Los Angeles - Uplynulý víkend strašila v amerických kinech zelená. Tuhle barvu má naštvané comicsové monstrum Hulk i naštvané rostlinstvo, které se rozhodlo vyhubit lidstvo v katastrofickém snímku Stalo se.
K vítězství fauny nad flórou přispělo nejenom to, že Hulk měl 3500 kopií, zatímco Stalo se o 500 méně. Důvodem také nebude pouze to, že v Americe je Hulk zavedená značka a film vlastně ani nemohl zklamat, zatímco za Stalo se stojí jen jméno režiséra M. Nighta Shyamalana, kterému se superhit zatím podařilo stvořit jen z Šestého smyslu a Znamení.
Panda se sluní, Iron Man nerezne
Hlavním důvodem, proč Hulk v premiérovém víkendu utržil 54, 5 milionu dolarů, zatímco Stalo se „pouze" 30, 5 milionu, což znamenalo až třetí místo, spočívá nejspíš ve velmi rychlé šuškandě, která se v dnešní době dovede rozšířit po internetu.
Jedni diváci varují druhé Nechoďte na to - a záplava neuvěřitelně negativních a výsměšných recenzí dovedla odradit hodně lidí od návštěvy kina.
Na druhém místě žebříčku se sluní Kung Fu Panda a všeobecná spokojenost diváků z ní činí již téměř 120milionový hit. Stejnou sumu má na kontě i aktuálně šestý Sex ve městě, který ženy hodnotí průměrně a muži svorně nenávidí.
Nejúspěšnější snímky žebříčku, Iron Man a poslední Indiana Jones, jsou oba blízko třísetmilionové hranice.
Zklamáním je naopak druhý díl fantasy Narnia: 132 milionů pro Prince Kaspiana za pět týdnů a s malinkými tržbami 3 miliony za poslední víkend vyhlížejí v porovnání s 291 miliony prvního dílu jako opravdu hodně chudý příbuzný. Zvlášť, pokud uvážíme astronomické náklady, které se investují do výroby filmů na pokračování.
Stalo se hýbe zelení i žlučí
Novinářské projekce Stalo se v Americe proběhly mnohem později, než bývá obvyklé, neboť producenti tušili, že kritici budou nemilosrdní. I tak ale působivá kampaň s lákavými trailery dokázala přitáhnout dost lidí, aby se jednalo - po 60 milionech za Znamení a 50 za Vesnici - o třetí nejlepší start, jaký Shyamalan zažil.
Paleta reakcí, kterou ekologicky laděný thriller přecházející v závěru do patetického mystéria vyvolává, hraničí u citlivých jedinců s alergií; u spousty kritiků ale naopak nevzbuzuje vůbec žádné vášně, spíše otrávený nezájem. Bát se vlnící se stébel a větví totiž dovede málokdo.
Databáze Rottentomatoes.com dosud eviduje 119 recenzí posledního Shyamalanova snímku a pouze pětina z nich je alespoň trochu kladných.
Valná většina se vyžívá v potměšilém vtipkování. „Scénář je blábol naplněný nezábavnými momenty záměrného humoru a zábavnými momenty nezáměrného humoru.", napsala Moira Macdonaldová pro Seattle Times, čímž jen podtrhla tvrzení jiných recenzentů, že ze film bude výborný výchozí materiál pro budoucí parodie.
Ty Burr z Boston Globe v narážce na režiséra dokonce tvrdí: „Cítíte, jako byste se nedívali na konec světa, ale konec jedné kariéry."
Nezávislý internetový recenzent James Berardinelli pak shrnuje svůj názor takto: „Nestaráme se. Vůbec nezáleží na tom, jestli ti lidé žijí, nebo umírají, jestli je tu šťastný konec nebo nějaký obrat v ději. Stalo se je film, z něhož se odchází, spí se u něj - a nebo nejlépe - vůbec se jím nezabývá."
Zřídkavé obhajoby
Z těch několika málo kladných kritik čiší často opatrné nadšení či snaha psát napůl ironicky.
Robert Wilonsky ve Village Voice například Stalo se označil za „efektivní a vzrušující nesmysl, nicméně stále nesmysl".
Betty Jo Tuckerová z internetového média Reel Talk považuje Stalo se sice ne za nejlepší Shyamalanův film, ale určitě jeho nejprovokativnnější, protože se v něm zabývá budoucnosti lidské rasy. „To, co se děje v přírodě, nemůžeme předvídat a kontrolovat. A to je vážně děsivé."
Zřejmě největším zastáncem Stalo se je slavný Roger Ebert z Chicago Sun Times, který filmu udělil tři hvězdičky ze čtyř možných. „Shledávám ten film podivně dojemným. Je nepochybně příliš přemýšlivý na letní akční sezonu, ale oceňuji tichý realistický způsob, kterým Shyamalan vypráví o možné smrti člověka," píše.
Přímo tak vystupuje proti těm, kteří na filmu shledávají nesnesitelné nerealistické chování hrdinů. „Většina lidí, které potkáváme, jsou zamlklí a introspektivní. Proč by tedy měli najednou všichni davově panikařit, jak to známe z ostatních katastrofických filmů?"
Různá internetová fóra dokonce přetřásají otázku, nakolik je Stalo se skutečně vážný film. Režisér sice dříve v propagačních materiálech mluvil o tom, že chce diváky děsit staromódním způsobem, jakým to dělala hororová a katastrofická sci-fi v 50. a 60. letech, ale film - zdá se - odporuje všem očekáváním.
Jako by každá scéna vyvolávala určitý dojem, že se vyprávění pohne určitým směrem - a následující scéna tuto domněnku vyvrátí. Pokud by však tato metoda manipulování s diváky byla záměrná, je natolik podprahová a sofistikovaná, že se nelze divit, že málokdo je ochoten na tuto hru přistoupit.