Londýn - Americká skupina Maroon 5 se tento týden chystá se svým novým singlem Payphone zaútočit na nejvyšší příčky britského žebříčku.
Skladbu už od začátku měsíce protáčí ostrovní rádia a sbírá také zhlédnutí na portálu YouTube, oficiálně ale vyšla až na začátku tohoto týdne. A přesto se píseň se stejným jménem už objevila na devátém místě v oficiálním britském žebříčku zveřejněném v neděli večer. Místo nedostupného originálu totiž nedočkaví fanoušci začali skupovat přes iTunes coververzi od neznámého projektu Precision Tunes.
Svobodomyslný iTunes
Anonymní tým studiových muzikantů využil díry v svobodomyslné politice internetového obchodu iTunes, který umožňuje prodávat data komukoliv, kdo zaplatí. A také se chytře trefili do proluky mezi vypuštěním skladby do rádiové rotace a její dostupností v obchodech, která je navíc odlišná v různých regionech a podléhá odlišné strategii vydavatelských společností.
Když americká skupina fun. vyletěla vloni na podzim za oceánem do žebříčku se skladbou We Are Young, v Británii se teprve pomalu rozjížděla promo kampaň. Společnost Fueled By Ramen ji ale musela pořádně urychlit, protože v britských iTunes se najednou během týdne vyrojilo osmnáct více či méně věrných verzí hitu, které ukrajovaly libry z potenciálních zisků.
Je to už poslední dobou ohraná písnička. Kdykoliv se objeví nějaký velký hit, největší internetový obchod s hudbou iTunes zaplaví jeho alternativní verze od instrumentálních předělávek určených pro karaoke až po skladby nazvané mazaně tak, aby zmátly hudební fanoušky. Je to marketingový trik podobný tomu, který používají výrobci kompaktů s coververzemi hitů na jejichž obalu je informace, že se nejedná o originální hudbu obvykle někde připsaná velmi malými písmeny.
Například kanadská zpěvačka Carly Rae Jepsen doputovala minulý týden do čela amerického žebříčku s hitem Call Me Maybe, kterého se prodalo 296 tisíc digitálních downloadů. Dalších 27 tisíc fanoušků ale naletělo internetovým podnikavcům a koupilo si coververzi písně od projektu Here's My Number So pojmenovaného po slovech z druhé části refrénu.
V Británii před dvěma týdny obdobně do Top 40 pronikl interpret se jménem Can You Blow My a skladbou Whistle, což je dohromady slogan z nové skladby rappera Flo Ridy. Aby vydavatel nepřišel o zisk, uspíšil raději vydání originálního singlu a ten tento týden doputoval na číslo dva.
Autoři nelicencovaných coververzí jsou obvykle příliš malé ryby, na to aby s nimi vydavatelé individuálně bojovali. Časopis Billboard ale minulý týden napsal, že nahrávací společnosti chtějí přesvědčit provozovatele obchodu iTunes - společnost Apple, aby začal odlišovat původní verze od těch "falešných". Asi nejvíce jim vadí fakt, že originální písně interní vyhledávač obchodu často nenajde nebo zařadí až daleko za coververze.
„Kdyby iTunes rozlišovaly mezi originály a falešnými verzemi a obojí stálo 1,29 dolarů, pak nevidím důvod proč by si někdo chtěl kupovat ty druhé," cituje Billboard anonymní zdroj z nejmenované vydavatelské společnosti.
Nepravé verze hitů ale nejsou ničím novým. Už v roce 1960 zaznamenal v americkém žebříčku úspěch zpěvák Garry Miles se skladbou Look For a Star, která ale byla jen klonem úspěšného britského šlágru Garyho Millse. A v roce 1996 se v britské hitparádě střetly dvě různé verze taneční horečky jménem Macarena od projektů Los Del Rio a Los Del Mar.
Zpívání s královnou a fotbalová horečka na nule
I bez útoku nelicencovaných verzí hitů bylo v britském žebříčku dost pozdvižení. Na čelo singlové hitparády totiž zamířila domácí zpěvačka Cheryl Cole se skladbou Call My Name, které se v prvním týdnu prodalo 152 tisíc kusů. Taneční písnička, za kterou stojí skotský hitmaker Calvin Harris (autor Rihannina trháku We Found Love) tak zaznamenala letošní nejvyšší týdenní prodej. Pro zpěvačku, která s tímto singlem poprvé odhodila svoje příjmení a říká si jen Cheryl je to třetí sólový hit číslo jedna. Maroon 5 by ale příští týden mohli někdejší člence dívčího popového kvintentu Girls Aloud a také porotkyni populární soutěže X-Factor rekord zase rychle uzmout.
Za druhým rapperem Flo Ridou boduje v aktuálním pořadí na třetím místě skladba Sing, neboli příspěvek Garyho Barlowa z Take That k oslavám královnina diamantového jubilea. Píseň, kterou před dvěma týdny blahopřál britské panovnici na koncertě před Buckinghamským palácem, vedla žebříček minulou neděli a také pomohla k vysokým prodejům stejnojmenného alba, které se drží na čele už třetí týden.
Barlow na něm s pomocí The Commonwealth Band a sboru Military Wives zpívá také coververze šlágrů jako jsou Here Comes The Sun nebo Amazing Grace. Slavnostní koncert popových hvězd před královským palácem se do britské hitparády otisknul ale ještě více.
Comeback do první stovky zaznamenali jeho další hosté jako Stevie Wonder nebo Kylie Minogue a po letech se do žebříčků vrátila klasika Our House skupiny The Madness, která ho zahrála za doprovodu originálního videomappingu, jehož záznam proletěl sociální sítě.
Velmi vlažný ohlas ale zatím mají v britském žebříčku singly spojené s fotbalovým šampionátem. Anglický tým se na ukrajinských stadionech představil už dvakrát a fanoušky potěšil vítězstvím se Švédskem, k euforii v žebříčcích to ale zatím rozhodně nevede. Minulý týden se na chvostu první stovky víceméně z nostalgie mihli Fat Les se svým Vindaloo, tento týden se po fotbalových hitech slehla zem úplně. Dá se ale očekávat, že pokud Anglie postoupí do čtvrtfinále, určitě se jich ještě dočkáme.
Oficiální hymně šampionátu - skladbě Endless Summer od německé zpěvačky jménem Oceana se přitom v Evropě daří celkem slušně. V Polsku vede a v Itálii a Německu vstoupila do první desítky.