Skoro tři sta let stará teze George Berkeleyho "být, to znamená být vnímán" dochází naplnění až v internetovém věku, kdy se ono "udělej si sám" stalo hledáním vlastní tváře; víc než pouhou zálibou, ale i nutným bojem proti gigantům s monopolem na společenskou výpověď.
Videoportál YouTube nebo hudební komunitní servery jsou oblíbené jak u tichých písničkářů, tak u autorů hlasitého noise. Ukaž, kdo jsi a co děláš - tahle víra nepotřebuje kromě nápadu, základní dostupné techniky (a určité dávky exhibicionismu) nic jiného. D.I.Y. baví i ty, kteří nezapomněli, že i oni jednou stáli na začátku.
Dnes večer Febiofest nabídne snímek The Police: Všichni zírají, který zachycuje rockové trio se Stingem v čele na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Bubeník Stewart Copeland z vlastních záběrů na super osmičku sestříhal celovečerní film portrétující kapelu a její cestu od punku a reggae k autorským písním. Film měl premiéru na festivalu Sundance.
A kdo si to ještě udělá v příštích dnech v kinosálech sám? Undergroundový hardcore na brooklynském No Fun Festu ve snímku No Fun: Hardcore, metal, noise (středa 28. března), lidé kolem ukrajinského labelu Nexsound (snímek Ukrajinská elektronická scéna uváděný ve čtvrtek 29.), lo-fi přátelský underground z Finska (pátek 23.), nebo rapová a graffiti komunita v New Yorku ve filmu Style Wars (sobota 24.).
Pro připomenutí jak se "Do It Yourself" praktikovalo dříve, je tu celovečerní dokument Factory Records a post-punk z Manchesteru (pondělí 26.) o historii anglického labelu, který svět obohatil o depresi Joy Division a nadreálné stavy Happy Mondays.
Sekce D.I.Y. zachycuje hnutí v neustálém pohybu, Hudební film 2007 si oproti tomu všímá konkrétních trendů. The Knife: Silent Shout (sobota 24. března) je sbírkou jedenácti videoklipů švédských disco sourozenců The Knife, které režíroval výtvarník Andreas Nilsson.
John Cale Story (pátek 30.) sleduje cestu výjimečného hudebníka od rockových Velvet Underground po avantgardní kompozice navazující na soudobou vážnou hudbu, Pixies: loudQUIETloud (středa 28.) je portrétem alt-rockové skupiny s ohromným vlivem na grunge, nejvýraznější hudební hnutí minulé dekády.
Věčné děti (úterý 27.) režiséra Davida Kleijwegta se oklikou vracejí k fenoménu Do It Yourself: akustičtí muzikanti, kteří hledají soulad s přírodou i sebou samým, nepotřebují studia a nákladné aparáty; jejich hlavní devizou je touha pojmenovat a zároveň rozšířit svět o nečekaná setkání. Americké sesterské duo CocoRosie propojuje folk s neobvyklými zvuky a operním zpěvem, Anthony & The Johnsons našel sílu v šansonech a vousatý Devendra Banhart vzpomíná s odstupem na dobu, kdy hippie komunita brázdila svými autobusy napříč Spojené státy beze strachu, co přijde další den.
Z plátna na pódium pak 24. března sestoupí finští hudebníci spojení s vydavatelstvím Fonal - Islaja, Es a Kemialliset Ystävät. Trojkoncert multimediálních šamanů hledajících archetypy pomocí současných nástrojů se odehraje v klubu Roxy.