Jaromír Nohavica na festivalu: Pár pevných bodů, o které se lze opřít v tomto století

Nohavica pro festival vybral několik písní, které se bolestně dotýkají války.
Foto: Benátská! s Impulsem, Denisa Albaniová
Josef Vlček Josef Vlček
29. 7. 2018 11:38
Na festivalu Benátská! s Impulsem včera Jaromír Nohavica projevil ohromnou lásku k rodnému jazyku. Dokáže být seifertovsky vznešený, nezvalovsky hravý, krylovsky brutální a těšit se z každého originálního nářečního prvku stejně jako stařičký Petr Bezruč.

Mimořádnou událostí letošní letní festivalové sezony se stalo sobotní vystoupení Jaromíra Nohavici na festivalu nazvaném Benátská! s Impulsem. Byla to výjimečná příležitost slyšet populárního těšínského barda v neobvyklém prostředí.

Nohavica může stokrát vyprodat největší sportovní haly, ale tam na něj vždy přijdou především jeho příznivci. Jenže do Vestce nedaleko Liberce dorazily desítky tisíc lidí také z jiných důvodů. Jen tak se bavit, zažít bohatou přehlídku, okusit skoro celý katalog toho, co v české muzice existuje - od triumfálně přijaté Marie Rottrové po excentrické Cocotte Minute.

I pro písničkáře Nohavicova kalibru nebylo snadné zaujmout. Boj o nepřesvědčené. I když si ještě navíc sám nastavil laťku vysoko, dopadl výtečně.

Letní festivalové koncerty mají atmosféru, která je s přibývajícími lety stále méně o muzice. Akce tohoto typu připomínají tří až čtyřdenní matějskou, plnou atrakcí a konzumních lákadel, jež vedou k tomu, že když na pódium přichází hlavní hvězda večera, velká část publika je ve stavu, kdy už nemůže soustředěně poslouchat.

Proto se harcujícím kapelám vyplatí neexperimentovat, sestavit program jen z největších hitů a novinky nebo náročnější věci si nechat až na podzimní akce. Těšínský bard, který před několika dny oslavil pětašedesátku, by měl podle tohoto receptu hitů na jeden a půl koncertu, avšak na Benátské vsadil na vážnější polohu. Do programu vložil několik písní, jejichž obsah má blíž k protestsongům než k bohapusté zábavě.

Možná ani nebylo zpěvákovým úmyslem zabalit vystoupení do písní s motivem cesty, ale vyšlo to tak. Skladba Muzeum, kterou začínal, je o nenaplněném snu vidět svět, ale život se scvrkává jen na jedinou cestu: "V pět třicet pět jednou z pravidelných linek sedm zastávek do Kateřinek".

Program pak zakončil svou nejznámější Dokud se zpívá, ještě se neumřelo. V ní svůj sen uskutečňuje a míří ven z malého světa, kterým byl až dosud obklopen.

Nohavica své "pouťové" vystoupení koncipoval jako obraz dnešního světa, jenž už není tak bezstarostný jako před pouhým čtvrtstoletím, světa, který je stále temnější a stále hůře uchopitelný, světa, v němž - řečeno jeho slovy - "pánbůh ztratil vliv, svět už není jako dřív".

Díky chybě festivalových dramaturgů hlučelo do Nohavicova křehkého písňového světa z vedlejší skoro prázdné stage urputné techno, které sice davu u hlavního pódia kazilo posluchačský zážitek, ale jeho temné dunění jako by připomínalo vzdálený ohlas válek a katastrof.

Nahrávka skladby Hanba sláva pochází z Nohavicova koncertu v londýnské Union Chapel roku 2016. | Video: www.nohavica.cz

Vzdálené dunění válek korespondovalo také s tím, že Nohavica vybral několik písní, které se vojny bolestně dotýkají. S pokorou zazpíval Krylovy Jeřebiny, přidal svou už skoro zlidovělou Když mě brali za vojáka. A pocit, že tíhu válek nejvíc nese ten malý, obyčejný člověk, ještě podtrhl v Plebs blues: "Když poprvé jsem spatřil pyramidy / Proklel jsem všechny Cheopse a Ramsese / Jsem totiž jeden z téhle miliardy lidí / Který to za ně vždycky odnese."

V psychicky rozervaném prostředí desátých let tohoto století nastínil Nohavica pár pevných bodů, o něž se lze opřít, pár lidských dotyků a pohlazení. Z hlubin alba Tři čuníci vyhrabal opomíjenou a krásně zaranžovanou melodii V moři je místa dost a přidal i hrstku publikem oblíbených milostných melodií jako Zatímco se koupeš nebo Jdou po mně, jdou.

Dotknout se radosti a štěstí v okruhu svých nejbližších, to je podle Nohavici to největší, co může člověka potkat.

O Nohavicovi a jeho písních už bylo napsáno mnohé. Proto snad jen zmínka o tom, co tentokrát vystoupilo na povrch o kapku víc než jindy. Ohromná láska k rodnému jazyku. Písničkář se dokáže pohybovat po celé jeho škále a účelně ho využívat. Dokáže být seifertovsky vznešený, nezvalovsky hravý, krylovsky brutální a těšit se z každého originálního nářečního prvku stejně jako stařičký Petr Bezruč.

S "mastnými" slovy umí pracovat jako nikdo jiný v této zemi - a že se vulgarit na české scéně za posledních třicet let opravdu urodilo. Nohavicovo čarování s jazykem jde až do groteskních neologismů. V jedné z žertovnějších písní, které na Benátské předvedl, v častušce Anna Kuzněcova, nečekaně zarýmuje: "Uvidíš, vstoupí do tebe Buddha / A velký zázrak se UD-HÁ" - a, jak se říká, měl v té chvíli publikum na lopatě.

Nohavica, tentokrát doprovázený dvěma výtečnými multiinstrumentalisty, byl záměrně nestylový. Východoevropský folklór, klezmer, česká lidová píseň, swing, westcoastové harmonie, pop-jazz a dokonce i rap se snoubily v harmonickém celku.

Jaromír Nohavica

Benátská! s Impulsem, Vesec, Liberec, 28. července

Podstata něčeho tak různorodého a přitom natolik vzájemně propojeného tkví v tom, že autor a interpret v jedné osobě není podřízen stylu, který si zvolil, jak je tomu v běžné pop-kultuře, nýbrž že všechny styly jsou podřízeny jemu.

On rozhoduje o tom, jestli je pro tu či onu píseň lepší znít jako ve stylu reggae nebo v provedení připomínajícím varšavské pouliční kapely. Být pánem písně a ne jejího obalu, to je vrchol písničkářství, to, co udělalo nesmrtelnými Beatles nebo co nutí Boba Dylana, aby pořád dokola předělával své dílo. V tom je podstata toho, co v českých podmínkách dělá Nohavicu nenapodobitelnou osobností.

 

Právě se děje

před 8 hodinami

Irské zdravotnictví zasáhl kybernetický útok, očkování proti covidu-19 to neovlivnilo

Počítačový systém irského zdravotnictví zasáhl kybernetický útok. Všechny informační systémy dnes byly vypnuty z důvodu ochrany před vyděračským softwarem, ale program očkování proti covidu-19 to neovlivnilo, uvedl provozovatel služeb. Podle vlády za napadením stojí mezinárodní gang a jde nejspíš o dosud nejvážnější kybernetický útok na irský stát, uvedla agentura Reuters.

Šéf irské zdravotní služby (HSE) Paul Reid řekl, že odstavení systému má fungovat jako preventivní opatření s cílem ochránit co největší množství informací.

"Je to velmi sofistikovaný útok, není to jen běžný útok. Má dopad na všechny naše národní a lokální systémy, které by byly zapojeny do všech našich služeb," řekl Reid veřejnoprávní televizi RTÉ. "Očkovací program naštěstí pokračuje, je to oddělený systém," vysvětlil Reid. Útok podle něj postihl převážně informace uložené na centrálních serverech, a ne nemocniční zařízení, lékárny nebo lékařské ambulance.

"Máme co do činění s kyberzločineckými gangy, kterým jde o peníze. Pokoušejí se zakódovat a uzamknout naše data a pak nám je nabídnout zpátky za výkupné," uvedl Ossian Smyth, náměstek vlády zodpovědný za informační systémy. "Dali jsme jasně na srozuměnou, že žádné výkupné platit nebudeme," řekl novinářům irský premiér Micheál Martin.

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

Arménský premiér žádal Putina o vojenskou pomoc kvůli incidentu a Ázerbájdžánem

Arménský úřadující předseda vlády Nikol Pašinjan v pátek požádal ruského prezidenta Vladimira Putina o pomoc, včetně vojenské, v souvislosti se středečním incidentem v pohraničí s ázerbájdžánskými vojáky. Premiér o tom podle agentury TASS informoval na zasedání parlamentu.

Arménské ministerstvo obrany ve středu oznámilo, že ázerbájdžánské ozbrojené síly se ve snaze "upravit hranice" pokusily provést "určité práce" v jedné z příhraničních oblastí Sjunikské provincie. Po intervenci jednotky arménské armády ázerbájdžánští vojáci tyto práce přerušili a nyní strany jednají o urovnání vzniklého konfliktu.

Premiér incident označil za pokus Ázerbájdžánu přivlastnit si území Arménie. Podle něj ázerbájdžánské ozbrojené síly překročily státní hranici a pronikly na arménské území do hloubky 3,5 kilometru.

Zdroj: ČTK
před 9 hodinami

Pohár bude bez fanoušků, vstupenky si rozdělí partneři

Fotbalová asociace České republiky nebude moci kvůli aktuálním protikoronavirovým opatřením poskytnout finalistům domácího poháru vstupenky pro volný prodej fanouškům. Povolená kapacita 10 procent diváků na stadionu je pro zápas mezi Plzní a Slavií vyhrazena dlouhodobým partnerům. Uvedli to představitelé soutěže na twitteru.

"Aktuální epidemiologická výjimka stanovuje maximální možnou hranici naplnění stadionu na deset procent celkové kapacity. Ta je určena pouze dlouhodobým partnerům a z tohoto důvodu nemůže momentálně FAČR zahájit prodej vstupenek na finálový zápas," uvedli zástupci soutěže.

"Vzhledem k aktuálním opatřením neobdrží klub od FAČR žádnou volnou kapacitu vstupenek, které by mohly být nabídnuty do volného prodeje pro fanoušky," informoval na svých stránkách i plzeňský klub.

Finálový duel, v němž mohou slávisté završit double, se uskuteční v plzeňské Doosan Aréně 20. května od 17:00.

Zdroj: ČTK
Další zprávy