Recenze - Vloni v létě Ameriku sužovala ekonomická recese, ale v žebříčcích se slavilo. "Mám ten pocit, že dnešní noc bude stát za to. Pojďme se veselit, mám svoje peníze, pojďme je roztočit," halekali Black Eyed Peas v refrénu hitu I Gotta Feeling. Kdo by chtěl v těžkých časech poslouchat smutnou hudbu.
Kvarteto Fergie, will.i.am, Taboo a Apl.de.ap, které se v neděli představí v pražské O2 areně, boj s recesí zvládá velmi úspěšně. Vloni okupovaly jejich hity vrchol amerického žebříčku od dubna do října - celkem 22 týdnů - a skupina z Los Angeles prodala 2,5 milionu kusů desky The E.N.D. Do Prahy přijíždí poprvé; v rámci aktuálního turné, které má naplánováno bezmála sto zastávek po světě.
Jen tancuj
V USA vzrostla za rok 2009 rekordně poptávka po solených brambůrkách (podle statistik o 22 procent) a žebříčky ovládl žvýkačkový taneční pop. Na deprese obyčejných Američanů ordinovali Black Eyed Peas, Flo Rida a Lady Gaga terapii únikové drogy optimistických sloganů, jež prodávaly iluzi nikdy nekončícího večírku.
Všechno odstartoval hit Lady GaGa Just Dance. Původně vyšel v dubnu 2008, na číslo jedna se ale dostal až v lednu 2009 - měsíci, kdy o pracovní místo přišel rekordní počet Američanů, 740 tisíc. Z refrénu "Jen tancuj, všechno bude v pohodě" se pak stala hymna amerického boje s recesí.
Pak už ale zahájili dominanci Black Eyed Peas: využili chytrého spojení hip hopu a taneční hudby eurodanceového střihu a stali se nejúspěšnější skupinou loňského roku.
Snížit IQ, přidat dvojsmysly
Cesta Black Eyed Peas od uvědomělého rapu konce 90. let k electro-popu konce nulté dekády je věrným odrazem cesty, kterou se hip hop vydal v posledních dvanácti letech. Ještě jako trojice rapperů vystupující s živou kapelou se The Black Eyed Peas dočkali kýženého zářezu do americké singlové stovky teprve ve chvíli, kdy do chytrých beatů skladby Request + Line vpustili refrén zpěvačky Macy Gray.
Poučeni úspěchem pozvali k natáčení alba Elephunk v roce 2001 bývalou dětskou herečku a zpěvačku kapely Wild Orchid Stacy, Ann Ferguson alias Fergie. Její energické vokály dodaly novým trackům hitovou fazónku a třetí desky se prodalo celosvětově kolem osmi milionů kusů.
Black Eyed Peas se tehdy ocitli v podobné situaci jako další hiphopové hvězdy: aby na překvapivý úspěch minimálně navázali, museli hudbu přizpůsobit popovému trhu. Snížit IQ, zvýšit koncentraci dvojsmyslů - prostě hrát v době rozpadajícího se hudebního trhu a smrti globálních hvězd na jistotu nejmenšího společného jmenovatele.
A tak na další desce Monkey Business zapěla Fergie v otřesném sexistickém popěvku My Humps o svých hrbech a boulích (rozuměj ňadrech a pozadí) a úvodní skladbu Pump It Up postavili na instrumentálce Misirlou, profláknuté na soundtracku k Pulp Fiction.
SFX hitmaker
Na aktuální desce The E.N.D. šli ještě dál a naskočili na aktuální vlnu electro-popu, který má blíže k DJ Bobo než k Public Enemy.
Will.i.am vzal futuristické beaty Timbalanda a The Neptunes a přizpůsobil je masovému vkusu, zploštil emo-rap Kanye Westa a slogany Britney Spears posunul ještě o několik IQ bodů níž. Stvořil pop pro generaci, která chce ze svých mobilů poslouchat hudbu, jež jí připomíná oblíbené počítačové hry.
The E.N.D. je jako hollywoodský biják. V úvodu hitu Boom Boom Pow zasypou posluchače zvukovými efekty, které dělají jejich hudbu větší, než ve skutečnosti je. Futuristické beaty, vokodér a blesky ze zážehových motorů mají podobnou funkci jako speciální efekty - posluchač si nemá čas všimnout, že výbuchy a počítačové simulace nejsou doplňkem děje, ale obsahem.
Abychom Black Eyed Peas nekřivdili - will.i.am je pořád šikovný řemeslník, který zůstal ve světě popu ovládaného idoly z televizních soutěží jedním z posledních mohykánů klasického producentského hitmakerství.
Spolupracoval s U2 (I'll Go Crazy If I Don't Go Crazy Tonight z poslední desky), remixoval skladby z Jacksonova Thrilleru a napsal hity pro Estelle (American Boy), Ushera (OMG) nebo Cheryl Cole (3 Words). Mimochodem bývalá členka dívčí skupiny Girls Aloud se v Praze představí v roli předskokana.
Mezi zářezy Black Eyed Peas můžeme počítat i sólové počiny zpěvačky Fergie, jejíž čtyři roky staré album The Dutchess má osm milionů prodaných kusů. Většinu materiálu na něj napsal will.i.am, jehož vlastní sólové album Songs About Girls pro změnu totálně propadlo.
Marketingový poklad
Videoklip k Boom Boom Pow, který se stal celosvětovým hitem, ukazuje skupinu jako postavičky ve světě počítačových simulací bez limitů. Vlastně to není daleko od skutečnosti - pokud jde o využití tváře v reklamách, Black Eyed Peas nemají hranice.
Etnicky duhové kvarteto je oživlým snem reklamních kreativců, k čemuž jim pomáhá stylově nevyhraněná hudba, kterou v poslední době produkují. Pozici úspěšných interpretů koukají řádně využít; výhody mohou být oboustranné. Loni v červnu vypustili reklamu na řetězec obchoďáků Target, který zároveň propagoval jejich novou desku.
"Považuju nás za obchodní značku. Taková značka má vždy všechno do detailu vymyšlené od barev až po fonty. Tady je náš demografický rozsah, tady je náš potenciál," vysvětloval vloni v rozhovoru pro The Wall Street Journal will.i.am. Zatímco hudbou si BEP vydělali loni zhruba 10 milionů dolarů, peníze za licencování skladeb do reklam jsou pětinásobné.
Black Eyed Peas jsou mistři i ve využívání product placementu v klipech. Hned v úvodní minutě k I Gotta Feeling se vystřídají záběry na loga výrobce přenosných počítačů, rtěnku a telefonního operátora. Ke koncertům patří zóna sponzorovaná výrobci alkoholických nápojů a soutěž o smartphone. Wall Street Journal je nazval skupinou, která "jde nejvíc na ruku korporacím".
V tom jsou možná Black Eyed Peas nejkapitalističtější skupinou současnosti. Hiphopovou fascinaci penězi posunuli do zcela nových dimenzí a celkem ochotně se zbavili všeho, co by je nějak spojovalo s jejich hudebními kořeny. V refrénu hitu I Gotta Feeling dokonce černošský slang vystřídala většinovější hebrejská zdravice mazel tov - hodně štěstí.
Jejich bezskrupulózní marketingové taktiky připomínají Michaela Jacksona v 90. letech, kdy mu upadala kariéra. Snad dopadnou lépe než on.