Finiš v Krumlově: čtyři tenoři, kabaret a skvělé housle

23. 8. 2012 19:48
Festival v Českém Krumlově má za sebou poslední víkend. Vystoupili Kanadští tenoři, Mozart Group nebo český houslista Roman Patočka
Čtyři kanadští tenoři si získali publikum na svou stranu
Čtyři kanadští tenoři si získali publikum na svou stranu | Foto: Aktuálně.cz

Český Krumlov - Jednadvacátý ročník festivalu v Českém Krumlově o víkendu skončil, zanechal po sobě ale tisíce spokojených diváků i interpretů. Ve čtvrtek 16. srpna vystoupil mladý český houslista ověnčený mnoha oceněními Roman Patočka, v sobotu 17. srpna se předvedla perfektní polská formace Mozart Group, a v neděli 18. srpna svými nezaměnitelnými hlasy ukončili festival charismatičtí Kanadští tenoři.

Kanadský závěrečný večer

Závěrečný nedělní večer patřil čtyřem tenoristům z Kanady - Victoru Micallefovi, Cliftonu Murrayovi, Remigiovi Pereirovi a Fraseru Waltersovi. Čtyři charismatičtí mužové spolupracovali například s Celine Dion, Andreou Bocelli, Stingem nebo Paulem McCartneym a i v Českém Krumlově představili svůj velice atraktivní písňový repertoár.

A publikum potěšili nejen zpěvem. Každý z tenorů si totiž připravil několik českých vět, kterými zahájili svoje sólové vystoupení. Největší úspěch měl výrok „Miluju Českou republiku, miluju Český Krumlov, ale nejvíc miluju svíčkovou!". Kanaďani byli nadšení z toho, že si získali takové sympatie publika.

Spokojenost na všech stranách

Obrovská spokojenost vládla i na straně diváků. Vytleskali si dva přídavky, například skladbu kanadského písničkáře Leoparda Cohena Hallelujah. Společně se čtyřmi tenoristy se na pódiu objevila i manželka jednoho z nich, Frasera Walterse - zpěvačka Kelly Levesque.

Foto: Aktuálně.cz

„Victor a Remi mají klasicky školené operní hlasy, kdežto Fraser a já máme hlasy vhodné spíš k muzikálu a popu. Právě kombinace našich hlasů a to, že jsou tak rozdílné, dělá z našeho seskupení něco výjimečného," řekl po koncertě Clifton Murray.

 „Snažíme se bořit zábrany mezi námi a publikem. Ale také rádi překvapíme diváky úžasnými melodiemi. Proto volíme repertoár od kanadských lidových písní, které zpíváme jako u táboráku, až třeba po nádherné italské písně s velkým rozsahem," doplnil svého kolegu Victor Micallef.

MozART Group rozesmáli vyprodanou jízdárnu

Vážná hudba jako kabaret - taková je interpretace profesionálních hudebníků z Polska, kteří se rozhodli jít úplně jinou cestou, než klasická hudba nabízí. MozART Group už skoro dvacet let rozesmívá publikum po celém světě a stejně tomu bylo i v Krumlově, kde se jim to podařilo s beznadějně vyprodanou Z8meckou jízdárnou.

Diváci se bavili od začátku až do konce, MozART Group neměla problém udržet si jejich pozornost po celou dobu představení. Princip své tvorby - tedy ukázky hudebních skladeb, do kterých si sami hudebníci kladou nepřeberné množství „překážek - popsalo polské kvarteto takto: „Vezměte klasickou skladbu jako základ, analyzujte její strukturu a téma a obalte ji hudebními asociacemi a neuvěřitelnými nápady. A výsledkem je show, která diváka bez ustání překvapuje, udivuje, rozesmívá nebo dojímá až k slzám."

Foto: Aktuálně.cz

I sami hudebníci se někdy neudrží a svým kouskům se zasmějí. Zejména proto, že sami nikdy dopředu neví, jaké scénky do programu zařadí. Nechávají to na reakcích publika a přizpůsobují se mu.

„Tato myšlenka je velmi stará, už od renesance se provozovaly hudební gagy, takže pokračujeme v této tradici, ovšem zcela po svém. Máme rádi humor, tento způsob projevu je tedy pro nás přirozenější než běžná interpretace klasické hudby. A proto na scéně provozujeme cosi jako kabaretní představení - už osmnáct let," popsali svoji nezapomenutelnou show.        

Roman Patočka a orchestr

Usměvavý Roman Patočka, který  působil například jako koncertní mistr Německého symfonického koncertu v Berlíně, předvedl v Maškarním sále úplnou klasiku - Vivaldiho Čtvero ročních období. Doprovázel ho soubor Praga Camerata pod taktovkou Pavla Hůly. „I když jsme tuto skladbu hráli už mnohokrát, hrajeme ji stále rádi. A pojetí Romana Patočky je opět trochu jiné, řekl bych na půli cesty mezi interpretací barokní a moderní. Taková interpretace přináší i souboru nové podněty," chválil koncert Hůla.

Foto: Aktuálně.cz

Patočka, který si okamžitě získal publikum, hrál energicky a vřele, diváci mu to opětovali mohutným aplausem, který ho po koncertě několikrát vrátil zpět na jeviště. „V Maškarním sále jsem hrál dnes poprvé a doufám, že se sem brzy vrátím. Má dobrou akustiku a hodí se přesně pro tento druh koncertu, hlavně dotváří atmosféru.

Diváci byli skvělí a výborně se mi hrálo také s Pragou Cameratou, pohotově reagovali hlavně na moje rychlé tempo a moc jsem si s nimi - nejen hudebně - rozuměl," svěřil se vynikající houslista po koncertě. Chválou nešetřil ani starosta Krumlova Dalibor Carda. „Je krásné, když si diváci užívají koncert stejně jako hudebníci a hudebníci stejně jako diváci," vysekl hudebníkům poklonu

Překvapení na závěr

Jose Cura při svém letošním vystoupení na Mezinárodním hudebním festivalu v Českém Krumlově
Jose Cura při svém letošním vystoupení na Mezinárodním hudebním festivalu v Českém Krumlově | Foto: Libor Sváček, MHF Český Krumlov

Ale stejně to ještě není všechno. V Krumlově vystoupí jeden z nejlepších tenoristů světa José Cura, který se loni představil v roli city zmítaného principála Cania a krumlovské publikum úplně okouzlil. Pořadatelé o jeho výkon nechtěli ochudit ani letošní diváky, proto se představí rovnou třikrát - v představení Komedianti 24., 25. a 26. srpna.

 

 

Právě se děje

Další zprávy