Recenze: U.N.C.L.E je krycí jméno slastné retrozábavy

22. 8. 2015 12:25
Snímek je nonsens bez hloubky, dá se však při něm královsky bavit.
Krycí jméno U.N.C.L.E.
Krycí jméno U.N.C.L.E. | Foto: Warner Bros. / Freeman Ent.

Recenze - Guy Ritchie vždycky byl – a není to míněno jako urážka – něco jako Tarantino chudých. Oba jsou bytostní auteuři, kteří svůj nezaměnitelný styl a obsesivně se opakující témata vtisknou každé látce, se kterou se dostanou do styku. Oba zajímá násilí, otázka moci ve vztazích a krize mužství. Oba vypiplávají audiovizuální stránku svých filmů tak, že to hraničí s fetišismem.

Jenže zatímco ve filmech náruživého cinefila Quentina Tarantina objevují filmoví vědci odkazy a citace z nejrůznějších obskurních filmových klenotů, tvorba Guye Ritchieho se nikdy takovou sofistikovaností nevyznačovala. Poetika jeho snímků působí občas až agresivně a mnozí kritici mu právem vyčítají okázalou povrchnost.

Už proto se jeví jeho aktuální film Krycí jméno U.N.C.L.E. jako vlastně velmi příjemné překvapení. Jako by se šestačtyřicetiletý Brit s narůstajícím věkem zklidnil a vyklidnil. Z příběhu na motivy stejnojmenného špionážního seriálu z šedesátých let sálá uvolněná atmosféra. Žádnou hloubku od snímku nečekejte, naopak: ještě v žádném svém filmu se Ritchie tak slastně nepoddal přiznané prázdnotě svého fikčního světa. Čím dřív divák přistoupí na to, že se dívá na svůdně elegantní nonsens, o to větší má šanci, že se bude královsky bavit.

Že Krycí jméno U.N.C.L.E. nebude zrovna temnou storkou o depresemi a morální kocovinou zmítaných agentech na frontových liniích studené války ve stylu Johna Le Carrého, naznačuje už prolog snímku z Východního Berlína roku 1963.

Americký agent Napoleon Solo (Henry Cavill) v něm vyzvedává v nějaké zastrčené dílně německou automechaničku Gaby Tellerovou (Alicia Vikander), neteř uneseného vědce, z něhož se miliardářská rodinka italských nacistických rejdařů snaží vymámit vylepšovák na snadné sestavení jaderné bomby. Při adrenalinové honičce západního sporťáku s trabantem ale musí Napoleon ochránit Gaby před dotírajícím agentem KGB s terminátorovskou fyzičkou Iljou Kurjakinem (Armie Hammer). O to větší šok západního agenta čeká, když mu další den šéf oznámí, že důvodu globální hrozby se služby znepřátelených mocností dohodly na společné misi v Itálii a že jeho parťákem se kromě Gaby stává právě Kurjakin.

Velká část úspěchu téhle naprosto brakové a dětsky jednoduché historky spočívá v tom, že ji Ritchie vypráví v zásadě vážně a bez ironického pomrkávání. Ústřední herecká trojice přehrává daleko za hranicemi běžné karikatury, ale nehne přitom brvou.

Henry Cavill hraje svého amerického agenta jako distinguovaného gentlemana se smyslem pro suchý anglický humor, který se ale na rozdíl od Jamese Bonda víc než o ženy zajímá o svůj šatník. Armie Hammer hraje svého Rusa jako golemovskou hroudu masa plnou nezpracovaných emocí. Jeho výstupy, v nichž se marně snaží potlačovat svou agresivitu, patří ve filmu k těm nejvtipnějším. A Alicia Vikander hraje Švédku předstírající, že je Audrey Hepburn na prázdninách v Římě. Tak daleko zatím Ritchieho věkové zmoudření nešlo, že by dokázal i ženské hrdince vtisknout nějakou plnokrevnou charakteristiku.

Formálně je Krycí jméno U.N.C.L.E. plné režisérových trademarků.  Objevují se tu rychle stříhané montáže paralelních dějů,  akce odehrávající se ve split screenu v několika obrázcích na plátně najednou a jsou tu i chvíle, kdy se jeden příběhový moment odvypráví dvakrát: nejdříve s vypuštěnými, pro diváka důležitými informacemi a podruhé kompletní.

Ale největší slast nabízí spojení působivé retroatmosféry šedesátých let se skvělým hudebním podkresem, který má na svědomí Daniel Pemberton. První půlka tepe hlavně v rytmu jazzu, pak se připojují i další žánry, s nimiž máme spojená šedesátá léta. I díky práci se soundtracekm nepůsobí Krycí jméno U.N.C.L.E. jako parodie, ale spíš jako pocta filmům z oné doby podobně jako se to pravidelně daří výše zmíněnému Tarantinovi.

Ritchieho nejlepší film za hodně dlouhou dobu samozřejmě občas skřípe a obsahuje hluché momenty. Ale nabízí také scény, které v paměti zůstanou hodně dlouho. První ukazuje Solovo gurmánské vychutnávání si večeře, zatímco v druhém plánu jeho parťák bojuje ve člunu s hordou zabijáků. A druhá předkládá nevšední zakončení výslechu bývalého prominentního nacisty. Právě tyto momenty prokazují, že Ritchie je sice dostatečně infantilní tvůrce, aby mohl přežít v současném Hollywoodu, ale zároveň zůstává natolik svůj, že se nenechá spoutat pravidly mainstreamového vyprávění.

Krycí jméno U.N.C.L.E. je zároveň prostinký a zároveň příliš divný a konvencím se vyjímající film na to, aby vydělal velké peníze. Bohužel, protože s nesourodou trojicí hlavních hrdinů se dají dvě hodinky strávit velmi příjemně, a o dalším dílu série, na který je v závěru snímku krásně zaděláno, si asi bude Ritchie muset nechat jen zdát.

Hodnocení: 75%

před 6 minutami

Soud uzavřel korupční kauzu Vidkun, rozsudek vynese v červenci

Olomoucký krajský soud v pondělí po posledních závěrečných řečech uzavřel korupční kauzu Vidkun. Rozsudek soud vyhlásí 16. července, řekl soudce Martin Lýsek. Proces, ve kterém čelí obžalobě z korupčního jednání dva někdejší vysoce postavení policisté Karel Kadlec a Radek Petrůj, vlivný olomoucký podnikatel Ivan Kyselý a bývalý hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD), trval půldruhého roku. Podle žalobce se jejich vina postavená především na řadě hodin odposlechů prokázala, všichni obžalovaní naopak vinu popřeli a žádají zproštění.

Původně chtěl soud vyhlásit rozsudek na konci června, vzhledem k dlouhým závěrečným řečem nakonec zvolil termín 16. července, uvedl soudce. Bývalý hejtman Rozbořil se omluvil, nebude přítomen.

před 56 minutami

ČEZ rozeslal bezpečnostní dotazník třem zájemcům o Dukovany, Čína a Rusko mezi nimi nejsou

Firma Elektrárna Dukovany II ze skupiny ČEZ v pondělí rozeslala dopis a zahájila bezpečnostní posouzení třech zájemců o stavbu nového jaderného bloku v dukovanské elektrárně. Oslovena byla francouzská společnost EdF, americký Westinghouse a jihokorejská společnost KHNP. Sdělil to mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Podle předpokladů tak bezpečnostní dotazník neobdržela ruská společnost Rosatom a čínská společnost CGN, které se česká vláda rozhodla do chystaného tendru nepozvat.

Mluvčí uvedl, že všechny relevantní informace k bezpečnostním otázkám předloží uchazeči ČEZ do konce letošního listopadu a vláda poté rozhodne, kteří zájemci budou přizváni do tendru. Termín je až po říjnových volbách do Poslanecké sněmovny. Cílem bezpečnostního posouzení je podle Kříže zhodnotit všechny potenciální dodavatele a získat informace potřebné pro zajištění bezpečnostních zájmů. Jde především o vyjasnění vlastnické struktury, dodavatelského řetězce, vazeb dotčených subjektů se státem, problémy s realizací projektů, obvinění a jiné problémy v projektech jaderných zdrojů, transfer technologií a know-how a další, řekl.

Měsíc před startem OH v Tokiu mají Češi jistých 77 míst

Měsíc před zahájením odložených olympijských her v Tokiu má česká výprava zajištěných 77 účastnických míst. Sportovní ředitel Českého olympijského výboru Martin Doktor věří, že do konce kvalifikačních bojů by se toto číslo mohlo přehoupnout přes stovku. Na předchozích letních hrách v Riu de Janeiro v roce 2016 startovalo 104 českých sportovců, nejméně od OH 1956 v Melbourne.

"Přáli bychom si, aby ve výpravě bylo víc než sto sportovců. Hodně bude záležet na tom, zda uspějí basketbalisté," řekl Doktor. Satoranského a spol. čeká náročná kvalifikace v Kanadě, ostatní kolektivní sporty už šanci na postup ztratily.