WALL-E vyhrál o tykadla nad filmem pro alfa-samce

Kamil Fila Kamil Fila
30. 6. 2008 14:00
Rodinný robotí animák předstihl comicsové zabijáky

Los Angeles - V USA zažila kina silný víkend, jenž se nesl ve znamení zábavy pro celou rodinu a poté zábavy pro teenagery. Vyhrály rodinní výletníci, kteří houfně chodili na animovaný snímek o opuštěném recyklačním robůtkovi jménem WALL-E a do kasiček kin nasypali 62, 5 milionu dolarů.

Druhý skončil s výsledkem 51, 1 milionu supernásilný akční comics Wanted, na nějž ovšem chodili převážně teenageři. Tento výsledek lze v zásadě komentovat tak, že WALL-E z komerčního hlediska splnil předpoklady, zatímco Wanted se ukázal jako černý kůň sezóny a skrytý hit.

Jít proti jednomu z největších předem jasných blockbusterů, mít vysokou hranici nepřístupnosti (R - od 17 let) a nemít záruku, že diváci budou chodit v (romantických) dvojicích či rodinných skupinkách, a přitom utržit přes 50 milionů za víkend - to dokazuje, jak byl Wanted očekávaný mezi cílovým publikem.

Jinak už se tu novinky nevyskytují. Třetí v žebříčku je komedie Dostaňte agenta Smarta s 20 miliony za víkend, čtvrtá Kung Fu Panda s 11, 7 a pátý Neuvěřitelný Hulk s 9, 23.

Král Midas z Pixaru

WALL-E je každopádně miláčkem diváků i kritiků a zřejmě se o filmu vůbec nelze bavit bez použití slova „roztomilý". Zatím přes 5300 diváků na uživatelské databázi IMDb.com ho hodnotí v průměru neuvěřitelnými 9, 3 body z deseti a celkem 97 procent z dosavadních 143 amerických recenzí je „minimálně" kladných.

Na tom, že je WALL-E doposud nejlepší film od Pixarů, se shodují i ti, kteří neskákali nadšením. Objevují se tvrzení, že lidé z tohoto studia mají dar krále Midase - čeho se dotknou, to se mění ve zlato.

Robert Wilonsky z Village Voice napsal, že jde o film, jenž je „zároveň dech beroucím způsobem majestátní a srdcolamačsky intimní". Aaron O. Scott z The New York Times zase tvrdí, že „prvních čtyřicet minut - v nichž je sotva pronesen jakýkoli dialog a neobjeví se lidská postava - je filmovou poémou nesmírného důvtipu a krásy."

Lou Loumenick z New York Post okamžitou klasičnost WALL-Eho stvrdil prohlášením, že „jednoho dne budou tomuto filmu zasvěceny kurzy na vysokých školách".

Cynický velkofilm od Disneyho

Objevují se samozřejmě i výtky. Stephanie Zacharek ze Salon.com varuje před zklamáním, jež se ukrývá v nespojitosti úvodu a závěru - že „to, co začíná jako poezie, skončí jako produkt".

Rovněž Christian Toto z Washington Times píše, že druhá část filmu, v níž se odhalí, že na vesmírné lodi žijí lidé v otupujícím blahobytu, má až nedětsky vážné poselství varující před konzumerismem.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Wanted: Bekmambetov připravil vývar z masomatrixu
Do kin se sune robůtek WALL-E, nejdražší dítko Pixaru
Do amerických kin vrazil nový a neuvěřitelný Hulk
Iron Man klame kostýmem: uvnitř pracuje vtipný mozek

"Protikonzumní stanovisko jistě přinese filmu obdivovatele, ale co je to platné, když je vyprávění rozhrkané a skřípějící jako hlavní hrdina. Na poselství snímku není nic špatného, ale proč musí být WALL-E tak mechanický a nelogický," ptá se.

Navíc si neodpustil popíchnutí, že protikapitalistický duch příběhu jistě producentům nezabrání v prodeji hraček a triček.

Nejtvrději se do WALL-Eho pustil Kyle Smith - hned tím, že ho po vzoru Gluma z Pána prstenů překřtil na GLOOM-Eho. „Ti, kdo od WALL-Eho očekávali mechanického E.T.ho, by se měli připravit, že budou inhalovat pěkně nasířenou satiru. Jde zřejmě o necyničtější a nejtemnější velkorozpočtový film od Disneyho vůbec. Zřejmě nikdy žádná korporace neutratila tolik peněz na to, aby urážela zákazníky."

Foto: Bontonfilm

WALL-E podle Smithe není ani tak moc postava a konflikty ve filmu jsou nejen pomalu rozvíjené, ale i zamlžené. Navíc „opakované narážky na Vesmírnou odysseu připomínají, jak byl Kubrick mnohem humánnější".

Satira, nebo bezduchost?

To u Wanted se mezi recenzenty vede debata stojící na klasické nerozhodnutelnosti: je sklenice napůl prázdná, nebo napůl plná? 75 procent recenzí je spíše kladných, ale nachází se v nich mnohé pochyby.

Je Wanted akční film, který má v sobě navíc  satirický přesah a sympatickou nekorektnost, nebo je to film, který všechnu svou počáteční inteligenci utopil v bezduchém střílení a jehož anarchistický vnitřní náboj je ne nezodpovědně vydáván za zábavu pro teenagery?

Foto: Aktuálně.cz

James Berardinelli napsal, že „film je občas hloupý a pošetilý, ale to je součástí jeho kouzla. V nejhorším Wanted nikdy nenudí. V nejlepším se zatraceně blíží stavu úplné intoxikace."

Garth Franklin z Dark Horizons je naopak poměrně znechucený: „Pro alfa-samce s krví podlitýma očima, kteří milují jednou rukou masturbovat, zatímco v druhé svírají zbraň - ano, toto je váš film."

Další recenzentka, Manohla Dargisová z The New York Times, popisuje svůj prožitek z filmu takto: „Ve Wanted se děje hodně věcí, ale nikdo tam o ně neprojevuje vážný zájem. Můžete to nazvat nihilismem, ovšem i nihilismus vyjadřuje určitý druh závazku. Tento film je ovšem vystavěn na indiferenci."

Dana Stevens pro Slate si zase povšimla, že Wanted má silný sadomasochistický nádech, a Ann Hornadyová z Washington Post tvrdí: „Se svým krvavým násilím, sprostým jazykem a zkaženým  pohledem na svět se Wanted výrazně liší od Iron Mana nebo Neuvěřitelného Hulka. Není to v tomto smyslu ani tak comics, jako spíš pomsta zavilých fandů a uhrovatých šprtů v té nejvulgárnější podobě."

 

Právě se děje

Další zprávy