Montér Gaga se musel klanět Adele a Katy Perry

Karel Veselý
29. 8. 2011 10:55
Vítěze na video cenách MTV zastínila těhotná Beyoncé
Lady Gaga.
Lady Gaga. | Foto: Reuters

Los Angeles - Britská soulová zpěvačka Adele si za Rolling In The Deep odnesla z nedělního večera MTV Video Music Awards čtyři ceny. Hlavní kategorie videoklip roku (plus další dvě) se však stala kořistí Katy Perry.

Lady Gaga, která se na ceremoniálu objevila jako své chlapácké alter-ego Jo Calderone, získala dvě trofeje. Rapper Taylor, the Creator je nejlepší nováček a Foo Fighters mají nejlepší rockové video (všechny klipy nominované na video roku najdete zde).

Katy Perry.
Katy Perry. | Foto: Reuters

Letošní MTV Video Awards navazovaly na loňský přenos, který byl s jedenácti miliony nejsledovanější od roku 2002 (mohl za to patrně předloňský humbuk kolem „šíleného" Kanye Westa, který přímo na pódiu ukradl cenu Taylor Swift).

Možná i proto pořadatelé zvolili méně obvyklý formát bez ústředního průvodce (podobně jako v únoru Grammy) a zahltili obrazovku hvězdami a hvězdičkami. V lehce chaotickém defilé předávajících a oceňovaných se v losangelském Nokia Theatre mihli Will Ferrell, Seth Rogen a Jack Black (jako klipoví dvojníci Beastie Boys), komik Russell Brand nebo herci Katie Holmes a Jonah Hill. Největší pozornost na sebe přesto strhávali interpreti.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Hlavní kalibr nasadila MTV hned na začátek hlavního programu - Lady Gaga tentokrát nezvolila prvoplánovou provokaci ve stylu loňského obleku z masa, ale rafinovanější hru s genderovými stereotypy. Na pódium přišla v převleku za chlapáckého italo-amerického montéra s elvisovským účesem, který si vystřihl čtyřminutový monolog o tom, jak ho Gaga opustila. Příběh jejich vztahu je k vidění v aktuálním klipu k songu Yoü and I, který Calderone/Gaga samozřejmě zahrál(a). Po klavírním úvodu se přidal (stejně jako na albu) kytarista Queen Brian May.

Gaga vs. Adele - válka bez bitvy

Konceptuální pop Lady Gaga letos zatím neslaví takové úspěchy, jak se čekalo. V žebříčcích její nové album Born This Way válcuje Britka Adele s 21 a nedělní večer měl být místem pomyslné odvety. Jenže i v blyštivém mikrosvětě MTV zůstala Gaga poražena. Dvě ceny pro Born This Way (nejlepší ženské video a video s poselstvím) zůstaly ve stínu čtyř trofejí pro britskou konkurentku - byť Rolling In The Deep uzmulo "jen" technické kategorie nejlepší režie, střih, kamera a výtvarné řešení.

Adele.
Adele. | Foto: Reuters

Ke škodě hudebního průmyslu se souboj Adele vs. Gaga ale odehrává jen v rovině prodejních čísel, případně třenic fanoušků. Obě hvězdy jako kdyby přicházely z úplně odlišného světa a kromě těch nejobecnějších kategorií jako by neměla jejich hudba žádné společné body. V nedělní večer se to potvrdilo, když Adele vystřihla Someone Like You v podobně dechberoucím stylu jako na Brit Awards. Najednou bylo jasné, proč nechce přibalovat své písničky do multimediálních a efektních balíčků (mimochodem k této písni záměrně není žádný klip.)

Byl to pěkný kontrast k opulentní pódiové show Chrise Browna, diskotéce od Pitbulla a Ne-Yo nebo ohňostrojům Kanye Westa a Jay-Zho, kteří právě vydali novou desku. Měřeno podle ohlasů na sociálních sítích ovšem nakonec největší pozornost uzmula Beyoncé. Ne tak osmdesátkovou reminiscencí Love on Top, ale spíše závěrečnou pózou, při které si rozepnula sako a pohladila své kulatící se bříško.

Kamera pak rychle střihla na nastávajícího otce Jay-Zho, který vybuchl nadšením, jako kdyby se zprávu dozvěděl teprve v tu chvíli. Stejně jako těhotná M.I.A. vystupující před dvěma lety na cenách Grammy to byl docela odzbrojující lidský moment v moři pečlivě propočítaných marketingových strategií hudebního průmyslu, kterému VMA nakonec slouží.

Cobain se obrací v hrobě

V souladu se současnou politikou hlavního kanálu MTV zůstaly klipy samy v pozadí a nebyly paradoxně vidět ani při čtení nominací. Nakonec i hlavní cena za Fireworks režiséra Dave Meyerse je spíše konsensuálním oceněním pro popovou hvězdu Katy Perry než pro filmařské umění nebo originální nápad. Stejný klip se paradoxně nestal ani nejlepším videem ženské interpretky, tady Perry porazila Lady Gaga. Ve srovnání s vítězi z minulých let Bad Romance nebo Single Ladies (Put a Ring on It) je Firework každopádně veskrze tuctovým dílem.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Stanice, která kdysi katapultovala klipovou propagaci hudby do zcela nových rozměrů, ji v novém tisíciletí opustila na úkor pseudokultury celebrit. Velkorozpočtové klipy, které s nástupem Lady Gaga znovu přišly na chvíli do módy se ale ukazují jako slepá ulička: labely ve skutečnosti nemají na podobné extravagantní projekty peníze.

Trochu tedy zamrzí, že hlasující fanoušci nechali bez povšimnutí klipy nové generace, které místo televizní obrazovky vyhledávají YouTube a nízký rozpočet vyvažují originálními nápady, které svádí k divokému šíření po síti. Devatenáctiletý rapper Tyler, The Creator za virální klip Yonkers, v němž pojídá švába, nakonec získal alespoň cenu pro nejlepšího nováčka. Na pódiu vtrhl se svými parťáky z ODD FUTURE (minulý víkend hráli na letišti u Hradci Králové na Hip Hop Kempu), ale když se dostal k mikrofonu, nakonec jako kdyby ani nevěděl, co vlastně chce světu říct.

Taneční „souboj" Beastie Boys z budoucnosti (ono herecké trio Ferrell, Rogen, Black) a ODD FUTURE byl asi jediným momentem, kde mládí zvítězilo. Jinak byl večer VMAs spíše ve znamení poct a vzpomínky.

Beyoncé.
Beyoncé. | Foto: Aktuálně.cz
Foto: Aktuálně.cz

Chris Brown nejdříve ze zcela nepochopitelných důvodů vecpal do svého medley "sendviče" i poctu Wu Tang Clan a Nirvaně (z použitého riffu k Smells Like Teen Spirits se musel Cobain obracet v hrobě).  Gaga jako Calderone pak uvedla poctu Britney Spears, která si odnesla cenu za celoživotní klipovou tvorbu pojmenovanou Michael Jackson Video Vanguard Award. A Bruno Mars ještě zazpíval skladbu Valerie jako poctu Amy Winehouse.

Ceremoniálu už v druhé polovině viditelně docházel dech a víko na rakvi ratingu patrně definitivně zavřela neznámá kapela Young the Giant, která jako kdyby se zde ocitla omylem. Nezachránil to ani nadávající Lil Wayne zpívající (opravdu strašně) přes autoladičku.

Jak moc by se v tu chvíli hodil nějaký Kanye West, který by vyskočil na pódium a ukradl mu mikrofon...

 

Právě se děje

Další zprávy