Na novou vlnu beatlemanie naskočili jen staří surfaři

Kultura Kultura, Red Kul
24. 9. 2009 6:00
Takřka 40 let po rozpadu se všechno točí kolem Beatles
Foto: Reuters

Los Angeles -  Beatles jsou nejen slavnější než Ježíš, jak ukázal průzkum vyhledáváním internetu, ale znamenají také pro hudební průmysl větší spásu. Stačilo pět dnů, aby si fanoušci kapely v severní Americe, Británii a Japonsku koupili celkem 2,25 milionu jejich alb z remasterované edice, která se na trhu objevila 9. září.

Zároveň s tím přicházejí hitparádové rekordy, v drtivě většině za největší počet různých nahrávek jednoho interpreta v žebříčku.
V Británii se do Top 75 dostalo 14 titulů, a v Japonsku dokonce všech čtrnáct remasterovaných alb. Oba boxsety (mono a stereo) figurují v Top 25 mezinárodní hitparády.

Foto: Reuters

Beatlemánie zachvátila Japonsko natolik, že stačily tři dny, aby tu z pultů zmizelo 840 itsíc kopií. Že se vyplatilo Beatles opět vzkřísit a vložit do nových atraktivních obalů - včetně mutace pro počítačovou hru Rock Band - dokládá i srovnání dvou prodejních týdnů v americkém Billboardu.

V týdnu před vydáním reedice se v USA prodalo 21 tisíc alb Beatles, zatímco týden poté to již bylo 626 tisíc. Což je pro Beatles v úhrnu 1 261 000 pro tento rok jen v USA.

Nicméně od roku 1991, kdy Nielsen Soundscan začal pro Billboard sledovat hudební trh ve Spojených státech, kapela nikdy neprodala méně jak milion kopií ročně. Nejtučnější byl rok 2000, kdy vyšel výběr jejích hitů „1,"  jenž kapele pomohl prodat sumu 7,289 milionu a dodnes je nejprodávanějším albem dekády.   

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Vymydlení Beatles vstávají z hrobu a chtějí peníze
Nirvana: Kurt by s Bon Jovi nikdy nezpíval

Z remasterovaných alb si v Americe nejlépe vede Abbey Road. Má 89 tisíc po prvním týdnu - což by mu, kdyby mohlo soutěžit v nových alb Billboard 200, stačilo na celkové třetí místo za vítězným rapperem Jay-Z a Disneyho hvězdou Miley Cyrus.

Takhle zvítězilo alespoň v hitparádě Top Pop Catalog Albums, kde jsou desky, od jejichž vydání uplynulo již 18 měsíců. Všechna jednotlivá remasterovaná CD plus dvě kolekce se tady vešly do první padesátky.

The Beatles
The Beatles | Foto: Aktuálně.cz

Prodej alb se stal i hlasováním i nejoblíbenějším titulu Beatles a výsledek je jednoznačný: Abbey Road zvítězilo na celém světě kromě Británie, kde se nejvíc kupoval Sgt. Pepper.

Jakkoli k reklamě a oživění debaty o Beatles i nových podobách hudební distribuce přispělo exkluzivní vydání vlastní verze hry Rock Band, sama aplikace - která měla k hudě Fab Four přitájhnout novou generaci - si nijak extrémně úspěšně nevedla.

Po prvním týdnu se sice v Británii stala čtvrtou nejprodávanější hrou na všech platformách, přesto zaostala za titulem Guitar Hero 5, který se na trhu objevil ve stejnou dobu a provázel jej skandál s volně použitelnou figurou Kurta Cobaina.

Prodejní čísla nebyla zveřejněna, výrobci se jen chlubí, že překonala jejich očekávání a zmizela jim čtvrtina zásob beatlesáckého Rock Bandu. Za tím ovšem podle analytiků stojí také fakt, že několik týdnů před jeho vydáním dramaticky zlevnila PlayStation 3, než že by o hru měli zájem ryze hudební fanoušci.

John Lennon
John Lennon | Foto: EMI Music

Průzkum trhu tak dokládá, že hry jako Rock Band a Guitar Hero skutečně dostávají hudbu pod nos i jiné cílové skupině. Jejich hráči jsou ovšem ve většině počítačoví pařani, než že by šlo o muzikofily znalé Beatles a rozšiřující si obzory prostřednictvím nového média.

Alespoň v případě méně adrenalinových a „starých" Beatles to nezafungovalo a ukazuje se, že strategie „hry na kapelu" není pro klesající prodejnost klasických nosičů všespásná.

Nově vyvolaná vlna beatlemanie podle všeho zasáhla spíš tu část publika, která si doplňuje diskografie a slyší na luxusně vybavené a zvukově pročištěné reedice či rarity.

 

Právě se děje

Další zprávy