Metallica už na půli září sbíjí překrásnou bílou rakev

tur
5. 8. 2008 20:02
Nové album bude následovat počítačová hra Guitar Hero

New York - Monstrum se znovu chystá vycenit zuby, nebo spíš otevřít nenasytnou tlamu. Datum vydání nového alba Metallicy, jež následuje po pět let starém St. Anger, připadlo na pátek 12. září.

Je to podruhé v historii, co rocková kapela odmítla ctít zvyklost trhu, kdy první den prodeje připadá vždy buď na úterý (Severní Amerika), případně pondělí (zbytek světa) - ale Metallica si to prostě dovolila.

Už minulý pátek se také poblíž Los Angeles pustili do natáčení videoklipu pro první singl That Day That Never Comes pod vedením dánského režiséra Thomase Vinterberga. Spoluzakladatel manifestu Dogma 95 je mimo jiné podepsán pod snímky Rodinná slavnost nebo Můj miláček ráže 6,65 (Dear Wendy).

Vydání Death Magnetic, jak se bude album jmenovat, provází podobné okolnosti a tajnůstkářství jako St. Anger; to vyšlo na poslední chvíli v několikadenním předstihu, aby Metallica zamezila ilegálnímu stahování. Na předchotí desku má Death Magnetic navazovat návratem k tvrdšímu zvuku, ale rozhodně by ho mělo překonat ekonomicky.

Foto: Promo foto
Čtěte také:
Metallica přiváží tři dekády vzteku
Metallica má stejně oddané fanoušky jako Slavia

Kapela, která je proslulá tím, že si pečlivě hlídá úniky nahrávek na internet a spílá všem, kdo si je stáhnou, dál pokračuje ve svých ochranitelských tendencích. Ovšem jestliže dříve uplatňovala politiku biče a vedla na začátku tisíciletí křížovou výpravu proti internetovému serveru Napster, nyní se snaží cukrovat a váže si fanoušky věrnostním tarifem.

Foto: Reuters

Na speciálních stránkách Mission: Metallica si zájemci mohou objednat vstup do placené sekce Platinová mise a buď si za 319 korun předkoupit normální CD nebo investovat 2 379 do box setu Smrt v rakvi. V němž je exkluzivní tričko, vlajka, DVD ze studia a další bonusy zabalené „v překrásné bílé krabici ve tvaru rakve". 

Metallica očividně předjímá to, co postihuje všechny interprety včetně silně zavedených jmen: a sice celosvětový pokles prodeje jakýchkoli nosičů. Kapela si chce pojistit ty nejvěrnější a různými benefity, jako jsou volné vstupy na koncerty nebo setkání přímo s kapelou, si uchovat jejich oddanost.

A že se na ni může spolehnout, její přiznivci jí odpustili i slabá alba a koketování se symfonickým orchestrem. Navíc si kapela může do své kalkulace připočítat, že fanoušci metalu jsou větší sběratelé a hospodyňky než příznivci jiných žánrů.

Ne nadarmo to všechno připomíná marketing telefonních operátorů; Metallica je rozjetý hudebně ekonomický buldozer a tímto stylem se také prezentuje. V traileru, který předznamenává vydání Death Magnetic, vrší jeden superlativ na druhý.

Vypočítává, že od roku 2000 má druhou nejprodávanější diskografii hned po Beatles, jejich alb se prodalo přes 100 milionů. Zahrála ve více než 50 zemích pro 30 milionů návštěvníků a ve 44 zemích získala zlatou nebo platinovou desku. Nehledě na to, že pět procent veškerého času v rozhlasovém éteru patří jejím právě skladbám.

Foto: www.metallica.com

To vše jsou lákadla pro investory: jinými slovy potenciální kupce nového alba. Strategie expanzivního výčtu by slušela i zavedené automobilce - což má svou logiku. Sousloví dobře seřízený stroj bývá v metalových recenzích často užíváno coby výraz obdivu.

Zjevnou a neoddiskutovatelnou infuzí do peněženek čtyř hrozičů bude pak ještě vydání speciální hry Guitar Hero: Metallica, které je naplánováno na první čtvrtletí roku 2009.

Po Aerosmith - kteří za týden prodali půl milionu kopií hry - se stanou druhou kapelou, které bude věnována samostatná edice kytarového karaoke.

Beztak jsou už teď jejich skladby v repertoáru her Guitar Hero a Rock Band - kde na několika levelech obtížnosti stíháte držet krok s kapelou a podmanit si virtuální publikum - nejžádanější.

Všichni fanoušci dostanou k dispozici party zábavu, kdy budou moci s umělohmotnou kytárkou - vybavenou barevnými tlačítky na hmatníku, trsátkem a páčkou na vazbení - třást vlasy nebo pleší a na Playstation sólovat Enter Sandman.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Phoenix zvládl závěr a získal v semifinále NBA proti Clippers druhou výhru

Basketbalisté Phoenixu pojedou do Kalifornie na třetí a čtvrté semifinále NBA proti Los Angeles Clippers za stavu 2:0 na zápasy. Vítězství 104:103 zajistil druhému týmu Západní konference košem 0,7 sekundy před koncem Deandre Ayton, autor 24 bodů a 14 doskoků. Nejlepším střelcem Suns byl s 29 body Cameron Payne. Clippers táhl s 26 body Paul George, ale osm vteřin před koncem minul dva trestné hody.

Další zprávy