Los Angeles - Dalo se očekávat, že hororová romance Stmívání (Twilight) bude hit. Nicméně 70, 6 milionu dolarů za první víkend je suma, která definitivně potvrzuje, že sázka na dívčí publikum se vyplácí. Dříve to byli spíše chlapci ve věku 12-18 let, kdo určoval, co bude hlavní hit týdne a na co se půjde ven o víkendu v partě.
Stmívání, jež je adaptací bestselleru spisovatelky Stephenie Meyerové o středoškolačce, která se zamiluje do svého spolužáka-upíra, mělo poměrně nízký rozpočet - 37 milionů. I když připočteme dosud nevyčíslené náklady na reklamu a odečteme 50 procent marži pro kinaře, je jasné, že v tomto týdnu bude už studio počítat čistý zisk.
Mělký, ale zlatý důl
Za letošek jde hned o čtvrtý nejlepší „otvírací víkend" v kinech. Na velkofilmy typu Temný rytíř, Iron Man a Indiana Jones a Království křišťálové lebky, které zahajovaly s tržbami okolo 100 milionů (Temný rytíř dokonce guinessovsky se 158 miliony), sice Stmívání nedosahuje; ovšem náklady na dotyčné snímky se také pohybovaly mnohem výše, okolo 200 milionů.
Čtěte také: Do kin míří psí superman Travolta Bond získal rekordní množství finanční útěchy Emo upíři za Stmívání vysáli AC/DC Pottera má nahradit vampýr vegetarián |
Proto je také ve Stmívání spatřován zlatý důl do budoucna. Ačkoli film kombinuje dějové linky ze všech čtyř dosud vyšlých knih, stále tu jsou otevřená vrátka pro pokračování. Ostatně plakáty jasně hlásají, že nejde o pouhé Stmívání, ale o „ságu Stmívání" a vše teprve začíná.
Stmívání se rovněž stalo nejrychleji vydělávajícím upírským filmem všech dob a předstihlo jak všechny díly trilogie Blade, tak Draculu od F. F. Coppoly z roku 1992 a rovněž Interview s upírem a Van Helsinga.
Čímž končí - z hlediska byznysu - pozitivní zprávy a nastupují recenze, jež se většinově přiklánějí k názoru, že Stmívání je mělký snímek, který se bohužel bere příliš vážně, a jehož herci možná dobře vypadají, ale jsou buď nevhodně obsazení (Kirsten Stewartová coby Bella) nebo neumějí hrát (Robert Pattinson coby upír Edward).
U málokterého snímku je možné číst tolik recenzí, jejichž autoři dávají najevo, že film nebyl určen pro ně, a své rozpaky či utrpení si potřebují vyventilovat různými posměšky. Snímek, který se nijak netají tím, že se veze na vlně tzv. emo poetiky - tedy romanticky přecitlivělého vnímání světa - si ovšem o pohlavky vysloveně koleduje.
Viktoriánská romantika
„To nejsou upíři. To jsou víly," ušklíbl se například Eugene Novikov z časopisu Film Blather.
„Zdá se, že kromě toho, že ve filmu upírům ukradnou touhu po krvi, jim někdo taky ufiknul koule," přitvrdil Pete Vonder Haar z magazínu Film Threat.
Fred Topel z Can Magazine se dokonce domnívá, že „Edward zřejmě trpí Aspergerovým syndromem" a jeho hopsání mezi stromy v lese připomíná Toma Cruise na gauči v talk show Oprah Winfreyové (viz zde).
Vstřícnější už byl například Peter Howell z deníku Toronto Star: „Stmívání je v rámci upírských filmů jen dietní cola, ale to hlavní pro jeho úspěch je, zda věříte lásce mezi Edwardem a Bellou."
Richard Corliss z magazínu TIME to potvrzuje, když Stmívání přirovnává k velkým hollywoodským romancím, kde „předehra byla vyvrcholením a polibek nikdy nebyl jen polibkem".
Je samozřejmé, že nejvíce pochopení nalézá snímek u ženských divaček a recenzentek, které ho srovnávají s díly viktoriánské literatury. Stephanie Zachareková ze stránky Salon.com například napsala: „Stmívání je v zásadě o nevyřízených účtech, příběh o hloubavém, laskavém a starostlivém romantickém hrdinovi a ženě, která se mu nemůže - i když by chtěla - plně odevzdat. Pronikat do ní můžou pouze jeho oči."
Pozoruhodný výsledek je možné číst i ze záznamů IMDb.com. Z dosavadního hodnocení zdejších uživatelů (zatím okolo 2800 hlasů) vyplývá, že snímek nejvíce milují dívky mladší 18 let (8, 6 bodů z 10), zatímco jejich stejně staří vrstevníci opačného pohlaví film naprosto popravují (3, 9 bodu). Starší dívky a ženy už jsou ve svém nadšení zdrženlivější (kolem 6 bodů) a muži o něco smířlivější (kolem 5 bodů).
Finální a zprůměrňovaná známka od premiérových diváků vychází na 5, 3 bodu, což je mezi velkými hity poměrně výjimečný případ, kdy vysoká návštěvnost velmi často značí i vysokou spokojenost.
Superagent a superpes
Druhé místo měla o víkendu v amerických kinech měla nejnovější bondovka Quantum of Solace s 27, 4 miliony dolarů. Dosavadní amrický výsledek 109 milionů za dva týdny není špatný, ale zdá se, úspěch že přes rekordní nástup nejspíš nedožene Casino Royale ani poslední brosnanovku Dnes neumírej.
Což při rekordních a předražených nákladech okolo čtvrt miliardy dolarů není ideální. Bond sice v USA startoval později než ve zbytku světa, kde si nastřádal už 418 milionů, ale producenti se teď mohou trochu ošívat.
Třetí místo za 27 milionů dolarů získala v těžké konkurenci poslední trojrozměrná disneyovka Bolt o psí filmové hvězdě, která musí svou dosud televizní statečnost osvědčit i v reálné akci. Náklady nebyly zveřejněny, ale u Disneyho možná očekávali víc. Recenzenti nicméně snímek téměř univerzálně chválí a pro Johna Travoltu, jenž superpejska nadaboval, jde po delší době o opravdu zdařilou roli.
Za Boltem zůstal Madagaskar dvojka s 16 miliony za víkend. Celkem už má sice solidních 137 milionů, ale na tržby jedničky (193 mil) výhledově nedosáhne.
Vyčpělá Angelina
V Top 10 již jinak zůstávají filmy z minula a celkově se na ně chodilo hodně málo - průměrně utržily za víkend okolo 1, 25 až 2, 5 milionu dolarů.
Zatímco sladký Muzikál ze střední 3 (86, 6 mil.) a ostrá komedie Zack a Miri Make a Porno (29, 4 mil.) už jsou díky nízkým nákladům za vodou, podobně jako doják The Secret Life of the Bees (35, 6 mil.), film Clinta Eastwooda Záměna s Angelinou Jolie v hlavní roli na tom - vzhledem k tomu, že jde o nákladnou dobovku - není nejlépe (31, 6 mil.)
Poraženým týdne se však každopádně stalo adaptace románu Johna Boyna Chlapec v pruhovaném pyžamu (The Boy in the Striped Pajamas) o zakázaném přátelství německého a židovského chlapce v období 2. světové války.
Byť film vypadá jako citlivé humanistické dílo, téma se divákům zdálo naprosto vyčpělé a víkendové tržby byly pouhých 1, 67 milionu.