Lady Gaga masově triumfovala na předávání cen MTV

Karel Veselý
13. 9. 2010 8:12
V Los Angeles se rozdělovaly ceny za nejlepší videa
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Celkem osm sošek si odnesla v noci na pondělí z předávání Video Music Awards stanice MTV americká zpěvačka Lady Gaga. podle očekávání Byla mezi nimi i nejprestižnější cena pro klip roku, kterou získalo video k písni Bad Romance v režii Francise Lawrencee, hollywoodskho režisér jenž natočil filmy Constantine či Já, legenda.

Klipový snímek bodoval i v kategoriích nejlepší video ženské interpretky, nejlepší video v kategorii pop, nejlepší taneční video, nejlepší choreografie, režie a střih. Poslední cenu Gaga přidala díky spolupráci s kolegyní Beyoncé v klipu Video Phone.

Mezi dalším vítězi jsou Eminem (nejlepší video mužského interpreta), 30 Seconds To Mars (nejlepší video skupiny) nebo Justin Bieber (nejlepší nový interpret).

Foto: Aktuálně.cz

Kromě tradičně extravagantního, tentokrát „masového" oblečení na sebe upoutala pozornost i úryvkem z nové písně Born This Way ze své nové desky, který zazpívala při přebírání jedné z cen. Svůj post Lady Gaga nesjledovanějšího interpreta současnsoti, na kterém tvrdě pracuje, potvrdila součsně i na webu.

Triumfovala v průběžném žebříčku mikroblogingové sociální sítě Twitter umístěném na stránkách MTV, který zaznamenával komentáře k ceremoniálu, jež zveřejnili fanoušci. Gaga, která nakonec ocenění v Los Angeles přijímala osobně, sbírala průměrně až pět stovek zmínek za minutu.

Jediné, co se jí nepovedlo, bylo překonání rekordu, který od roku 1987 drží Peter Gabriel s deseti klipovými vítězstvími.

Velká očekávání na sebe poutali Taylor Swift a Kanye West, kteří se na předávání cen sešli přesně rok poté, co rapper skandálně přerušil děkovnou řeč country zpěvačky. Swift věnovala kolegovi smířlivou píseň Innocent ("Je ti dvaatřicet a pořád jsi nedospěl, nejsi tím, co ze sebe děláš, pořád ještě jsi nevinný") a West si na svůj účet zažertoval na konci večera v nové skladbě Runaway, kterou předvedl na pódiu ve futuristickém designu. "Pozvedněme číši pro idioty, pozvedněme číši pro magory,pozvedněme číši pro debily," notoval si na závěr v sebeironizujícím gestu.

Klipy míří na internet

Triumf Lady Gaga na večírku MTV se dal očekávat. Její opulentní klipové produkce a maximalistická image staví na nostalgii po časech, kdy MTV vládla hudebnímu průmyslu. Jenže od osmdesátých let se toho hodně změnilo. Pro začátek letos v únoru z loga stanice vypadl podtitul music television.

Foto: Reuters

Hned na začátku 80. let se potvrdilo proroctví refrénu z písně Video Killed the Radio Star (Videoklip zabil hvězdu z rádia) od kapely The Buggles, která vysílání MTV odstartovala. Nastala nová éra popu, v níž se image koncentrovaná ve filmových miniaturách klipového formátu stala minimálně stejně důležitou jako hudba sama.

Hvězdy typu Madonny nebo Duran Duran představila hudební televize jako dokonalý popkulturní balíček; ze síly MTV ale těžil i alternativní rock první poloviny 90. let nebo vlna teenagerského popu na jejím konci.

Jenže pak nastoupil internet a hudební i televizní průmysl začal pod jeho konkurencí strádat. MTV se chytře proměnila v zábavní  stanici zaměřenou na formát tzv. reality shows a nahrávací společnosti začaly šetřit na propagacích každý dolar.

Definitivní konec klipové éry přišel, když MTV před dvěma lety v listopadu přestala vysílat každodenní hitparádu Total Request Live. Už rok předtím BBC zrušila týdenní žebříček Top of the Pops. Klipy z televize víceméně zmizely a pomalu se přesouvaly na internet, který se zrychloval a umožňoval přehrávání videozáznamu v televizní kvalitě.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Internetovou odpovědí na MTV má být online televize VEVO, která začala své „vysílání" vloni v prosinci pod heslem: Hudba Evoluce Revoluce!  Využívá klipové skladiště YouTube, ale velké nahrávací společnosti si od něj slibují lepší kontrolu nad zisky proudící z reklam. Doufají, že v budoucnu budou všechny oficiální místa, na nichž si lidé pouští klipy, syndikovat obsah z VEVO.

Minimální prostředky

I proto na začátku srpna největší hudební vydavatel Universal Music stáhl všechny svoje klipy ze stránky MTV.com, měl pocit že web zbytečně konkuruje „jejich" VEVO. Mimochodem, VEVO je zatím dostupná jen v několika zemích světa; uživatel z České republiky se k jeho obsahu nedostane. Tvůrci ale slibují celosvětové spuštění ještě letos.

Nový úsvit videoklipů ale na internetu ale tak úplně nenastal. Spíše než velkým produkcím nahrává decentralizovaná síť levným a vtipným klipům, které pracují s taktikami virálních fenoménů, jejichž odkazy si lidé posílají e-maily nebo přes sociální sítě. Vedle roztomilých kočiček a smějících se dětí tak slaví úspěchy třeba vynalézavé kompozice kapely OK Go (Here It Goes Again, This Too Shall Pass) natočené s minimálními prostředky.

Foto: Merge/Universal

Ukázkou, jak propojit internetové techologie s hudbou a vytvořit klip pro Web 2.0, je projekt kanadské indie-rockové skupiny Arcade Fire, která ke své skladbě We Used to Wait nechala naprogramovat interaktivní internetovou stránku. S pomocí technologie HTML5  a Google Earth vznikla úžasná meditace na téma paměti a místa a také klip nové generace, který si každý uživatel může utvořit doslova na své tělo a město.

S opulencí proti krizi

Aktuální žebříček nejsledovanějších klipů na YouTube nicméně potvrzuje, že jako jednotlivosti popové hity stále vládnou - v Top 5 historicky nejúspěšnějších jsou Justin Bieber, Lady Gaga, Shakira i Miley Cyrus. Vklínilo se mezi ně jen amatérské video Charlie bit my finger.

Lady Gaga se v březnu stala prvním popovým interpretem, jejíž klipy na YouTube překonaly celkovou hranici miliardy diváků. Zatímco většina muzikantů se musí spokojit se skromnějšími rozpočty, Gaga dělá přesný opak. Zpěvačka, která postavila svoji kariéru na extravaganci a nestřídmosti, projektuje klipy jako malé filmové projekty, které mají být prodloužením její image. Její nahrávací společnost se do nich nebojí investovat a zatím se jim to vyplácí.

Shakira
Shakira | Foto: Reuters

Rozmařilé pestrobarevné projekty Alejandro, Bad Romance nebo Paparazzi pracují s nostalgií po "dekadentních" časech ekonomického růstu a zároveň éry, v níž videoklipy vládly hudbě.

Symbol těchto časů MTV a jeho nedělní ceny snad ani neměly jinou volbu než odevzdat všechny "kosmonauty" právě Lady Gaga. Bez ní by možná klasickým klipům odzvonil umíráček už dávno. „Bůh mě poslal na Zem kvůli třem věcem: dělat hlasitou hudbu, gay videoklipy a zmatek. Díky MTV," komentovala zpěvačka při nominacích symbiózu, která v současním popu asi nemá obdoby.

 

Právě se děje

Další zprávy