Dylan si v Praze řádně hodil kovbojským škrpálem

Michal Pařízek
12. 6. 2010 11:39
Vážně se ten starý mrzout tentokrát bavil a děkoval?
Foto: blogs.villagevoice.com

Recenze - O pátečním večeru patřila Praha opět po pěti letech Bobu Dylanovi. A Evening with Bob Dylan - jak bývá už několik let avizováno vystoupení jedné z největších legend populární hudby - byl tentokrát daleko zajímavější a zábavnější než předchozí.

Pražská O2 Aréna byla na Dylana vybavena jen místy k sezení. Spořádaně srovnané sedačky na ploše i v hledišti byly postupně obsazovány návštěvníky přesně podle toho, kolik byl kdo ochoten utratit. Jenže těsně po osmé, při fanfárách gradujících představením hvězdy večera, zůstalo najednou mnoho míst bez svých abonentů. A tahle „neukázněnost publika" a touha být svému hrdinovi co nejblíž jakoby předznamenaly nezvyklou srdečnost.

Foto: Aktuálně.cz

Vystoupení Boba Dylana bývají všelijaká; někdy famózní, jindy odzívaná, naposledy ho Praha zažila v milém, ale nemastně neslaném rozpoložení; koncert se celkem podařil, jen Mistr zůstal zakaboněný, jak bývalo jeho zvykem, a téměř se nehnul od kláves.

Nynější vystoupení bylo úplně jiné: jakoby Dylan nejenže nezestárnul, ale naopak o pár desítek let omládnul. Nebývale vřelý projev hrdiny několika generací doprovázela zanícená gestikulace, nečekaně ostrý sound jeho souboru, a chvílemi snad dokonce tanečky vstřícně naladěné hvězdy. Pokud máme srovnávat, tak tentokrát si Dylan řádně hodil svým kovbojským škrpálem.

Už od úvodní Rainy Day Women # 12 & 35 z alba Blonde On Blonde bylo jasné, že návštěvníky čeká skutečný zážitek. Ostré blues začal Dylan u varhan, jak se čekalo, ale hned v polovině se chopil kytary a s hlavním kytaristou Charlie Sextonem rozpoutali nebývalou konverzaci, která se pak ještě několikrát opakovala. V podobném duchu si možná naposledy zařádil někdy v 80. letech na turné s Tomem Pettym & The Heartbreakers nebo Grateful Dead.

Foto: blogs.villagevoice.com
 

Následující Lay Lady Lay, pak Just Like A Woman nebo opět zase úplně jinak (a pokolikáté už?) zahraný hit Mr. Tambourine Man a další skladby jen potvrdily, že letošní část své „Neverending tour" (Bob Dylan je v podstatě na turné již dvaadvacet let v kuse) si takřka sedmdesátiletý matador užívá.

V posledních letech je Dylan nebývale plodný. Skvěle přijaté album Modern Times z roku 2006 následovala loni s podobnými ovacemi uvítaná a tex mex soundem okořeněná kolekce Together Through Life.

S nedávnou sbírkou vánočních koled Christmas In The Heart dokázal opět překvapit; že za ni sklidil řádku cynických komentářů, mu bylo zjevně jedno. Spolu se skvěle editovaným seriálem The Bootleg Series, prvním dílem knižních memoárů The Chronicles a nekonečným turné z toho jednoznačně vychází, že se Dylan na nebeskou bránu ještě klepat nechystá.

Tak uvolněného ho Praha možná ještě neviděla. Nešlo jen o řízné a břitké pojetí, které skladbám naordinoval, ale hlavně celkový, až živočišný dojem. Snad všechny skladby odehrál Dylan nadoraz, výborně zpíval; o kytarových soubojích už byla řeč.

Své fanoušky Bob Dylan vánočním albem poněkud zaskočil. Začali vyrábět fotomontáže nebo parafrázovat jeho známé písně (A hard snow's gonna fall, Snowin' in the Wind nebo It ain't me, Santa) - a někteří zpěvákovi, který se hlásí k judaismu, k vánoční desce popřáli Mazel Tov, Bobby.
Své fanoušky Bob Dylan vánočním albem poněkud zaskočil. Začali vyrábět fotomontáže nebo parafrázovat jeho známé písně (A hard snow's gonna fall, Snowin' in the Wind nebo It ain't me, Santa) - a někteří zpěvákovi, který se hlásí k judaismu, k vánoční desce popřáli Mazel Tov, Bobby. | Foto: Aktuálně.cz

Ale i ve druhé polovině, kterou trávil spíš u varhan, bylo jasné, že tentokrát „to je ono". Klaviaturu často až krotil; chvílemi razantně zapřený, jindy nervózně podupávající generál jistě nejednoho návštěvníka donutil přemýšlet, jaké napětí musely mít jeho koncerty „zamlada".

Z patnácti skladeb, které včera zazněly, tvořily nečekaně drtivou většinu osvědčené hity, navíc nijak výrazně destruované. Komě zmíněných zazněla například Meet Me In The Morning z ceněné kolekce Blood On The Tracks, Highway 61 nebo závěrečná skladba hlavního programu Ballad Of A Thin Man.

Vrcholy ale není podstatné zmiňovat, ostatně u Dylana jde vždy o velmi osobní dojmy. Navíc tentokrát musela vyhrát celková atmosféra, již násobila strohá scéna s občasným projasněním světelné choreografie. Trojice přídavků Like a Rolling Stone, Jolene a finální All Along The Watchtower dovršila dvouhodinové rodeo, které si Dylan se svými spoluhráči otevřel.

Foto: SONY BMG

I při vědomí, jak ironicky zachází Dylan se svým statusem legendy, se svým reperotárem a možná i se svým publikem, se odvážím napsat, že veselý a otevřený zpěvák si zasloužené ovace skutečně užíval. Jeho nečekané Thank you friends (opravdu to ten starý mrzout řekl?) to jen potvrzuje.

Zatím poslední koncertní album vydal Bob Dylan v roce 1995 - a to se ještě jednalo o celkem nepovedený záznam z MTV Unplugged. Forma, se kterou se představil v téměř vyprodané O2 Aréně, jednoznačně vybízí k tomu, že je nejvyšší čas live album opět natočit.

Protože ve Vysočanech se opravdu něco stalo; nemyslíte, pane Jonesi?

Bob Dylan. O2 Arena, Praha, 11. června 2010. Pořádala agentura Live Nation.

 

Právě se děje

Další zprávy