Los Angeles - Souboj mezi starší generací a omladinou dopadl v amerických kinech o uplynulém víkendu ve prospěch veteránů. Akční trhák Expendables - Postradatelní se Sylversterem Stallonem a další desítkou akčních hvězd z 80. a 90. let utržil přes 35 milionů dolarů a při své premiéře vyhrál žebříček návštěvnosti.
Čtěte také:
Stallone a spol. plní, co slíbili: křísí nevzkřísitelné
Americké diváky nejvíc zajímali nešikovní policajti
Druhé bylo životopisné melodrama Eat Pray Love s Julií Robertsovou s necelými 24 miliony dolarů; až na pátém místě skončila poslední novinka týdne, teenagerský comics Scott Pilgrim vs. The World. Utržil pouhých 10, 5 milionu dolarů a musel se sklonit před policejní partáckou komedií The Other Guys z minulého týdne i nezničitelnou sci-fi Inception, která už v USA překročila na tržbách hranici čtvrt miliardy dolarů.
Snímek pro pamětníky
Expendables byli vybaveni 3270 kopiemi, které se hrály v 4300 sálech po celém kontinentu, což jim dává dobré srovnání s podobně hvězdně obsazenou Tarantinovou týmovkou Hanebný pancharti. Ti vydělali o pár milionů víc a překvapivě na ně chodilo trochu starší publikum.
Expendables mě být tak trochu snímek pro pamětníky, ale ve skutečnosti 60 procent diváků bylo mladších 25 let; čili si ani nemůžou živě pamatovat snímky dotyčných herců, kteří v Expendables účinkují - a přinejmenším se s nimi nepočítalo jako s diváckou skupinou, která by většinu z obsazených herců považovala za své idoly (jediným generačním hrdinou je zde maximálně Jason Statham). Nepřekvapivě byli Expendables hodně mužská záležitost, ale ne zase tak velká, jak by se od „nejchlapáčtějšího filmu všech dob" dalo čekat - muži tvořili 61 procent publika.
Pro Sylvestera Stallona jde každopádně o nejlepší start v jeho kariéře, i když celková suma není přepočítána podle inflace. Nicméně Stallonovy filmy kupodivu vždy vydělávaly až v delším horizontu a nebyly to hity, které by spoléhaly na premiérový víkend. Expendables stáli především kvůli honorářům 80 milionů dolarů - a pokud se mají zaplatit v kinech, musejí vydělat dvojnásobek.
Nadšení fanoušků je prozatím veliké. Na Mezinárodní filmové databázi je zatím hodnotilo necelých sedm tisíc uživatelů a výsledná průměrná známka je 8,1 bodu z 10 možných. Nutno podotknout, že přes šest tisíc hlasujících jsou muži, nejlépe hodnotí ti mladší 18 let, nejhůře ti nad 45 let. Tedy lidé ve věku hrdinů filmu zas tak spokojeni nejsou.
Podstatně jinak vypadají ohlasy v tisku. Databáze Rottentomatoes.com uvádí, že ze 117 recenzí v angloamerických médiích má pouze 50 nadprůměrné hodnocení. Kritici snímku udělují průměrnou známku 5, 4 bodu z 10.
Vlastně špatný film
A i ti nejshovívavější a nejnadšenější říkají, že tento film chápou spíše jako „provinilou rozkoš" - tedy „dílo, u nějž vím, že je to blbost a vlastně špatný film, ale líbí se mi to".
Nell Minowová se stránky Beliefnet například napsala, že „akční hrdinové berou svou zábavu-zabíjení vážně bez toho, aniž by brali vážně sami sebe". Na druhou stranu například Adam Lippe ze stránky Examiner.com tvrdí, že Stallone bohužel nenechal film jít natolik dolů, aby byl natolik strašný, až by byl zábavný.
Jak lakonicky shrnul recenzentský konsensus Stephen Cole z deníku Globe and Mail: „Ependables nejsou zas taková zábava, jakou by mohli být." Nejde tedy jen o to, že oproti Stalloneho filmům, které v sobě často obsahují tvrdě pravicovou militaristickou ideologii, stojí američtí žurnalisté jaksi z principu. Tentokrát i ti, kteří v jeho filmech nacházejí jisté potěšení, vyjadřují, že byli zklamáni.
„Stallone je strašný režisér akčních filmů. Sekvence jsou vizuálně nesoudržné, rozsekané, nedbalé a zmatené. Napadne vás, že za celé ty roky, co dával dohromady tento projekt, by se mohl naučit, jak dát dohromady podobný materiál," napsal Shawn Levy pro titul Oregonian.
Podle Rebeccy Murray ze stránky About.com jde o „jeden těch filmů, které je nejlepší sledovat na DVD nebo blu-ray, kdy můžete převíjet dopředu či rovnou přeskakovat pasáže, kde to vypadá, že by někdo otevřel pusu a začal mluvit".
Nepodařený pokus o film o přátelství
A. O. Scott z New York Times rozvinul teorii, že Expendables by se dali přirovnat ke staršímu válečnému filmu Johna Forda They Were Expendable (Byli postradatelní) s Johnem Waynem a Robertem Montgomerym. Ale hlavně prý působí jako „špatný Kurosawa, špatný Peckinpah a špatný Leone" - tedy celkově nepodařený pokus o film o pravém mužském přátelství.
Jak podotkl Michael Joshua Rowin z magazínu Salon.com: „Namísto oživení slávy herců z 80. let Expendables demonstrují pouze to, jak moc se v posledních letech změnily akční filmy."
To ostatně zavdalo příčinu k mnoha vtipům ze strany recenzentů. Adam Graham z Detroit News napsal, že film působí „jako jízda autem do posilovny, když máte píchlou gumu". Nezávislý internetový publicista Richard Roeper zase použil slovní hříčku: Expendables (Postradatelní) jsou podle něj rovněž Predictables (Předvídatelní) i Forgettables (Zapomenutelní) a vypadají poněkud Anabolic Steroidables.
Asi nejtvrdší odsudek si dovolil Lou Lumenick z New York Postu. Podle něj jde o „mužský ekvivalent totálně bezmozkového filmu jako je Sex ve městě 2, film s mozkovou mrtvicí pro ženy".
Zlatíčko znovu zasahuje
Hollywoodská studia dobře vědí, že nabídku v kinech je potřeba vyvažovat, proto je druhá novinka týdne Eat Pray Love (Jez, Modli se, Miluj) čistě ženskou záležitostí. Snímek s Julii Robertsovou, která hraje ženu, jež se po bolavém rozvodu rozhodne absolvovat cestu kolem světa, měl o víkendu v publiku 72 procent žen, z toho 5 procent bylo starších 35 let a 28 procent mělo mezi 17 a 29 lety - čili se úplně zvrátil klasický poměr návštěvnosti, kdy většinové publikum tvoří chlapci pod 18 let.
Pro Julii Robertsovou jde o první hlavní roli od dob Zlatíček pro každého z roku 2001. Mezitím trávila hodně času na mateřské dovolené a hrála jen vedlejší role jako v Soukromé válce pana Wilsona či Na sv. Valentýna. Její jedinou větší rolí, nicméně druhou hlavní, byla několikanásobná agentka ve špionážní komedii Duplicity s Owenem Wilsonem. V Eat Pray Love se Robertsová po letech vrací jako hlavní tahoun a ono „americké zlatíčko pro každého" - o něco lepší než obyčejná, ale stále obyčejná sympatická žena.
Nicméně publikum ani kritici nejsou filmem podle pamětí skutečné cestovatelky Elizabeth Gilbeové příliš nadšeni. Na IMDb.com je hodnocení 4, 8 bodu z 10, což je dokonce horší než průměrné hodnocení profesionálních kritiků. Na Rottentomatoes.com film získal 39 procent kladných recenzí a průměrnou známku 5, 4 bodu.
Jde o trochu nešťastný výsledek. Nejen podle Keitha Cohena z Entertainment Spectrum jde o nejlepší roli Robertsové od dob Erin Brockovichové, za niž získala Oscara. Ale film samotný je spíš „mcdonaldovskou verzí spirituality", jak konstatoval například Peter Canavese z Groucho Reviews. Problém je prý především ve dvou a půlhodinové délce. Mnohoznačně (s narážkou na vzhled Robertsové i neúnosnou stopáž) to vyjádřil Dann Gire z Daily Herald: Kéž by se jen film zastavil u onoho „Jez".
Recenze bez návštěvnosti
Podivným fiaskem pak skončila premiéra očekávané třetí novinky týdne - Scott Pilgrim vs, The World, která původně měla silně konkurovat Expendables, ne-li je zdecimovat. Praštěná a „první akční romantická komedie s prvky bojových umění, fantasy a muzikálu", jež stála 60 milionů, se fenoménem rozhodně nestala a výše uvedených 10, 5 milionu za první víkend z ní činí problematické zboží.
Film z rodu nových cool-dílek pro mládež a la Zombieland či Kick-Ass o outsiderech, kteří na vlastní kůži prožijí, jaké je být akčním hrdinou, ukazuje především meze internetové komunikace - filmy, o kterých se mluví na sociálních sítí a všichni je chtějí vidět, pak v kinech nemají náležitou návštěvnost.
Scott Pilgrim má přitom překvapivě (či nepřekvapivě?) velmi pozitivní recenze. Na Rottentomatoes je 81 procent kladných a průměrné hodnocení se pohybuje na známce 7, 4 bodů z 10. Na IMDb.com to pak je ještě lepší - 8, 3 z 10.
Hodnotí jej navíc stejně muži i ženy, i když ty jsou v absolutní menšině. Film nemá v hodnocení zásadní rozdíly u žádné věkové skupiny, spokojenost s věkem klesá jen mírně. O něco málo víc se ale líbí americkým divákům než ve zbytku světa. Neshody panují jen v tom, že podle některých recenzí jde o nejlepší roli Michaela Cery, podle jiných by se naopak na hlavní roli hodil téměř kdokoli jiný.
Podle Sandie Chenové z Common Sense Media jde o „chytrou, zábavnou fantasy romanci pro teenagery vyrůstající v éře nadvlády počítačových her".
Dan Lybarger z eFilmCritic.com si ještě přisadil, když tvrdí, že „možná by ti, co lamentují nad špatným vlivem comicsů a videoher na podobu filmů, měli raději nadávat na špatné filmy samotné a neobviňovat zdrojový materiál".
Scott Pilgrim je podle něj dokonalou ukázkou, že lze natočit dobrý snímek s videoherní logikou - hlavní hrdina totiž musí pro získání vysněné dívky porazit její bývalé nápadníky v drsném mnohakolovém turnaji.
Nicméně objevují se i skeptické hlasy, které byly s ohledem na komerční výsledek snímku velmi prorocké: „Jestliže film tak radostně mdlý jako je tento má být generačním milníkem, tak jsme v opravdu prekérní situaci," napsal Robert Levin v Critic´s Notebook.