Do kin se sune robůtek WALL-E, nejdražší dítko Pixaru

Kamil Fila Kamil Fila
27. 6. 2008 14:05
Tvůrci Nema sázejí na sci-fi s pásy a beze slov
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Že začíná v Americe léto, poznáme dnes podle toho, že se do světových kin nahrnou největší hity. Jedním z nich bude nepochybně animovaná podívaná pro celou rodinu WALL-E z tvůrčí dílny Pixaru, která právě startuje za mořem v počtu 3992 kopií.

Na širší pokrytí kin si letos zatím troufli jen Kung Fu Panda, Iron Man a čtvrtý Indiana Jones.

WALL-E patří k typickým hi-concept snímkům, tedy pečlivě navrhnutým projektům, které se svým dokonale rozpoznatelným designem a ústřední myšlenkou zapíšou do paměti diváků dávno před premiérou a z jejichž grafických motivů se snadno vyrábějí upomínkové předměty.

Hello, EVE!

V Pixaru se tentokrát rozhodli pro tvarovou jednoduchost. WALL-E je robůtek, který na zdevastované a opuštěné planetě Zemi vytrvale přeměňuje neforemné skládky odpadu do úhledných krychliček tím, že si kusy šrotu nacpe mechanickými pacičkami do bříška a pak vyplivne; či vykaká?

Je ze své výrobní série ten nejvytrvalejší a dělá to už 700 let. Zdegenerované lidstvo mezitím krouží ve vesmíru v obří kosmické lodi Axiom. WALL-E se za ta staletí mezitím notně humanizoval, protože při třídění odpadu prozkoumává spoustu pozůstatků lidské civilizace - hlavním zdrojem o chování lidí mu je stará videokazeta s muzikálem Hello, Dolly!

Najednou však na Zemi přistane průzkumný modul s dalšími roboty, kteří mají zjistt, zda je planeta opět obyvatelná. Zvláště robotka EVE padne WALL-Emu do čidel a beznadějně se do ní zamiluje, přestože je jeho vyvolená smrtící mašina vyzbrojená laserem.

Rozhodne se zanechat práce a následovat ji na vesmírnou základnu, ovšem neví, co ho tam čeká. Zato diváci už od autorů vědí, že je nečeká groteska, nýbrž v zásadě milostný příběh, ve kterém je WALL-E tak trochu citový nešika Woody Allen.

Režisér Andrew Stanton
Režisér Andrew Stanton | Foto: Aktuálně.cz

Ostatně už jeho jméno se nemá vyslovovat tvrdě roboticky, nýbrž dojemně a protaženě - Uolííí.

Místo slov hrají oči

V sérii postupně dávkovaných upoutávek za poslední měsíce bylo nicméně možné odhalovat jen kousky příběhu, který se od ostatních celovečerních animovaných liší tím, že v něm téměř nezazní lidská řeč a běžné dialogy.

Tvůrci vedení režisérem Andrewem Stantonem, se spolehli především na propracovanou a výmluvnou mimiku robotů, kteří hrají hlavně očima - tento nápad byl základem už u předchozího pixarovského snímku Auta.

Foto: Aktuálně.cz

Stanton - který má z režijní pozice na svědomí i Život brouka (1998) a Hledá se Nemo (2003) -  se u ostatních pixarovských filmů (Toy Story, Příšerky s.r.o., Úžasňákovi, Auta) v duchu rodinné atmosféry, jež ve firmě panuje, podílel jak na scénáři tak na dabingu postaviček.

WALL-E je podle předběžných zpráv doposud nejdražší animák od Pixaru - vyšel na 120 milionů, což je zhruba o třicet víc než firemní průměr. Adekvátně lze očekávat, že na nově nakoupené výpočetní stroje a software uvidíme maximálně propracovanou grafiku a efekty, jaké tu dosud nebyly.

Pixar má mezi ostatními animačními a vůbec hollywoodskými studii zvláštní postavení. Přestože jsou jejich filmy předurčeny k tomu stát se masovými hity, nejsou to prefabrikáty bez duše a milují je svorně diváci všech věkových skupin, včetně jindy přísných kritiků.

Poprvé i s lidmi

Hlavní důraz je u Pixarů kladen na plynulost vyprávění a drobné zeživotňující detaily, což je zvláště významné u díla, které je víceméně celé o robotech.

Foto: Aktuálně.cz

U Pixarů se nevyrábějí parodie na hrané snímky - tak jako to dělají například konkurenti Dreamworks se sérií Shrek - ale pocty klasickým žánrům. Cílem Pixarů je dělat plnohodnotné dějové filmy, v nichž si „pouze" mohou dovolit naanimovat něco, co nelze natočit normálně.

V jedné z ukázek se sice objevují reální lidé zasazení do počítačových kulis - což je poprvé, co Pixaři kombinují živou akci a animaci;  ale pořád není jasné, jak velkou budou hrát roli.

Zatím se ví, že jediný, kdo bude lidskou řečí pronášet nějaké věty, je palubní počítač - jemuž by měla propůjčit hlas Sigourney Weaverová, což je drobný vtípek odkazující na sérii Vetřelec.

Foto: Aktuálně.cz

Maniakální důraz je tedy kvůli minimu slov kladen na zvuky a ruchy. Těch se ujal a WALL-Eho sám osobně nadaboval šedesátiletý expert Ben Burtt, jenž stojí za všemi díly Indiana Jonese a Hvězdnými válkami včetně různých počítačových her z jejich univerza.

Na obvinění, že vizuální design WALL-Eho připomíná slavné Číslo 5 žije, tvůrci odpovídají, že je samozřejmě podvědomě ovlivnil, ale zároveň mluví o dalších inspiracích z hmyzí říše či stavby těla želvy.

U nás bude film uveden až 14. srpna pod fonetičtějším titulem VALL-I. Zatím je možné navštívit mimořádně povedenou - a graficky náročnou - oficiální stránku.

 

Právě se děje

Další zprávy