USA: Chmatáci v kinech ukradli prvenství posedlé dívce

Kamil Fila Kamil Fila
31. 8. 2010 12:20
Letošní filmové léto bylo přes rekordy slabé
Foto: Lionsgate

Los Angeles - Vítězem víkendového a posledního prázdninového žebříčku v amerických kinech se stal lupičský thriller Takers s 21 miliony; těsně za ním skončila ne úplně naplněná senzace, horor The Last Exorcism (Poslední vymítání ďábla).

Tyto dva snímky odsunuly třetí příčku vítěze z předchozích dvou týdnů, akčňák Expendables: Postradatelní s partou postarších hrdinů okolo Sylvestera Stallona.

Foto: Sony

Takers (Chmatáci), kde se v hlavních rolích představují Matt Dillon, Paul Walker, Hayden Christensen, nebo Zoe Saldanová, sice vyhráli,  ale v angloamerických médiích získali velmi negativní recenze, ani obyčejní diváci s nimi nejsou moc spokojení. Jen sedm procent recenzí (evidovaných v databázi Rottentomatoes.com) udělilo aspoň nadprůměrné hodnocení a lidé registrovaní na Mezinárodní filmové databázi udělují průměrnou známku 5 bodů z 10 možných.

Film prý má rychlé tempo, ale je plný klišé a postavy jsou pouze jedno- či maximálně dvourozměrné,  co se týče psychologie a věrohodnosti. Takers se sice snaží být styloví v duchu filmů Michaela Manna, ale chybí jim jádro, vnitřní motivace a přesah, který je v Manových filmech Nelítostný souboj či Colaterall.

Podle většiny ohlasů filmu chybí už to základní:  Chmatáci mohli být dobré béčko, jenže to by režisér John Luessenhop musel aspoň v základu naplnit klasické žánrové schéma lupičského filmu, a navíc - jak mu radí jedna z recenzí - měl dát kameramanovi léky na zklidnění hyperaktivity. 

Foto: Sony

Druhý The Last Exorcism nakonec při premiéře utržil 20, 4 milionu dolarů, i když první zprávy naznačovaly, že vyhrál s větší sumou - zdá se tedy, že někdo chce filmu vytvářet pověst události.  Recenze má nicméně snímek o posedlé dívce velmi příznivé, asi 79 procent jich je kladných a celkové hodnocení kritiků i obyčejných diváků se celkem shoduje; průměrná známka se pohybuje nad 6 body z 10.

Většina ohlasů hovoří o tom, že jde o jakousi kombinaci klasického Exorcisty s prvním filmově-internetovým fenoménem Záhada Blair Witch. Tedy film sázející u vytěženého hororového tématu na zvláštní pseudo-autenticitu danou snímáním ruční kamerou a rámcem fiktivního dokumentu.

Shoda vcelku panuje i na tom, že snímek je inteligentní a jsou v něm dobré herecké výkony, což chybělo jak Záhadě Blair Witch, tak jeho pokračovatelům typu Otevřené moře (Open Water) nebo Paranormální aktivita. 

Foto: Lionsgate

Snímek prý ale trpí slabým nasvícením obrazu a nevhodně používanou hudbou. A nejvíce se rozebírá závěr - ten je podle všeho hlavní příčinou, proč se nakonec z filmu nestala taková senzace, jak naznačovaly původní natěšené spekulace. Podle některých náorů je sice konec vtipný, podle většinového konsensu naopak naprosto nevhodný. Mnozí recenzenti a diváci dokonce navrhují, aby se posledních pět minut vystřihlo.

Debatu prý může vzbudit i to, jakým způsobem se Poslední vymítání ďábla staví k náboženským otázkám. Podle toho, že se film výrazně více líbí ženám než mužům, lze očekávat lehce feministické či anti-patriarchální vyznění.

S posledním prázdninovým víkendem už přišel i čas na první hodnocení letní sezony, která patří spolu s předvánočním časem k nejsilnějším obdobím v zámořských kinech a studia k ní směřují své největší předpokládané hity.

O letošním filmovém létě se spekulovalo, že by mohlo být mimořádně úspěšné a že tržby překročí laťku pěti miliard dolarů, nakonec jsou však výsledky hodně rozpačité. Byly tu sice hity, ale mnoho filmů naopak zklamalo a vyklubalo se množství propadáků.  Nenaplnilo se ani to, že letošní sezona blockbusterů bude návratem osmdesátek na plátna.

K nejúspěšnějším filmům léta patří rodinný animák Toy Story 3 - teprve sedmý film, který právě celosvětově utržil miliardu dolarů. Za Toy Story 3 (domácí americké tržby 405 milionů) produkované společností Disney/Pixar se letos umístili Iron Man 2 od Paramountu (312 milionů), Summit Entertainment vysálo z teenagerek díky Sáze Twilight: Zatmění 298 milionů, Warner Bros. nejvýš dosáhli snímkem Počátek (270 milionů).

Foto: Kultura

Dreamworks si v podstatě pohoršil se Shrekem 3: Zvonec a konec (238 milionů) - naopak překvapivý hit byl na první pohled nenápadný animák Despicable Me (Já, padouch) od Universalu (236 milionů).

Nadšení a zklamání se odvíjí nejen od tržeb, ale i od nákladů a zavedeností značky. Nejlevnější bylo v tomto poměru cena/výkon Zatmění, nejdražší naopak Počátek a Shrek 3. 

Studio Sony mělo tři filmy, které se dostaly nad 100 milionů dolarů na domácích tržbách: remake Karate Kida, komedii Grown Ups a slušně přijatý špionážní thriller Salt s Angelinou Jolie.  Naopak zklamání přineslo pokračování Sexu ve městě od Warnerů, Prince z Persie a Čarodějův učeň od Disneyho a také Marmaduke a Zatím spolu, zatím živí od 20th Century Fox.

Velká část letních tržeb počítaných zatím na 4,35 miliardy dolarů (o 100 milionů víc než loni) pochází ze zvýšených cen lístků na 3D filmy. Počet lístků ale výrazně klesnul: 552 milionů vstupenek prodaných v létě 2010 znamená nejhorší výsledek od roku 2005, kdy se prodalo 563 milionů lístků. Oproti letošku se cena ovšem lístků zvýšila v průměru o 5 procent (v penězích o 38 centů) na 7,88 dolaru za film.

A „viník" toho všeho, Avatar si na konci léta střihnul ještě obnovenou premiéru s přidanými devíti  minutami nepoužitých záběrů. O minulém víkendu tak na speciálních 3D projekcích utržil další 4 miliony.

 

Právě se děje

Další zprávy