Brno zažilo osvíceného kytaristu McLaughlina, připomněl slavný Mahavishnu Orchestra

John McLaughlin (vlevo) hrál v Česku počtvrté, v Brně poprvé.
Snímek z nedělního koncertu Johna McLaughlina a kapely The 4th Dimension v Janáčkově divadle.
Foto: Martin Zeman, JazzFest Brno
Daniel Konrád Daniel Konrád
16. 4. 2019 19:52
Anglický kytarista John McLaughlin je při chuti. Za posledních pět let vydal záznamy svých koncertů z Bostonu, Londýna a naposledy San Franciska. Nedělní vystoupení jeho skupiny na brněnském Jazzfestu se jim ve všech ohledech vyrovnalo.

Kdo nečetl nedávná interview, v nichž McLaughlin zmiňuje začínající problémy s artrózou, tedy bolestivým onemocněním kloubů, z kytaristova výkonu v Janáčkově divadle komplikace nepoznal. Ani věk: sedmasedmdesátiletý Angličan hraje s energií člověka o patnáct let mladšího.

Foto: Martin Zeman, JazzFest Brno

Přitom John McLaughlin je dávno pojem z encyklopedií, vlivný kytarista, který stál u zrodu jazzrockové hudby, na přelomu 60. a 70. let minulého století působil v památné sestavě trumpetisty Milese Davise, načež založil vlastní Mahavisnu Orchestra kombinující vliv rocku, jazzu, blues a indické hudby.

Přestože pak za touto etapou udělal tlustou čáru a vystupoval jen akusticky, roku 2007 se k elektrické fusion vrátil. Založil kapelu jménem The 4th Dimension. S hráči povětšinou o generaci mladšími, kteří vyrůstali na poslechu jeho hudby, dnes účinkuje třináctým rokem. Jsou sehraní, v improvizacích na sebe vzájemně napojení. Rozvíjejí vlastní repertoár.

Však z deseti skladeb, které zahráli v Brně, jen dvě pocházely z někdejšího Mahavishnu Orchestra. Hned tu úvodní, Trilogy, publikum zvlášť ocenilo, neboť ji Mahavishnu Orchestra začátkem 70. let minulého století uváděla ještě se svým českým členem, klávesistou Janem Hammerem.

Pro McLaughlina to zároveň byla příležitost zkraje večera ukázat, kam se od té doby posunul. Stále má blízko k Indii, jejíž hudbu kdysi zkoumal s kvartetem Shakti: spojení ve stávající sestavě udržuje bubeník Ranjit Barot, který se uprostřed skladeb pouští do rytmické deklamace zvané konnakol, indické perkusivní techniky, v níž má každý úder přiřazenou slabiku, a tak výsledek zjednodušeně řečeno připomíná matematicky sofistikovaný rap.

Pozoruhodnější je, jak plynule takové pasáže zapadají do celku McLaughlinovy kapely. Ta z někdejší Mahavishnu Orchestra přebrala fyzické nasazení a virtuozitu. Spletitá, do poslední noty rozepsaná témata jsou hraná v závratných rychlostech, často unisono na kytaru, baskytaru a klávesy, načež si instrumentalisti ve složitých lichých rytmech vyměňují fráze a končí kolektivní improvizací.

Foto: Martin Zeman, JazzFest Brno

Na rozdíl od Mahavishnu Orchestra však již sestava za každou cenu nešroubuje dynamiku - v Brně se místo bombastických finišů několikrát vrátila k lehkým, skoro popovým melodiím.

McLaughlin již nepoužívá tak silné zkreslení zvuku jako dřív. Celý večer hrál na kytaru značky Paul Reed Smith s výrazně nalakovaným tělem, barvou dřeva připomínajícím housle, a specifickým zvukem.

Stačilo mu pár základních efektů, vše podstatné bylo v prstech: včetně rychlosti, když se v sólech jeho šestnáctinové tóny slévaly do mohutných shluků, či naopak když v pomalejších kusech bluesově vytahoval struny a zvuk emocionálně zabarvoval.

Zvlášť charakteristická byla pro McLaughlina opět práce s tremolo pákou, kterou na kytaře dosahuje vibrata a mění výšku tónů - přičemž když tón snižuje, výsledek evokuje postupy indické hudby.

Jeden z největších výkonů večera McLaughlin podal ve skladbě Miles Beyond, druhém a posledním kusu z repertoáru Mahavishnu Orchestra 70. let minulého století. Jeho zařazení na setlist ospravedlňuje, že právě za sólo v koncertní nahrávce této skladby McLaughlin před pár měsíci obdržel americkou cenu Grammy, svou teprve druhou.

McLaughlinovou poslední studiovou nahrávkou je čtyři roky staré Black Light. | Video: Abstract Logix

V rychlejších pasážích byl McLaughlin muzikantsky tvůrčí, fyzicky živelný. Sršel úsměvy, tu a tam si při hraní extaticky kopl do vzduchu. Přesto pro něj rychlost nebyla vším.

Od chvíle, kdy studoval u indického guru Sri Chinmoye a přijal jméno Mahavishnu, pravidelně medituje, o muzice spíš než technicky uvažuje duchovně, ptá se po smyslu toho, co hraje. "Když přemýšlíte, nehrajete, a když opravdu hrajete, nepřemýšlíte," zní jedno z východisek McLaughlina, jenž prý improvizací dosahuje osvícení, stavu "sebezapomnění a jednoty".

Také své spoluhráče v Brně nejprve představil jako "velké bytosti" a teprve pak "úžasné muzikanty".

Několikrát za večer je vtáhl do jakési kolektivní meditace - ve třetí skladbě večera Abbaji, věnované indickému hráči na tabla Allu Rakhovi, všichni na jevišti do mikrofonů opakovali slova "láska a porozumění", hypnoticky, jako mantru. V ještě explicitnější kompozici jménem The Creator pak zpívali sáhodlouhou pasáž o stvořiteli a jeho úmyslech s lidmi.

Pro dojem laického posluchače to bylo druhotné, pro McLaughlina jistě klíčové.

Bubeník Ranjit Barot.
Bubeník Ranjit Barot. | Foto: Martin Zeman, JazzFest Brno

Podobnými technikami Angličan možná utužuje souhru se spoluhráči, která je opravdu důkladná. Kytarista během večera opakovaně zapředával dialogy, nejčastěji s baskytaristou Étiennem M'Bappém.

Pětapadesátiletý rodák z afrického Kamerunu, samouk, žije v Paříži a pochází ze stejné afropopové scény jako jeho krajan, rovněž basista Richard Bona.

M'Bappé je snadno rozpoznatelný díky tomu, že na baskytaru hraje v černých rukavicích, kterými minimalizuje pocení a snadněji dosahuje charakteristicky dlouhých přesných jízd přes pražce, občas zakončených flažoletovými tóny a celkově ozvláštňujících jeho figury, pružné, zpěvné a plynulé jako z bezpražcové baskytary.

Každý z M'Bappého improvizovaných dialogů s McLaughlinem stál za to a mnohé měly parametry jakéhosi hudebního souboje - však se oba muzikanti vždy, když symetricky odehráli dlouhé sólo, vzájemně uklonili.

Kdo slyšel McLaughlinovu kapelu předloni v pražském Foru Karlín, asi měl zvlášť neodbytný zážitek z klávesisty a rovněž bubeníka, Angličana Garyho Husbanda. V Praze byl neposedný, hrál takřka nepřetržitě, každý motiv unisono opakoval s McLaughlinem a nesundal ruce z klaviatury.

John McLaughlin & The 4th Dimension

(Koncert pořádal Jazzfest Brno)
Janáčkovo divadlo, Brno, 14. dubna

Tentokrát v Brně se Husband výrazně upozadil, sól na klávesy Roland zahrál pár, povětšinou udržoval harmonii nebo na červeném syntezátoru značky Nord lovil pestré zvukové rejstříky, vytvářel plochy různých nálad. A ve všech třech baladách večera - skladbách Gaza City, New Blues a Light At The Edge Of The World, což byla improvizace na téma saxofonisty Pharoaha Sanderse - si navolil zvuk klavírního křídla a naplno zužitkovával melodický potenciál skladby. Byť publikum pochopitelně nejsilněji odměnilo dva okamžiky, kdy Husband vstal od kláves, usedl za připravenou druhou bicí soupravu na jevišti a naplno do ní začal bušit.

Pro brněnský Jazzfest, který se v posledních letech vypracoval v nejvýznamnější český jazzový festival, to byl jeden z vrcholů letošního ročníku. A zároveň premiéra v nedávno zrekonstruovaném Janáčkově divadle, které má po přestavbě výtečnou akustiku.

Ať to bylo kvůli ní, klávesistovi více integrovanému do celku, či snad nějakému McLaughlinově osvícení - zážitek z Brna převýšil někdejší pražský koncert.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

PSG bez Messiho vyhrál opět v nastavení

Fotbalisté Paris Saint-Germain v 7. kole francouzské ligy porazili poslední Mety 2:1. O výhře suverénního lídra tabulky rozhodl v páté minutě nastavení svou druhou trefou v zápase Ašraf Hakimí. Lyon, soupeř pražské Sparty ve skupině Evropské ligy, otočil zásluhou letních posil duel s Troyes a zvítězil 3:1.

Pařížský celek z aktivního vstupu do zápasu vytěžil brzký gól. Zakončení Maura Icardiho z 5. minuty vykopl z brankové čáry Matthieu Udol přímo k noze Hakimího, který trefil odkrytou branku a poslal PSG do vedení. Mety srovnaly v 39. minutě, kdy se po rohovém kopu trefil Boubakar Kouyaté.

Favorizovaný celek, v jehož sestavě chyběl zraněný Lionel Messi, dlouho nemohl vstřelit rozhodující gól a zdálo se, že poprvé v ročníku ztratí. V nastaveném čase však kapitán Met Dylan Bronn dostal druhou žlutou kartu a PSG nabídnuté výhody využil. Hakimí si navedl balon na střed a střelou na zadní tyč rozhodl o těsné výhře.

Lyon výborně zvládl druhý poločas zápasu s Troyes a díky trefám letních posil z Premier League otočil z 0:1 na 3:1. Vyrovnání svým prvním gólem v novém působišti zařídil Xherdan Shaqiri a vítěznou branku vstřelil v 72. minutě obránce Emerson. Definitivní podobu výsledku dal tři minuty před koncem Lucas Paquetá.

Francouzská fotbalová liga - 7. kolo:

Lille - Remeš 2:1 (31. David, 43. André - 74. Flips z pen.), Monako - St. Etienne 3:1 (62. z pen. a 86. Ben Yedder, 28. Volland - 41. Bouanga), Montpellier - Bordeaux 3:3 (11. a 50. Germain, 71. Mollet - 19. Hwang I-čo, 30. J. E. Onana, 85. Kalu), Nantes - Brest 3:1 (27. Blas, 55. Chirivella, 58. K. Coulibaly - 67. Le Douaron), Rennes - Clermont 6:0 (55. a 57. Sulemana, 32. Martin, 36. Terrier, 64. Laborde, 77. Tait), Angers - Marseille 0:0, Lens - Štrasburk 0:1 (67. Ajorque), Lorient - Nice 1:0 (23. Monconduit), Lyon - Troyes 3:1 (48. Shaqiri, 72. Emerson, 89. Paquetá - 45. Chavalerin), Mety - Paris St. Germain 1:2 (39. Kouyaté - 5. a 90.+5 Hakimí).

Tabulka:

1. Paris St. Germain 7 7 0 0 20:7 21
2. Marseille 6 4 2 0 12:5 14
3. Angers 7 3 3 1 10:6 12
4. Lens 7 3 3 1 11:8 12
5. Lorient 7 3 3 1 8:7 12
6. Lyon 7 3 2 2 12:11 11
7. Nice 6 3 2 1 12:3 10
8. Nantes 7 3 1 3 10:7 10
9. Štrasburk 7 3 1 3 11:11 10
10. Montpellier 7 2 3 2 15:13 9
11. Clermont 7 2 3 2 10:16 9
12. Rennes 7 2 2 3 9:8 8
13. Monako 7 2 2 3 8:10 8
14. Lille 7 2 2 3 9:13 8
15. Remeš 7 1 4 2 7:8 7
16. Bordeaux 7 1 3 3 10:16 6
17. Troyes 7 1 2 4 7:11 5
18. Brest 7 0 4 3 8:14 4
19. St. Etienne 7 0 3 4 7:14 3
20. Mety 7 0 3 4 7:15 3

Poznámka: Nice byl z disciplinárních důvodů odečten 1 bod.

Aktualizováno před 3 hodinami

Libyjský maršál Haftar odstoupil dočasně z funkce, může si tím připravovat půdu pro prezidentské volby

Polní maršál Libyjské národní armády (LNA) Chalífa Haftar oznámil, že na tři měsíce odstoupí ze své funkce. Podle agentury Reuters si tak připravil půdu k možné kandidatuře v prezidentských volbách, které se mají konat v prosinci.

Haftarovy oddíly ovládají východ Libye a velkou část jižních oblastí. LNA v prohlášení uvedla, že Haftar pověřil svého náčelníka štábu, aby na tři měsíce převzal jeho povinnosti.

Vojsko maršála Haftara v minulosti bojovalo proti jednotkám libyjské armády, která stála za vládou v Tripolisu. Samotný Haftar podporoval paralelní vládu na východě země. Loni čtrnáctiměsíční boje ukončilo příměří, které také umožnilo ustavení přechodné vlády, jež má připravit prosincové volby.

Parlamentní a prezidentské volby se mají konat 24. prosince, ale jak napsala agentura AP, jejich osud je nejistý. Volební zákon, který stanoví že kandidáti na prezidenta se musejí vzdát úřadu po dobu 90 dní před volbami, vyvolal značné neshody mezi libyjskými politiky. Jeho ratifikace vedla až k odhlasování nedůvěry vládě premiéra Muhammada Dbaíby, která bude zemi do voleb řídit jako úřadující.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Fed patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu

Americká centrální banka (Fed) patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu. Banka to oznámila po dvoudenním zasedání svého měnového výboru. Je to dříve, než prognózovala před třemi měsíci, což agentura AP interpretuje jako známku toho, že Fed znepokojují přetrvávající vysoké inflační tlaky.

Svou klíčovou úrokovou sazbu Fed ponechal v rozpětí nula až čtvrt procenta. Šéf Fedu Jerome Powell na tiskové konferenci uvedl, že banka by mohla dokončit omezování nákupu dluhopisů do poloviny příštího roku.

Pokud se bude ekonomice dařit, začne Fed omezovat nákup dluhopisů tento rok, uvedla banka v prohlášení. Cílem nákupů dluhopisů bylo snížit úrokové sazby dlouhodobých úvěrů, aby se podpořilo půjčování a utrácení. Powell dále na tiskové konferenci uvedl, že centrální banka by mohla oznámit omezení nákupu dluhopisů už na příštím zasedání v listopadu.

Plány Fedu odrážejí přesvědčení, že se ekonomika zotavila z recese vyvolané pandemií covidu-19 natolik, že banka může brzy začít omezovat svou mimořádnou podporu. S postupným posilováním ekonomiky se také zrychlila inflace na tříleté maximum, což zvyšuje tlak na Fed, aby se měnová politika zpřísnila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy