Los Angeles - Francouzské duo elektronických producentů Daft Punk triumfovalo na 56. předávání cen Grammy v losangelském Staples Center. Jejich loňský retro-futuristický opus Random Access Memories je podle amerických akademiků albem roku a hit Get Lucky nejlepší nahrávkou.
Cenu pro nejlepší píseň získala díky Royals novozélandská hvězdička Lorde, která se tak stala v sedmnácti nejmladší vítězkou v této kategorii v historii. Na Američany zbyla pouze jediná z hlavních nadžánrových sošek - rapper Macklemore a producent Ryan Lewis jsou nováčky roku.
"Kapitán Kirk používal Enterprise, oni se plaví na lodi zvané šlechetnost," prohlásil skladatel Paul Williams na adresu Daft Punk, když společně s nimi přebíral na konec večera cenu za album roku.
Duo Guy-Manuel de Homem-Christo a Thomas Bangalter zůstalo tradičně schováno za svými robotickými maskami a děkovat tak museli jejich lidští spolupracovníci - Pharrell Williams nebo Nile Rodgers. A že bylo za co - dvojice z Paříže, která odstartovala svoji kariéru na začátku devadesátých let, přidala během večera ještě tři další ceny (nejlepší elektronické album, nejlepší produkce alba a nejlepší popová skladba).
Grammy 2014 (vítězové hlavních kategorií)
Album roku: Daft Punk - Random Access Memories
Píseň roku: Lorde - Royals
Nahrávka roku: Daft Punk ft. Pharrell Williams - Get Lucky
Nový umělec: Macklemore & Ryan Lewis
Nejlepší popové album: Bruno Mars - Unorthodox Jukebox
Nejlepší rockové album: Led Zeppelin - Celebration Day
Nejlepší rapové album: Macklemore & Ryan Lewis - The Heist
Nejlepší R&B album: Alicia Keys - Girl on Fire
Nejlepší alternativní album: Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
Nejlepší elektronické / taneční album: Daft Punk - Random Access Memories
Nejlepší současné urban album: Rihanna - Unapologetic
Nejlepší country album: Kacey Musgraves - Same Trailer Different Park
Nejlepší hudební video: Justin Timberlake featuring Jay-Z - Suit & Tie
Kompletní seznam vítězů a nominovaných na Grammy Awards 2014
Že si pět cen zaslouží navíc potvrdili v zdaleka nejlepším vystoupení večera, kdy v maketě nahrávacího studia zahrála Get Lucky naživo kapela ze slavných hudebníků v čele s Stevie Wonderem, které roboti šéfovali od mixážního pultu. Poté co se letní hit prolnul s jejich starší skladbou Harder Better Faster Stronger a Wonderovým letitým šlágrem Another Star, dostalo studio tronovský design jako upomínku na soundtrack, který Daft Punk nahráli před lety.
Vítězství Random Access Memories v hlavní kategorii bylo malým šokem, byť deska patřila mezi málo těch, které v roce 2013 posbíraly ocenění kritiků a zároveň vysoké prodeje.
Na štítě robotů zůstali Taylor Swift, Macklemore & Ryan Lewis nebo Kendrick Lamar.
Úspěšná deska Daft Punk v sobě obsahuje několik přítažlivých příběhů - ten o návratu taneční elektronické hudby i důraz na staromilské hudební kvality - duo se ve studiu obklopilo veterány z řad hudebníků i zvukařů, což muselo akademiky potěšit. A samozřejmě desce také pomohl obrovský letní hit Get Lucky. Ještě dodejme, že album roku má počtvrté v řadě neamerický interpret (předtím Britové Mumford & Sons a Adele a kanadští Arcade Fire) a vůbec poprvé se radoval někdo z neanglicky mluvící země či z vnitrozemské Evropy.
Lorde oslnila na Youtube
Ani v kategorii píseň roku často nevyhrávají hudebníci mimo tradiční anglo-americkou osu - byť prvním vítězem byl v roce 1959 ital Domenico Modugno.
Novozélandská teenagerka Lorde přišla na konci léta s hitem Royals do žebříčků z YouTube a svět oslnila svým projevem, který má daleko k vyumělkovanosti popových hvězd. Její vystoupení nejprve začalo abstraktními elektronickými plochami a uhrančivým zpěvem bez doprovodu, pak se Lorde celá v černém propadla do svého pěveckého tranzu, ale k rádiu už dost ohrané písni nic moc nového nepřidala.
Macklemore & Ryan Lewis si z ceremoniálu odnáší čtyři sošky, kromě ceny pro nováčka ovládli i tři rapové kategorie. Když přebírali sošku, nezapomněli zmínit, že své album The Heist natočili a vydali nezávislou cestou.
Jejich vystoupení k písni Same Love se z nenápadného začátku odrazilo k největšímu spektáklu večera. S písní napsanou na podporu uzákonění registrovaného partnerství, jejíž refrén zpívá otevřeně lesbická zpěvačka Mary Lambert se přímo v sále oddalo třicet dva párů - hetero i homosexuálních. A knězem v improvizovaném kostele nebyl nikdo jiný než samotná Madonna.
McCartney s Grohlem a gramofonkem
Během bezmála čtyřhodinového přenosu byli hodně vidět i dva zbylí členové Beatles - Paul McCartney a Ringo Starr, kteří nejen že získali cenu za celoživotní výkon, ale také společně zazpívali Queenie Eye z Maccova loňského alba New při kterém tančila i Yoko Ono.
McCartney navíc převzal cenu za nejlepší rockovou píseň díky Cut Me Some Slack, kterou nahrál s žijícími členy Nirvany pro dokument Sound City - režisérský debut Dave Grohla. Jméno Paula McCartneyho pak zaznělo i při vyhlašování kategorií nejlepší surround album, nejlepší hudební film a nejlepší balení limitované edice.
Radovali se i další veteráni - živák Led Zeppelin Celebration Day je rockovou deskou roku a Black Sabbath mají za singl God is Dead? cenu za nejlepší metalovou skladbu.
Naprázdno nevyšel ani nejdůležitější spolupracovník Daft Punk na jejich nové desce - Pharrell Williams, který si kromě třech sošek z kolaborací s roboty odnáší i cenu pro producenta roku. Své vítězství v této kategorii tak zopakoval přesně po deseti letech - tedy ovšem pod hlavičkou The Neptunes.
Svět zaujal i svým kloboukem vypůjčeným z uniformy kanadské jízdní policie. Pharrell ze sedmi nominací proměnil tři, devětkrát nominovaný rapper Jay-Z se dočkal jen dvou sošek a to pokaždé ve spolupráci s Justinem Timberlakem (Holy Grail, Suit & Tie). Timberlake - nejprodávanější hudební interpret v USA v loňském roce - už žádnou další cenu k těmto dvěma nepřidal.
Zdaleka nejzklamanějším člověkem v Staples Center ale musel být rapper Kendrick Lamar, který neproměnil žádnou ze svých sedmi nominací. Jako nepříliš povedené je třeba hodnotit i jeho společné vystoupení s rockovou skupinou Imagine Dragons, kteří v mashupu Radioactive (rocková skladba roku) a m.A.A.d city celkem zbytečně navázali na rap-metalovou vlnu ze začátku tisíciletí.
Kolaborace žánrově vzdálených hudebníků, které poslední roky patří neodmyslitelně k večírku Grammy, se letos vůbec příliš nepovedly - Metallica a čínský klavírista Lang Lang zahráli hodně podivnou verzi metalové klasiky One, Lindsey Buckingham z Fleetwood Mac se ztratil v závěrečném společném vystoupení Nine Inch Nails a Queens of the Stone Age a patrně nejzoufalejším výstupem večera bylo spojení R&B zpěváka Robina Thickeho a kapely Chicago.
Zatímco v nominacích se na country zapomnělo, koncertně bylo zastoupeno více než hojně a spíše než Taylor Swift zaujal loňský objev Kacey Musgraves.
Když na Grammy letos chyběla Lady Gaga, musela roli nejbombastičtějšího popového vystoupení převzít Katy Perry, kvůli které na pódiu vyrostl les. Průměrnému hiphopovému singlu Dark Horse ale těžko mohlo něco pomoci.
Svoje akrobatické vystoupení na lanech si z předloňského předávání VMA zopakovala Pink, která jediná nepředstírala, že Grammy jsou hlavně jeden velký cirkus. Záplavu oceněných ironicky glosoval Jay-Z, který když přebral sošku za nejlepší rapovou skladbu s vokálem vzkázal přes televizní obrazovku své tříletí dceři: "Koukej Blue, táta má pro tebe hračku."