropském turné slavných grungerů Mudhoney. A takové věci se nestávají náhodou. Stejně jako se náhodou nenatáčí tak působivé desky, jakou je právě Infinite Dance.

Autor je šéfredaktorem hudebního časopisu Headliner.

před 10 minutami

Advokát soudu EU: Polská pravidla o trestání soudců porušují unijní právo

Soudní dvůr Evropské unie by měl konstatovat, že polský zákon umožňující kárnému orgánu nejvyššího soudu trestat soudce kritizující justiční reformu je v rozporu s unijním právem. K tomuto závěru dospěl generální advokát nejvyššího orgánu unijní justice, podle něhož nový systém postihů ohrožuje nezávislost polských soudců. Pro soud není nově zveřejněný názor právního poradce závazný, často však k němu při svém rozhodování přihlíží.

Evropská komise se předloni obrátila na soud v Lucemburku kvůli činnosti disciplinární komory polského nejvyššího soudu, o jejíž nestrannosti Brusel pochybuje. O složení komory rozhoduje v Polsku soudcovská rada, jejíž členy převážně volí parlament ovládaný vládnoucí stranou Právo a spravedlnost (PiS). Polský nejvyšší soud již předloni rozhodl, že soudcovská rada není nezávislá, a zpochybnil tím i personální obsazení a pravomoci komory.

Soud již loni vydal předběžné opatření, jímž nařídil až do rozhodnutí případu činnost komory pozastavit.

Hongkongský aktivista Wong dostal dalších deset měsíců vězení. Zúčastnil se připomínky brutalit na Tchien-an-men

Hongkongský prodemokratický aktivista Joshua Wong stráví dalších deset měsíců ve vězení. Soud mu nyní vyměřil takový trest za účast na nepovoleném shromáždění, které se konalo loni 4. června, informuje agentura Reuters. Wong a další lidé si tehdy připomínali krvavé potlačení protivládních protestů na pekingském náměstí Tchien-an-men čínskou armádou v roce 1989.

Čtyřiadvacetiletý Wong si už nyní ve vězení odpykává dva tresty související s masovými prodemokratickými demonstracemi z roku 2019. K účasti na vzpomínkové akci ze 4. června 2020 se minulý týden přiznal, a tak mu soud trest z původně navrhovaných 15 měsíců snížil na deset měsíců. Portál Hongkong Free Press (HKFP) uvedl, že kromě Wonga soud poslal za mříže na dobu od čtyř do šesti měsíců ještě tři další aktivisty.