Praha - V žižkovském ateliéru v předvečer mikulášského večera vzniká první pohádka z chystaného třetího dílu animované skládačky Fimfárum. S podtitulem Do třetice všeho dobrého by měl film "o třech pohádkách" přijít do kin v roce 2009.
První z nich natáčí Vlasta Pospíšilová, která se podílela i na přechozích dvou filmech, jež zaznamenaly úspěchy u diváků i na festivalech. Producentem celé série je Martin Vandas, koproducentem Česká televize.
Pohádka Vlasty Pospíšilové nese název O kloboučku s pérkem sojčím aneb Král měl tři syny. V ateliéru na ní pracuje pod jejím vedením mladý animátor David Súkup s kameramanem Hubertem Hesounem, výtvarníkem dekorací je Petr Poš.
Lehce senilní král má tři syny. Ten, který mu z lesa přinese jeho ztracený klobouček s pérkem sojčím, se stane nástupcem. Princové Rychlomil, Siloslav a Honza se vydávají na cestu - Rychlomil stylově ve formuli, Siloslav na svém oblíbeném buldozeru.
Honza zatím sbírá šrot a při recyklaci lahví ho v okénku čeká povědomá, i když kreslená tvář s plnovousem: "Vy ho nepoznáváte? To je přece Zdeněk Svěrák, zase vykupuje lahve," říká Súkup v narážce na letošní kinohit.
Ve scénách s loutkami rozestavěnými na pracovním stole lze odhalovat i další nečekané detaily - třeba realisticky vyvedenou pěnu na pivním půllitru, který stojí před loutkou Honzy. "To je pěna na holení Femina. Ale product placement tam nemáme," směje se Súkup.
Film se nenatáčí na kameru, jednotlivé sekvence se snímají digitálním fotoaparátem. "První Fimfárum se točilo na film, druhé už vznikalo na digitální foťák a my v tom pokračujem. Je to rychlejší, levnější, akčnější a výsledek si můžete hned zkontrolovat. A dnešní foťáky mají tak vysoké rozlišení, že to ani nepoznáte," vypočítává Súkup výhody nové techniky.
Jednu vteřinu filmu tvoří 25 okének, tedy v tomto případě 25 fotografií. Takže se nic nemění na tom, že animátoři tráví v ateliéru celé dny. "Jsme tu od slunka do slunka," říká Súkup, zatímco mezi cvaknutími spouště upravuje loutky a jen mírně mění jejich pozice.
Paralelně v ateliérech vznikají hned dvě scény, za zástěnou další animátorka Lenka Křížová upravuje vlající šálu Honzovi jedoucímu na mopedu mezi poli.
Pod pracovním hrubým sestřihem části filmu už v některých pasážích zní známý hlas Jana Wericha. Ve Fimfáru 2 některé pasáže musel "domluvit" Ota Jirák, tentokrát na něj nejspíš nedojde.
Právě vystudovaný animátor Súkup - jehož studentské snímky Světlo a Mechanika prorazily až na festival v Cannes - bude režisérem druhé, méně známé pohádky. Jmenuje se Rozum a štěstí a měla by se začít natáčet na jaře. Pohádky tentokrát vzniknou postupně, jedna po druhé.
Jeho příspěvek Fimfáru 3 by měl být nejdelší, počítá se s čtyřicetiminutovou stopáží. Výtvarníkem Rozumu a štěstí bude Jan Balej, autor filmu Jedné noci v jednom městě.
Natáčení bude podle Súkupa trvat osm měsíců, až na sklonku příštího roku tak přijde na řadu třetí pohádka Jak na Šumavě vyhynuli obři - její režisér zatím není znám.