Praha - V noci na neděli se ve věku 84 let ukončil život filmového a televizního režiséra Ladislava Rychmana, který natočil první a dodnes kultovní český muzikál Starci na chmelu. Zemřel na selhání srdce, řekla jeho manželka Jana Rychmanová.
Jeho nejslavnější snímek Starci na chmelu podle scénáře Vratislava Blažka z roku 1964 patřil k nejúspěšnějším českým muzikálům; před šesti lety vznikla i jeho jevištní verze. V kinech ho zhlédly více než tři miliony diváků.
Správně typizované postavy, romantika v podkroví i hovory o Marxovi, Vladimír Pucholt v hlavní roli, tři černě odění kytaristé a písničky Maláska s Bažantem. To všechno fungovalo před listopadem i na další generace rozjitřených dospívajících mládežníků. A v osobě nejznámějšího černého kytaristy Josefa Laufera i jako drsnější připomínka nastoupivší normalizace.
Rychman s Blažkem na úspěšnou spolupráci navázali ještě po dvou letech, kdy natočili film Dáma na kolejích, který se stal hereckou příležitostí pro Jiřinu Bohdalovou.
Rychman, který přežil koncentrační tábor, se narodil 9. října 1922. Studoval estetiku na Filozofické fakultě a současně hrál a dělal dramaturga v Divadle satiry; školu nedokončil, stejně jako studia na pražské FAMU. Zkušenosti místo toho získával u režisérů Bořivoje Zemana a Elmara Klose.
V televizi byl průkopníkem nových žánrů, jeho vynález inscenované televizní písničky byl předobrazem nynějších klipů; první na píseň Dáme si do bytu nazpívali v roce 1958 Josef Bek s Irenou Kačírkovou. Přitom vznikla jako vycpávka silvestrovského pořadu. Mezi jeho nejslavnější patří i song Mackie Messer s Milošem Kopeckým
Pro televizi natočil Rychman rovněž čtyři desítky reklam, s obrazovkou spolupracoval až do poloviny 90. let. První snímek Pražská neděle natočil v roce 1950, celkem má na kontě čtyřiadvacet filmů a a televizních inscenací. Mezi ty známé patři i Hvězdá padá vzhůru a hlavně komedie Jen ho nechte, ať se bojí - s tehdy velmi populárním triem Šimek, Sobota, Nárožný.
V soupisu jeho děl najdeme skoro vše od krátkého dokumentu přes televizní reklamy, filmovou detektivku po hudební revue, muzikály a polyekran; pro Expo Montreal 67 vymyslel Revue z bedny. "Na všechno jsem byl zvědavý," říkal.