Samota hrozí každému. Film vypráví o vztazích, které skončily, ale dál nás vězní

Pavel Sladký Pavel Sladký
18. 9. 2020 16:00
Nový film nazvaný Asi to ukončím, který lze čerstvě vidět na Netflixu, je nejtemnějším dílem amerického scenáristy a režiséra Charlieho Kaufmana.
Jessie Buckleyová v roli mladé ženy a Jesse Plemons jako Jake.
Jessie Buckleyová v roli mladé ženy a Jesse Plemons jako Jake. | Foto: Mary Cybulski/Netflix

Jedenašedesátiletý držitel Oscara napsal scénáře k filmům V kůži Johna Malkoviche, Adaptace nebo Věčný svit neposkvrněné mysli, sám pak režíroval Synekdochu, New York či naposledy za pomoci Dukea Johnsona animovaný snímek pro dospělé Anomalisa. V současné evropské i americké kinematografii patří mezi nejznámější kombinatoriky zaujaté hrou s časoprostorem. Snaží se líčit příběhy podle subjektivní logiky, divákům často předkládá vyprávění ubíhající v něčí mysli nebo emočním světě.

Po animované Anomalise, která nabídla vhled do života vyhořelého manažera zákaznické podpory, ale také výpověď o uniformní, neoriginální společnosti, teď Kaufman přichází s hořkým ohlédnutím za mezilidskými vztahy: takovými, které nás díky vzpomínkám a pocitům mohou věznit i dlouho poté, co skončily. Jako noční můra.

V groteskním domě

Snímek nazvaný Asi to ukončím, založený na stejnojmenné knize kanadského třicátníka Iaina Reida, sleduje dvojici uvězněnou ve vztahu. Je jím Jake hraný Jessem Plemonsem a jeho pochybující partnerka v podání Jessie Buckleyové. Ta film jako vypravěčka otevírá, o jejím jméně nás ale režisér nechává na pochybách. Nejdřív se jmenuje Lucy, později například Louisa, titulky ji nazývají "mladá žena".

Každopádně: pár, který se seznámil teprve před několika týdny, vyráží na venkov v americkém státě Oklahoma, aby poprvé navštívil Jakeovy rodiče. Večer s nimi všem zúčastněným přinese groteskní, nepříjemnou zkušenost. Slova jsou zbraně a krycí manévry, tchán a tchyně obyvateli domu hrůzy.

Kolem této paralyzující návštěvy coby středobodu filmu Kaufman staví drama bizarně variovaných situací a časoprostorové koncepce. Postupně nám nabízí mnoho variant toho, jak se dvojice seznámila, čím se živí či jak tráví čas s rodiči.

I maličkosti mohou mít osudový vliv na naše životy, věří Kaufman. A vztahy vytvářejí z osamělých lidí provázané, záhadné, nesrozumitelné celky, které jedince vůbec nemusí zbavit samoty.

Film Asi to ukončím je na Netflixu s českými titulky. | Video: Netflix

Čas vane člověkem

Lidé se většinou považují za body v čase a prostoru, říká film, ve skutečnosti ale čas může vát lidmi jako studený průvan a zábst je. Celý snímek se ostatně odehrává v zimě a ve chladných, tmavých záběrech, které Kaufmanovi nasnímal polský kameraman Łukasz Żal - proslavila ho především spolupráce s Pawlem Pawlikowským na filmech Ida a Studená válka.

Jessie Buckleyová v roli mladé ženy.
Jessie Buckleyová v roli mladé ženy. | Foto: Mary Cybulski/Netflix

"Svět je větší než to, co nosíš v hlavě," říká Jake, ale film jako by jeho slova konstantně zpochybňoval. Svět díla zrozený z mysli autora anebo svět odvíjející se výhradně v jeho mysli je jedním z dlouhodobých Kaufmanových tvůrčích motorů. Objektivní realita neexistuje, vše je nejen zabarveno našimi emocemi, ale přímo to z nich povstává. Analytický odstup v podstatě není možný.

Příběh jedné oklahomské noci překypuje dialogy a Kaufman ho vybavil mnoha odkazy: ke spisu Společnost spektáklu francouzského filozofa Guye Deborda, předčasně zemřelému spisovateli Davidu Fosterovi Wallaceovi, romantickému básníkovi Williamu Wordsworthovi, muzikálům, populárním písním, krajináři Ralphu Albertu Blakelockovi, takzvané kultuře znásilnění a dalším. Cassavetesův film Žena pod vlivem hrdinové přímo rozebírají.

V některých záběrech Asi to ukončím působí, jako by Kaufman odkazoval i sám na sebe, respektive na svůj pravděpodobně nejpopulárnější film Věčný svit neposkvrněné mysli. Zatímco ten ale můžeme považovat za originálně postavenou romantickou komedii s výrazným melancholickým tónem, novinka působí depresivněji.

Jessie Buckleyová jako mladá žena a Abby Quinnová s Hadley Robinsonovou.
Jessie Buckleyová jako mladá žena a Abby Quinnová s Hadley Robinsonovou. | Foto: Mary Cybulski/Netflix

Dešifrovat a zase dešifrovat

Zatímco postavy scenáristových starších filmů z komplikované situace většinou vytěžily nějakou dobrou zkušenost, Asi to ukončím dominuje neúprosnost ubíhajícího času, který se kumuluje v nespolehlivé lidské paměti, především té emoční.

Celý snímek je skládačka. Nejen individuální pojetí času, dokonce i základní perspektiva zůstává také po zhlédnutí otevřenou otázkou. Není to ale film surreálný, nýbrž racionální. Popově chytrý.

Charlie Kaufman dovedně šifruje svá sdělení a klade nápadité divácké pasti. Kdo je muž dívající se z okna? Hledí hrdinka skrze čas na sebe samotnou v jiné dimenzi?

Ten proces dekódování je třeba si užít, protože v něm spočívá značná část síly a originality díla. Po rozklíčování struktury Kaufman sděluje hlavně pocity: obavu z toho, jak člověka zatěžují komplikované vztahy, z křehkosti jedince a chřtánu samoty, který hrozí každému.

Asi to ukončím

Režie: Charlie Kaufman
Film je k vidění na Netflixu.

před 57 minutami

Při zásahu proti demonstrantům v Barmě zastřelili ženu

Barmská policie v sobotu použila vodní děla a gumové projektily k rozehnání demonstrantů, kteří hromadně vyšli do ulic protestovat proti vojenskému převratu z 1. února, píše agentura AFP. Při zásahu ve městě Monywa jedna žena zemřela, desítky lidí, včetně novinářů, policie zadržela. Agentura Reuters odhaduje, že se protestů po celé zemi účastnily stovky tisíc lidí.

Policisté při sobotním zásahu byli často v civilu. Podle fotografií na sociálních sítích lidé ve městech Rangún a Monywa stavěli v ulicích barikády, aby zpomalili postup policie. Bezpečnostní síly se pokusily zmařit protesty v Mandalaji, na klíčových křižovatkách postavily zátarasy a obvyklá místa setkání demonstrantů obsadila policie. Protestů v Mandalaji se opětovně zúčastnili i buddhističtí mniši a dodali jim morální autoritu, píše AP.

Jedním z impulzů pro demonstrace bylo páteční prohlášení barmského velvyslance při OSN Ťjo Mou Tchuna, že stojí za svrženou Do Aun Schan Su Ťij, píše agentura AP. Při projevu v OSN převrat tvrdě odsoudil a vyzval k přísnějším mezinárodním sankcím. Při projevu použil gesto se třemi zdviženými prsty, které se stalo symbolem poklidných demonstrací v Barmě. Jeho projev vyvolal vlnu kladných reakcí jak přímo v sále OSN, tak u barmské veřejnosti.

Armáda 1. února svrhla vládu vedenou Do Aun Schan Su Ťij a zabránila tomu, aby se sešel parlament zvolený loni v listopadových volbách. Do demonstrací se od té doby zapojují desítky tisíc lidí. Demonstranti nevěří slibům vojenských představitelů, že uspořádají nové volby a předají moc vítězi. Novou vlnu odporu vyvolal i páteční převoz Aun Schan Su Ťij z domácího vězení na blíže neupřesněné místo.

Zdroj: Zahraničí , ČTK