Trojrozměrný Resident Evil zvítězil, ale nenadchnul

Kamil Fila Kamil Fila
14. 9. 2010 16:55
Pochvalu dostaly jen triky a občas Mila Jovovich
Foto: Falcon

Los Angeles - V tradičně slabém období roku a bez jakýchkoli dalších konkurentů startoval o uplynulém víkendu v amerických kinech již čtvrtý díl akční hororové zombie ságy Resident Evil. Lákal nejenom na relativně slavné jméno série a na tvář Milly Jovovichové, ale tentokrát i na přidaný obrazový rozměr.

Jde o první 3D zombie horor natáčený přímo technologií vyrobenou pro Avatara. Obrazová kvalita a všechny z ní plynoucí efekty jsou tudíž o generaci dále než většina ostatních 3D filmů, které jsou natáčené klasickým způsobem. Resident Evil: Afterlife byl natáčen přímo dvěma kamerami, z nichž jedna snímala scénu skrz zrcadlo a druhá odraz v zrcadle.

Foto: Falcon

Snímek měl také nejvyšší rozpočet ze všech dosavadních dílů jinak laciné série. Stál asi 60 milionů dolarů a víceméně vše bylo obětováno právě na technologii. S kulisami si štáb nemusel příliš lámat hlavu, většina filmu byla natočená před zeleným pozadím, do nějž se teprve vše počítačově umístilo v postprodukci.

Série vyprávi o blízké budoucnosti, v níž obří korporace Umbrella vyvíjí smrtící virus, který se omylem dostane z laboratoří ven a promění lidstvo v "chodící mrtvoly". Záchranou se může stát jen dívka Alice, která má proti nákaze vybudované protilátky, a navíc díky dalším vědeckým vynálezům zlepšené fyzické schopnosti.

Před premiérou bylo uvaleno embargo na recenze nového dílu, protože se producenti oprávněně obávali špatných ohlasů, které v USA přece jenom mají jistý vliv na komerční výsledky filmů. Režisér Paul W. S. Anderson totiž nepatří k oblíbencům amerických kritiků.

Čtěte také:
Zabiják Clooney vyhrál žebříček nad mstitelem Mačetou
USA: Chmatáci v kinech ukradli prvenství posedlé dívce

Publikum ovlivněné jen reklamní masáží tak do pokladen o prvním víkendu přineslo 26,7 milionu dolarů; z čehož 84 procent pochází z 3D kin. 2062 kin jej uvádělo v „regulérním 3D" a dále jej uvádělo 141 IMAX kin, jejich výsledky tvořily 10 procent tržeb (což znamená, že sály byly podstatně vyprodanější).

Je to nejlepší výsledek v dosavadní historii série, předchozí díl s podtitulem Extinction utržil asi o tři miliony méně. Studio Sony po bleskovém průzkumu zveřejnilo, že 58 procent publika bylo mužského pohlaví a 49 procent bylo mladší 25 let. Tato cílová skupina ostatně film hodnotí nejlépe i na Mezinárodní filmové databázi IMDb.com - dává mu 8, 8 bodu z 10, zatímco celkový průměr všech hlasujících je 7, 2 bodu.

To se zásadně liší od výsledků, které vycházejí z hodnocení profesionálních publicistů. V anglosaských médiích vyšlo s krátkým zpožděním na 45 recenzí, z nichž je pouze 20 procent kladných a průměrné hodnocení se pohybuje na známce 3, 9 bodu z deseti. První díl měl 34 procent kladných recenzí, druhý díl 21 procent a třetí díl 22 procent; nejlepší průměr měla jednička s 4,5 body.

Shoda panuje na to, že na nejnovějším pokračování Resident Evil: Afterlife je nejlepší 3D formát obrazu, vše ostatní je podprůměrné. Mejlepší ohlasy se zastavují u představitelky hlavní role. Například Nathan Rabin z magazínu AV Club napsal: „Přitažlivost série Resident Evil koření téměř výhradně v charismatu Milly Jovovichové. Kombinuje záhadný magnetismus hvězd němé éry a bravuru akčních hrdinů dneška."

Foto: Falcon

Michelle Alexandria z Eclipse Magazine se přidává: „K čemu jinému tento film vznikl, když ne k 3D fíglům? Milla Jovovichová ovládá plátno a činí ze všech filmů série Resident Evil zábavnou jízdu. Když ale tuto sérii nesnášíte, čtyřka váš názor nezmění."

Pak už ale následují jen negativní ohlasy. MaryAnn Johansonová ze stránky Flick Filosopher napsala: „Ano, 3D je vtahující, ale není tu nic, co čeho byste mohli být vtaženi - kromě krve, střílení a kusů mozkové hmoty, která létá kolem." Wilson Morales z AOL Black Voices přidává: „Afterlife je větším zklamáním než předchozí díly, protože navíc nepřidává nic jiného než odvozené zpomalené záběry, špatné herectví a nesoudržný příběh".

Kam Williams z NeewsBlaze vystihuje ve své recenzi jeden z hlavních problémů takto: „Ještě urážlivější než stereotypizování a hrozná hororová klišé je to, že formulkovitá povídačka má tu drzost končit otevřeným způsobem a připravovat nás na další díl. Když mě podvedete jednou, tak se styďte. Ale dělat si ze mě blázny popáté?"

Internetový publicista Dustin Putman na svém blogu shrnuje: „Je to nudné. Opakující se. Chaotické. Je to obchodní značka, která běží už osm let. A tentokrát už má konečně prázdnou nádrž."

 

Právě se děje

Další zprávy