Vary: Schmitzer s Mrkvičkou chtějí v novém filmu zabít komunistického prokurátora

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
2. 7. 2019 18:59
Ve tváři se mu zračí všechen zmar stáří a prožitých příkoří. A pokud snad existuje nějaká zapomenutá vráska či jizva na těle herce Jiřího Schmitzera a jeho hrdiny Vlastimila Reinera, kamera si ji ve snímku Staříci najde.
Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička ve Stařících.
Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička ve Stařících. | Foto: CinemArt

Režiséři Martin Dušek a Ondřej Provazník přivezli na Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary jízlivou a nemilosrdnou tragikomedii o zúčtování s minulostí za pomoci střelných zbraní. Prostoru pro komiku v ní je ovšem poskrovnu.

Jiří Schmitzer.
Jiří Schmitzer. | Foto: CinemArt

Staříci vynikají hlavně jako film, který odvážně skoro vše podstatné vypráví pozorováním těl dvou protagonistů v důchodovém věku.

Jiří Schmitzer hraje trochu nerudného, minulostí zdrchaného dědka Vlastu, kterému už ze života mnoho nezbývá. Vrací se z emigrace zpět do vlasti za kamarádem a spoluvězněm Tondou, a to za jediným účelem: vzít spravedlnost do vlastních rukou a zabít komunistického prokurátora, který od nedávného soudu odešel nevinen.

Tonda, jehož ztvárnil Ladislav Mrkvička, se v tomto skutku stává kumpánem. A také řidičem a vůbec vším, co je třeba, neboť kamarád Vlasta je odkázán na invalidní vozík.

Snímek okamžitě po uvedení začala provázet pověst, že se tu Schmitzer stal jakýmsi českým Clintem Eastwoodem. A v mnoha ohledech zaslouženě. Tvůrci zachycují vrásčité charisma nemilosrdného plukovníka Vlastimila Reinera, kterého na cestě za pomstou nemůže nic zastavit. Zároveň však autoři nevykreslují svět jako z Drsného Harryho, kde by pro vyúčtování s komunismem platilo totéž co pro westernové zápletky mnoha Eastwoodových filmů: oko za oko, zub za zub.

Naopak: původem dokumentaristé Martin Dušek a Ondřej Provazník kladou důraz na tělesné limity obou mužů s podlomeným zdravím a zachycují jejich pomalou odyseu, v níž každý krok či každý pohyb těla viditelně bolí i při běžných činnostech, jako je přesun z vozíku do auta či do vany. Už toto zevrubné sledování vytváří kontrapunkt k jednoduchému příběhu o pomstě.

Snímek ze Staříků.
Snímek ze Staříků. | Foto: CinemArt

Když publikum sleduje vyhublé nahé Schmitzerovo tělo v koupelně, rozhodně nenabývá pocitu, že by si vitální stařík s kovbojskými sklony přišel zahrát posledního spravedlivého. Mnohem spíše si lze vybavit scény z nejnovějšího Eastwoodova filmu Pašerák, kde se jeho hrdina, válečný veterán, pomalu šourá prostorem plátna a každý krok trvá věčnost.

Oba snímky dávají publiku zakoušet tělesný rozměr existence svých hrdinů. A čeští Staříci nechávají své protagonisty šourat se filmem nikoli jako primitivní vyjádření faktu, že komunismus byl zlo a lze proti němu bojovat všemi prostředky.

Mnohem spíše jde o jízlivý společenský komentář, který podtrhuje tragický rozměr činu a kriticky hledí nikoli do minulosti, ale především na dnešní dobu - třeba na zachycení pocitu nespravedlnosti, který nejstarší generaci vede k zoufalým činům různého typu. Nicméně k činům, které lze pochopit a všichni bychom se o to měli pokoušet.

To vše má háv žánrové podívané, která se sice záměrně vzpírá pravidlům road movie či akční komedie o pomstě, ale v mnohých chvilkách si tvůrci s žánrovými parametry pohrávají.

Zleva jsou herci Přemysl Bureš, Pavel Batěk, režisér Martin Dušek (pátý zleva), Milena Steinmasslová, Jiří Schmitzer, režisér Ondřej Provazník a producent Jiří Konečný.
Zleva jsou herci Přemysl Bureš, Pavel Batěk, režisér Martin Dušek (pátý zleva), Milena Steinmasslová, Jiří Schmitzer, režisér Ondřej Provazník a producent Jiří Konečný. | Foto: ČTK

Staříci mají daleko k parodii či karikatuře, k jakémukoli zlehčení zaobalenému do nadsázky. Veškerý humor je suchý či s přídechem melancholie. Je to snímek, na který doslova - v dobrém slova smyslu - bolí se dívat.

V jedné scéně Schmitzer s vozíkem padá při výjezdu z dodávky a skoro to vypadá, že už na místě zůstane ležet navždy. Ale kamera trpělivě dlouhé minuty pozoruje, jak vstává, odhodlán se do cíle třeba doplazit. V té nezdolné vůli jeho postavy je přitom obrovská porce zmaru.

Režiséři Provazník a Dušek dokázali především v závěru vytvořit enormně napínavé situace, v nichž ovšem nejde protagonistovi fandit, neboť se před očima diváků neodvíjí v posledku žádná "žánrovka", ale čisté drama plné tragiky.

Staříci

Scénář a režie: Martin Dušek, Ondřej Provazník
MFF Karlovy Vary, nejbližší projekce 4. července od 19.00 v Kinosálu Národní dům a 5. července od 20 hodin v Kinosálu B
CinemArt, česká distribuční premiéra 17. října

Těžko si vzpomenout, kdy se nějaký český film v hávu komedie či jiných populárních žánrů pokusil vyjádřit tak podstatné téma. Promluvit nejen o postavách, ale o celé společnosti. Uštěpačně, bez velkého vodění diváků za ručičku.

Karlovarský festival Staříky promítá v hlavním programu, nicméně mimo soutěž. Místo v hlavní soutěži by si ale klidně zasloužili. Jedná se o dosud největší překvapení letošních Varů. O film, kterému se daří to, co málokterému domácímu titulu: trpělivě pracovat s pomalým tempem a přitom v nejlepších chvílích zasáhnout diváky trefně a úsečně. Jako kulka do hlavy.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Německá prokuratura obvinila cášského biskupa ze zpronevěry

Německá prokuratura obvinila světícího biskupa v Cáchách Johannese Bündgense ze zpronevěry. Informovala o tom dnes agentura DPA. Podle vyšetřovatelů hodnostář zneužil plné moci 78leté ženy trpící demencí a nechal si na svůj soukromý účet z jejího jmění převést celkem 128 000 eur (3,2 milionu korun). Bündgens oznámil, že po dobu svého stíhání nebude dál zastávat svůj úřad.

Podle obvinění biskup peníze získané od seniorky použil na nákup nemovitosti a slíbil jí, že v jeho domě bude mít doživotní právo užívat byt. Do katastru však nebylo věcné břemeno zaneseno.

Cášský biskup a Bündgensův nadřízený Helmut Dieser řekl, že je vyšetřováním šokován a chce, aby se celá záležitost pečlivě prověřila. Bündgens oznámil, že celou částku už ženě vrátil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy