Doporučujeme |
Robin Hood bohatým bral a chudým dával, Girl Talk všem bere a (skoro) všem dává. Okradené jsou jen popové hvězdy. V novém bláznivém mash-upu All Day, který slepil a vyvěsil na internet pittsburský hudebník Greg Gillis, najdete na ploše sedmdesáti minut skoro čtyři stovky fragmentů popových hitů - počínaje War Pigs od Black Sabbath a konče Imagine Johna Lennona. Můžete hrát s přáteli hru, kdo jich pozná nejvíc, nebo se jen ponořit do delirického víru motivů a melodií, které roztančí i kostlivce z obalu desky. Odvážnější nechť si spíše než jednotlivé tracky stáhnout kontinuální mix; hrozí ovšem nebezpečí, že se vám ze zdánlivě nekonečného proudu zvukových laskomin zatočí hlava. Stejně jako předchozí mega-mixy Girl Talk i tento je ke stažení zdarma na webu Illegal Art.
Hlavní zpráva |
Možná si ještě někdo vzpomene na dobu, kdy Take That byli kvintetem vyjukaných kluků, kteří trdlíkovali v klipech Relight My Fire nebo Pray. Kdo by si tehdy vsadil, že neskončí stejně jako další boybandy z poloviny 90. let - tedy v propadlišti dějin. Jenže zatímco Bros nebo East17 jsou definitivně zapomenuti, Take That se před pěti lety dali znova dohromady a ukázali, jak může teenagerská kapela přežít své dospívání.
Jejich nové album Progress - znovu v pětici s navrátivším se Robbie Williamsem - má našlápnuto k tomu prodat v prvním týdnu přes 400 tisíc kusů. A dokonce útočí na rekord nejrychleji prodávané britské desky nového tisíciletí, který drží Coldplay s X&Y (465 tisíc).
Časy boybandu jsou ovšem pryč, teď jsou Take That spíše „ladies-band". Chodí v decentních účesech a oblecích, na černobílých fotografiích se tváří lehce zasmušile nebo o čemsi moudře diskutují - jednoduše dospěli se svými fanynkami. A když už i Robbie Williams přiznal, že k oživení kariéry potřebuje staré parťáky, které před patnácti lety opustil, leží Take That u nohou Británie (i Irsko).
Konečná čísla budou známá v neděli, zatím Take That zaznamenali nejvyšší prodeje za první den - 300 tisíc kusů nezvládla žádná deska od Be Here Now od Oasis. Náladu popovému kvintetu tak asi nezkazil ani fakt, že pilotní singl z desky The Flood se nedostal na číslo jedna v žebříčku, kde ho překonala Rihanna s Only Girl (In The World). Už teď to ale vypadá, že Progress bude nejžádanějším artiklem letošních předvánočních prodejů (skoro vyprodané je i britské turné, na které vyrazí příští květen).
Take That zvládli návrat jako jediná teenagerská kapela z vlny, která se převalila v první polovině 90. let. Pokusy o comeback dalších hvězd té doby (Backstreet Boys nebo Spice Girls) dopadly vesměs rozpačitě, zato Take That vyprodali před pěti lety svoji comebackovou Ultimate Tour během tří hodin. Úspěch hitové kompilace Never Forget z téhož roku naznačil potenciál, který pak absolutně naplnilo osmkrát platinové album Beautiful World.
Nová deska si ve většině podstatných britských médií vysloužila známku kolem čtyř hvězdiček z pěti. Oproti kavárenským melodiím předposledního alba The Cirkus jim ostřílený producent Stuart Price (známější coby Les Rythmes Digitales nebo spolupracovník Madonny na jejím disco albu Confessions on a Dancefloor) pomohl k modernímu soundu a stigma je pryč.
Určitě se na tom podepsaly i převládající retro nálady, ale hlavně tradiční ostrovní potřeba ujišťovat se o své hudební velikosti. Britové si najednou své Take That hýčkají a považují je za svým způsobem za instituci domácího popu. Guardian je dokonce srovnává s Killers, Scissor Sisters, či Muse z éry kolem desky Supermassive Black Hole. „A skutečným překvapením je, že kapela dokázala udělat krok od cukrkandlových balad k něčemu hudebně mnohem zajímavějšímu zcela přirozeně," píše britský deník o nové desce.
Přes fantastické prodeje ale zůstávají Take That lokálním fenoménem. V dalších státech Evropy mají mnohem skromnější výsledky, v USA se o nich skoro neví. Podobně neslavně dopadly Robbieho pokusy o dobytí Ameriky. Že by jim to vyšlo teď, když znovu spojili síly?
Další zprávy |
Reklamní spot zpěvačky Beyoncé na její voňavku nesmí v běžném vysílacím čase do britských televizí. Organizace hlídající reklamní etiku označila klip za nevhodný pro dětské diváky. Černošská hvězda v něm odhaluje svoje křivky a zpívá velmi svůdným hlasem klasiku Fever původně od Peggy Lee. Samozřejmě, že v okamžiku, kdy ho televizní stanice stáhly z vysílání, se stal hitem na internetu. Voňavější reklamu si Beyoncé těžko mohla představit.
Stará nenávist nerezaví: Billy Corgan ze Smashing Pumpkins ještě pořád nemá rád Pavement. „Tahle kapela reprezentuje smrt snu alternativního rocku, zatímco my pokračujeme v tom, co je v něm živé," prohlásil na svém Twitteru, když se dozvěděl, že by spolu měli hrát na festivalu v Brazílii. Corgan nemá Pavement v oblibě už od poloviny devadesátých let, kdy druzí jmenovaní nahráli skladbu Range Life, v níž zesměšňují právě Pumpkins. Jako reakci tehdy dokonce Corgan vyhlašoval, že odřekne hraní na festivalu Lollapalooza, když pořadatelé pozvou i tehdy populární Pavement. Ničím podobným už teď nehrozí, je si asi moc dobře vědom, že vzhledem k současnému postavení jeho kapely by pořadatele moc nevyděsil.
Skladby The Beatles se konečně tento týden po dlouhých odkladech začaly prodávat na největším digitálním obchodu s hudbou iTunes. V nastalém nadšení dokonce sázkové kanceláře vypsaly kurz na to, jestli Brouci ovládnou kompletní Top 10 oficiálního britského singlového žebříčku. Jenomže velmi brzy se ukázalo, že průlom do digitálních hitparád bude menší, než se čekalo. Po počátečním náporu zájem brzy opadl a ve čtvrtek už nejvýše postavená skladba Beatles na průběžném britském žebříčku iTunes spadla na číslo 25 (Hey Jude). Podobně je to s deskami - prodávají se, ale s největšími hity soupeřit nemůžou. Vypadá to, že po letech, kdy se Beatles nedali koupit v digitálních obchodech, si je všichni stáhli z pirátských sítí. Největší fanoušci si asi udělali empétrojky z loňských remasterovaných alb.
Společnost Sony vypustila 334166. Album MICHAEL, které vyjde v Evropě 14. prosince, bude obsahovat celkem deset skladeb a mezi hosty budou zpěvák Akon, kytarista Lenny Kravitz a rapper 50 Cent. Prvním singlem bude skladba Hold My Hand právě s Akonem, která měla premiéru už tento týden. V seznamu skladeb nechybí ani ochutnávka Breaking News, kterou doprovázely spíš debaty o tom, zda na ní skutečně zpívá Král popu.
Žebříčky |
Jak informujeme v hlavní zprávě, Take That v Británii překvapivě nedosáhli s prvním singlem z nového alba na vítězství. The Flood zastavila před vrcholem Rihanna s Only The Girl (In The World). Za oceánem spadla popová zpěvačka z jedničky až na sedmičku s What´s My Name, ale zmíněná Only Girl pro změnu vyskočila na dvojku. Na vrchol se vrátili Far East Movement s hitem Like G6.
Albové žebříčky na obou stranách oceánu ovládla Susan Boyle, prodeje jsou ale menší než u jejího loňského trháku I Dreamed a Dream. Novinka Gift vede v Británii se 102 tisíci prodaných kusů, v USA má jedničku za třikrát větší prodeje. Boyle ale určitě potěší, že za ní zůstala Taylor Swift i rapper Kid Cudi. V Čechách se Susan do první padesátky nevešla, nejlépe se prodává vánoční album Lucie Bílé nazvané Bílé Vánoce. Češi věrně kupují cokoliv od Depeche Mode - jejich živáku z Barcelony patří šestka. Překvapením je vlažný nástup hvězdičky z Česko-Slovensko hledá Superstar Miro Šmajdy, jehož Čo sa týká lásky je na čísle deset.
Nové desky |
Bruce Springsteen po letech otevřel svůj archiv a objevil v něm nečekaný poklad - ztracené album The Promise sestavené z nevydaných nahrávek natočených v roce 1978 mezi deskami Born To Run a Darkness On The Edge Of Town. „Je to sousoší zachycující výjimečného muzikanta v největší síle. Zařaďte si do kategorie Největší americké desky," shrnuje nadšení kritiky z této desky portál BBC Music.
Navrátivší se britsko-francouzští experimentátoři Stereolab nazvali svoji desátou (a patrně poslední) desku Not Music. Ale jak potvrzuje v recenzi deník Boston Globe, o hudbu se jedná: „Jak jsme u nich vždycky zvyklí, Stereolab vypiplali svoje bublavé retro-futuristické písně z elementů krautrocku, kavárenské hudby a samby".
Komerčně nejžhavější novinkou týdne je určitě Rihannino páté studiové album Loud. Popová princezna z Barbadosu na něm spolupracovala s osvědčenými norskými hitmakery Stargate nebo rappery Eminemem a Drakem. „Je to nesourodá kolekce, Rihanna je někdy skvělá a chvílemi nezní jako nikdo jiný. Album ale obsahuje také spoustu zbytečných písní, abych byl upřímný," píše recenzent na serveru Drowned In Sound.
Norah Jones je pořád dost velká hvězda na to, aby její nahrávací společnost mohla mít pocit, že fanoušky bude zajímat i sbírka duetů, které zpěvačka za svoji kariéru nazpívala coby host na nahrávkách jiných interpretů. Kompilace Featuring shromažďuje směs skladeb, které Norah zachycují s OutKast, Belle & Sebastian, Rayem Charlesem a Dolly Patronovou, ale i Ryanem Adamsem a Foo Fighters. „Je to hudební ekvivalent knih určených pro kavárny, až příliš uhlazená kolekce coververzí a kolaborací," hodnotí album trochu odtažitě Clash Music.
Depeche Mode odehráli během posledního turné přes sto koncertů v čtyřiceti zemích světa. Ze dvou listopadových nocí v Barceloně vznikl jejich nejnovější živák Tour Of The Universe - Live In Barcelona. Vychází na CD i DVD, fajnšmekři si užijí u Blu-ray. „Kromě muziky stojí za pozornost hlavně architektura pódia, které vymyslel Anton Corbijn," píše blog High Rotation.
Klip týdne |
Domácí pionýři hiphopu a momentálně stylově nezařaditelní WWW udělali hudbu k filmu Pouta, jeho režisér Radim Špaček jim na oplátku natočil nový klip ke skladbě Pikola, která ve snímku zní. Tísnivou atmosféru normalizačních časů přesouvá Špaček a autor konceptu Lubomír Typlt na koncert do smíchovské Meetfactory - a ve spojení s klaustrofobickou hudbou wéwéček to dohromady dává pěknou deku. Pokud chcete mít v počítači z nějakého důvodu i skladbu samu, můžete si ji stáhnout.
Odjinud |
Webový magazín Popmatters věnoval celý týden sérii článků na téma John Lennon (který by právě slavil sedmdesátiny). Bohatý materiál kromě hudby řeší i jeho filmové, literární, výtvarné a další umělecké projekty. Popisuje ho jako „renesančního rebela", jehož sólovou kariéru předznamenala už v polovině šedesátých let vtipná knížečka In His Own Write (česky Písání), která podle Billa Gibrona z Popmatters „otevřela paralelní estetické okno ve vesmíru Fab Four".
Pitchfork se vydal prozkoumat současnou elektronickou hudbu z Moskvy a v článku Žebrej, ukradni nebo si vypůjči popisuje prazvláštní ruské mutace aktuálních žhavých trendů od hip hopu po dubstep. „Každý týden přijdou do klubu poldové, udělají humbuk a vyberou si svoje výpalné. A večírek pak zase může pokračovat," popisuje v článku producent Lapti kolorit místní klubové scény.
Sběratelské choutky slavných muzikantů odhaluje článek portálu Spinner. Pokud vás to zajímá, tak Rod Stewart sbírá modely vláčků, Phil Collins artefakty z bitvy u Alama a Grandmaster Flash má doma pět tisíc hrnečků. Charlie Watts z Rolling Stones má pro změnu velkou sbírku aut, ale má to jeden zádrhel - chybí mu řidičský průkaz.
Varujeme |
Křesťanský pop obyčejně příliš vzrušujících momentů nenabízí, ale tentokrát jsme nemohli odolat dívence rapující do podkladu vykopávky od Vanilla Ice. Christ, Christ Baby je skvělým příkladem angažovaného hip hopu, ze které by měli mít pravověrní fanoušci žánru radost. A komu by to nestačilo, může si projet seznam patnácti nejšílenějších křesťanských hudebních klipů, které vydal portál Daily Swarm. Je to výživný materiál, připravte se na spásu. A nesakrovat!