Plzeň - Vítězem a držitelem Zlatého ledňáčka z jubilejního pětadvacátého ročníku festivalu českých filmů Finále se v Plzni stal celovečerní snímek Dům režisérky Zuzany Liové. Do své festivalové sbírky tak přidal další cenu, když zvítězil v konkurenci devíti snímků. Nejlepším dokumentem se stala Láska v hrobě od režiséra Davida Vondráčka, který uspěl mezi 21 soutěžními snímky.
Liové režisérský debut se podle pětičlenné poroty v čele s herečkou Emilií Vašáryovou vyznačoval nebývalou intenzitou a upřímností. "Náš film je opravdu československý, jsem ráda, že spolupráce mezi tvůrci od herců po kameramany pokračuje. Česká strana dala většinu financí, vznikl v České televizi," uvedla Liová.
Dům je příběhem otce, který pro každou ze svých dvou dcer staví dům a do stavby projektuje všechny své sny a ambice, které ztratil v éře komunismu. Poté, co vyžene z domu starší dceru, která ho "zklamala", soustředí se na budování domu pro mladší Evu. Konflikt mezi generacemi se vyostřuje v okamžiku, kdy i ona začne proti němu a jeho snu protestovat. Dům je příběhem o lásce, střetu dvou generací a touze po svobodě, která má ale pro každého jiný obsah.
Intimní drama bylo uvedeno do českých kin loni 20. října. Mladá filmařka je představila před rokem na Berlinale, loni v létě i na karlovarském festivalu a dalších přehlídkách. Za scénář obdržela v roce 2007 v Cannes cenu Krzysztofa Kieslowského. Loni získali na slovenském Art Film Festu cenu za hlavní roli herci Miroslav Krobot a Judit Bárdosová. Na festivalu Anonimul v Rumunsku snímek dostal cenu diváků.
Na plátně se objevili rovněž Taťjana Medvecká, která za vedlejší roli získala Českého lva, Marián Mitaš, Marek Geišberg a Lucia Jašková. "Je to příběh o tom, že v životě často chceme dávat dary z lásky a nejsme si přitom schopni uvědomit nebo připustit možné následky svých činů. To pak může vést k rodinným tragédiím a generačním střetům," charakterizovala svůj snímek sama Liová.
Čtěte také:
Milenci z hrobky hledají distributora své romance
Recenze: Vrásky z lásky jsou infantilní road movie
Nejlepší dokument Láska v hrobě vybrala tříčlenná porota v čele se socioložkou Jiřinou Šiklovou. Jde o baladu o páru bezdomovců, kteří se skupinkou dalších outsiderů našli dočasné útočiště na hřbitově v pražských Strašnicích.
Divákům se nejvíce líbil snímek Vrásky z lásky režiséra Jiřího Stracha. "Český film dýchá zajímavými barvami a pořád mu bije srdce. Tak pojďte někdy do kina a neignorujte nás," uvedl při předávání ceny Strach. Cena za nejlepší herecký výkon připadla Davidu Novotnému za Okresní přebor.
"Festival navštívilo za týden téměř skoro jedenáct tisíc diváků, což je zhruba stejně jako loni, tedy standardní návštěvnost. Řada projekcí byla vyprodaná, velký úspěch měly filmy Martina Šulíka a polské filmy," řekl ředitel přehlídky Ivan Jáchim. Podle něj byl letošní festival výjimečný především porotami. "Mimořádně si sedly a mimořádně krásně lidsky fungovaly. Festival byl také mimořádný polskou sekcí," dodal. Za týden bylo ve 115 projekcích uvedeno 144 filmů ve 12 tematických sekcích.
Cenu Václava Táborského pro autory do 35 let dotovanou Nadačním fondem Dagmar a Václava Táborských dostala režisérka Jana Počtová za Generaci Singles. Cenu Dagmar Táborské za nejoriginálnější dokument získal film Veřejně načerno režisérek Lucie Králové a Terezy Reichové.
Filmové kluby ocenily Aloise Nebela režiséra Tomáše Luňáka a dokument Pod sluncem tma režiséra Martina Marečka. Cenu od studentské poroty obdržel celovečerní snímek Nic proti ničemu režiséra Petra Marka a dokument Andělská hra režisérky Adély Sirotkové.
Členem mezinárodní poroty soutěže celovečerních filmů byl slavný polský režisér Krzysztof Zanussi. Jeho účast měla vztah i k letošnímu zaměření na polskou kinematografii. Uvedena byla totiž v obnovené premiéře i zrestaurovaná kopie filmu Janusze Majewského Dvojí svět hotelu Pacifik a výběr současných polských filmů.