Britští Kaiser Chiefs si z fanoušků dělají prodavače

Karel Veselý
8. 6. 2011 8:35
Kupte si naše album a dál ho nabízejte, radí
Foto: Aktuálně.cz

Londýn - Muzikanti i nahrávací společnosti posledních několik let přemýšlejí, jak se dá v digitální éře ještě vydělávat na hudbě. Necelé čtyři roky po In Rainbows od Radiohead prodávané na webu zlomovou strategií „zaplať kolik chceš" přichází další britská kapela s jiným vtipným nápadem. Rockový kvintet Kaiser Chiefs z Leedsu se rozhodl udělat ze svých fanoušků prodavače, kteří jim pomůžou s distribucí alba, a sami přitom něco vydělají.

Postup je snadný. Nejprve si jejich nové album The Future Is Medieval musíte koupit v digitálních formátu za 7,5 libry (= 200 Kč) na jejich webu. To vám pak dá právo desku za stejnou cenu přes internet prodávat. Šest a půl libry dostane kapela, libra (=27 Kč) za každého nového zákazníka jde do vaší kapsy.

Foto: Universal Music

„Záměrem kapely je vytvořit něco, na čem se můžou všichni podílet a užívat si společně a zároveň revitalizovat a podkopávat zaběhlé zvyky hudebního průmyslu," vysvětluje kapela v prohlášení, které vydala k novince.

Kaiser Chiefs své nové album spojili ještě s jedním nápadem. Fanoušek se nestává jen potenciálním prodavačem desky, ale i jejím „producentem". Ještě než si desku koupíte, musíte si ji sestavit. Z dvaceti skladeb přístupných na webu v minutových ukázkách se jich na digitální album vejde deset. Na závěr si pak můžete z přednastavených prvků vytvořit i vlastní obal a booklet.

Dejte moc posluchačům

S neotřelým nápadem přišel zpěvák kapely Ricky Wilson. Podle rozhovoru pro The Wall Street Journal tím dal kapele impulz, aby dokončila dlouho připravované čtvrté album. Kaiser Chiefs ve spolupráci se společností Universal Music spustili projekt zcela bez ohlášení minulý pátek odpoledne. Deska se zatím prodává výhradně přes web kapely; vydání ve standardním formátu CD či balíčku pro iTunes by mělo být k dostání zhruba za měsíc.

Jak ale připomíná například portál Daily Swarm, strategie Kaiser Chiefs není úplně původní. Autorem nápadu je už producent Chris Holmes, který na začátku roku publikoval na internetu článek Manifest lupiče (The Privateer Manifesto), v němž volá po legalizaci pirátství, jež by mohlo pomoci i hudebnímu průmyslu. „Lidé se musí povzbuzovat, aby šířili informace," píše ve manifestu, který navrhuje zapojit fanoušky právě do prodeje digitální hudby.

Foto: Aktuálně.cz

Desky dnes často neslouží k velkým ziskům, ale spíš k propagaci koncertů a k navázání vztahu s fanoušky. Z revolučního gesta Radiohead „zaplať kolik chceš" se v éře roztříštěného vkusu záhy stala strategie, kterou už dnes opisuje kdekdo včetně mainstreamových hvězd. Minimálně první singl zdarma se dnes dává skoro ke každé desce.

Zapojování fanoušků do nejrůznějších článků hudební praxe je každopádně součástí digitální revoluce, jež dává muzikantům šanci komunikovat s posluchači bez prostředníků. Obnovuje se pocit sounáležitosti a fanouškovství se definuje coby kontinuální podpora idolů, která se neomezuje jen na konzumaci desek.

Interpreti jako Public Enemy či Einstürzende Neubauten v minulosti experimentovali i se strategií tzv. crowdsourcingu, při němž si fanoušci přes web kapely či služby jako Kickstarter kupují dosud nenatočené desky a „členství v klubu" -  v případě Neubauten to byli tzv. supporters.

Zpěvačka Amanda Palmer shromáždila internetovou komunitu, pro jejíž členy hraje soukromé koncerty, Lady Gaga aspoň tituluje své fanoušky „moje malé příšerky" a využívá je při virálních kampaních na internetu.

Marketing, nebo hudba?

Pokus Kaiser Chiefs může být zároveň interpretován jako další hřebíček do rakve tradičního albového formátu, který od poloviny šedesátých let dominoval populární hudbě. Jeho nadvláda skončila s nástupem digitální distribuce hudby a její zrychlené konzumace - což nahrává spíš jednotlivým skladbám než uzavřeným albovým celkům.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

"The Future Is Medieval se nedá recenzovat jako normální album. Deska je taková, jakou si ji vyrobíte - a výsledky můžou být dobré nebo špatné - podle toho, jak se vám ji podaří sestavit," píše BBC Music. Album dokonce prohlašuje více za marketingovou než hudební událost.

Kaiser Chiefs se v polovině nulté dekády vynořili ze záplavy indierockových talentů a The Future Is Medieval je jejich čtvrté studiové album. Debut Employment z roku 2005 prodal v Británii bezmála dva miliony kusů a kapela za něj získala tři ceny Brit Awards.

Následné album Yours Truly, Angry Mob vyšplhalo na jedničku v albovému žebříčku, což se povedlo i singlu Ruby; ten vládl i české hitparádě. Třetí album Off with Their Heads vyšlo v roce 2008.

 

Právě se děje

Další zprávy