Madonna zase vyrazila za rekordy. S Hitlerem a Lennonem

Red Kul
24. 8. 2008 13:10
Zpěvačka zahájila turné jako trendy aktivistka
Madonna
Madonna | Foto: Reuters

Londýn - Madonna v sobotu rozdala fanouškům první bonbony nového světového turné. Songem Candy Shop z aktuální desky Hard Candy zahájila úvodní zastávku Sticky & Sweet Tour, vyprodaný Millenium Stadium ve velšském Cardiffu.

Toho času vzorná adoptivní matka si ve chvíli, kdy děti usnou, nahlas pustí r'n'b a hip-hop, ale dráždivé kožené oblečky a šperky si pořád zkouší před zrcátkem z diskokoule.

Úspěšná podnikatelka v hudbě ale ví, že kromě hédonismu a nekončící zábavy je dnes potřeba se také angažovat. Zatímco minule se tedy nechávala ukřižovat, tentokrát se za ní na plátně objevily záběry válek a globálního oteplování; následovala fotografie Adolfa Hitlera, diktátora Roberta Mugabeho a nakonec republikánského kandidáta na Bílý dům Johna McCaina.

Naopak v další sekvenci se objevili John Lennon, ekologický Al Gore a nakonec McCainův soupeř za demokraty Barack Obama.

Už loni se Madonna připojila k zelené megaakci Live Earth folkově kýčovitou výzvou Hey You, která byla - jak jinak - ke stažení zadarmo.

A pochopitelně to byla právě ona, kdo zvětřil, že v současné době kápne víc z koncertů než z prodeje alb. Poměrně záhy po šňůře k albu Confessions on a Dancefloor se tak rozhodla těžit z trvajícího zájmu o své výpravné spektákly.

Zároveň si tím začíná plnit povinnosti desetileté smlouvy, kterou jako první vskutku globální hvězda uzavřela s promotérskou společností Live Nation Inc.

Očekávání jsou přinejmenším gigantická, neboť její předchozí Confessions Tour, které se zastavilo i v Praze, bylo - pokud jde o zpěvačky - nejvýnosnějším turné nejen roku 2006, ale všech dob. Byly na něj prodány lístky za 195 milionů dolarů.

Nová Sticky & Sweet Tour má mít celkem jedenapadesát zastávek; nejprve šestnáct po Evropě, pak se Madonna přesune do  Severní i Jižní Ameriky. V jednání je už prý asijská větev, která by vyrašila na začátku příštího roku.

Českou republiku turné každopádně mine; nejbližší příležitostí pro fanoušky je buď hned 28. srpna Berlín, nebo pak 23. září Vídeň. 

Madonna při děkovném proslovu
Madonna při děkovném proslovu | Foto: Reuters
Čtěte také:
Madonna jen vsadila na jistotu a přebarvila se na černo
Madonna rozbalila první bonbon z nového pytlíku
Potvrzeno: Madonna odchází od Warner Music
Já jsem umění, říká bezchybná Madonna

Předskokankou na většině evropských koncertů bude Robyn. Švédská zpěvačka stále těží z úspěchu alba, jež vydala v roce 2005 na vlastním labelu Konichiwa Records; teprve o dva roky později vyšlo v Británii, a dokonce až letos v USA.
 
Čerstvá padesátnice a workoholička Madonna, která je proslulá svým perfekcionalismem, strávila 650 hodin ve zkušebně s šestnácti tanečníky a dvanáctičlennou kapelou. To vše při tréninku show, jež má být rozdělená do čtyř sekcí.

Madonna - Give It 2 Me (feat. Pharrell)

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

První představí Madonnu naleštěnou, v šatech od Givenchyho a v poctě dvacátým létům. Pak se v jasné souvislosti přenese do New Yorku počátku 80. let, kde se rodil hip-hop - subkultura, která si na luxusní oblečení potrpí. A ještě než přijde na řadu raveové finále, vyrabuje Madonna ještě prvky romských tanců.

Po striktním disco turné si zpěvačka vypůjčuje vše, co jen nese příslib rajcovnosti, počínaje hned stylizací dominy na obalu Hard Candy. Snaží se na maximum rozjet spolupráci s Live Nation a zároveň si napravit reputaci po kritikou lehce odzívnutém jedenáctém studiovém albu. 

Madonna a její manžel Guy Ritchie
Madonna a její manžel Guy Ritchie | Foto: Reuters

Byla to její sedmá deska na prvním místě hitparády, čímž o bod předstihla Janet Jackson a Mariah Carey. Před Madonnou už je tak jen královna matka Barbra Streissandová. Deska sice brzy spadla na nižší pozice, ale i tak odvedla svou marketingovou povinnost.

Recenzenty je jí nicméně vytýkáno, že Madonna se tentokrát až příliš odevzdaně svěřila do rukou producentů Timbalanda a Pharrella Williamse, kteří odvedli "jen" svůj standard, zaměnitelný se spoluprácí s Gwen Stefani nebo Nelly Furtado.

Spekuluje se i o tom, že Madonna prostě chtěla už mít z krku smlouvu s Warner Bros a zbavit se rychle posledního závazku po pětadvaceti letech u firmy, která prodala 200 milionů jejích desek. 

Někdejší čistě koncertní promotér Live Nation se díky totální změně v distribuci hudby pomalu přeměňuje v multifunkční platformu, která se umělci postará o turné, album i merchandising. Jeho pozice na trhu stále sílí a stahuje pod svá křídla i interprety typu Nickelback nebo Shakiry.

Výtěžnosti koncertů odpovídá i barvitá statistika doprovázející Sticky & Sweet Tour. Madonna s sebou veze dvě pódia, šperků a cetek za milion liber, šaty, na nichž se podílelo 36 návrhářů, 100 párů síťovaných punčoch a chráničů kolen a 12 trampolín pro trénink tanečníků; cestují s ní chiropraktik, masérka i osobní trenér.

 

Právě se děje

Další zprávy