Recenze filmu: Restart

Irena Hejdová Irena Hejdová
8. 12. 2005 0:00
Recenze - Jedinou premiérou tohoto týdne je český film Restart debutujícího režiséra Julia Ševčíka. Svými tvůrci je prezentován jako film v českém kontextu výjimečný, přinášející novou estetiku i nové téma.
foto z filmu Restart
foto z filmu Restart | Foto: Restart

Trendovost

Restart se tím vymezuje vůči většině současné české kinematografie. Bohužel ale neoprávněně: Restart je dalším zbytečným českým snímkem, který nepřináší nic nového, jen kopíruje odeznělou vlnu trendy filmů jako byly Šeptej, Samotáři a podobně. Tyto filmy se odehrávají v trendy klubech (v kolika českých filmech už hrály pražské kluby Radost a Roxy?), jejich hrdinové pracují v reklamních agenturách, mají nevyjasněné partnerské vztahy a "happy free lifestyle". Ale zatímco filmy Šeptej či Samotářiv devadesátých letech působily vcelku aktuálně a měly snahu reagovat na ducha doby, Restart je chladný snímek, který neříká vůbec nic. Vzbuzuje spíše lítost nad marností počínání svých tvůrců.

foto z filmu Restart
foto z filmu Restart | Foto: Restart

Příběh filmu

Hlavní hrdinka filmu Restart se jmenuje Sylva. V důsledku infantilního aprílového žertíku ztratí svého přítele Martina, kterého pak celý den hledá, a když jej najde, namísto usmíření realizuje svůj vtípek a definitivně Martina ztrácí. Banální zápletka je pro celovečerní film poněkud řídká, a tak je jeho část vyplněna Sylvinými zhmotnělými představami o tom, co se s Martinem zrovna děje. Snaha říci něco víc o současné krizi hodnot mladých lidí se míjí účinkem.

Vizuální styl

Na filmu na první pohled zaujme jeho forma. Klasický klipovitý styl (rychlé střihy, dynamická ruční kamera, inovativní práce se zvukem a hudbou) je tu ozvláštněn barevným tónováním záběrů, jejich zrychlováním, zpomalováním i zmrtvováním, což mu dodává v současném českém filmu opravdu jisté zdání výjimečnosti. Bohužel obsah výrazně pokulhává za formou a ta pak působí poněkud samoúčelně.

foto z filmu Restart
foto z filmu Restart | Foto: Aktuálně.cz

Slabá místa

Základní slabinou Restartu je, stejně jako u mnoha dalších českých filmů, scénář. Chování hlavní hrdinky působí zmateně a její postava ztrácí na uvěřitelnosti. Ani dialogy film nezachraňují, působí poněkud frivolně - postavy se oslovují "kotě" či "prdelko". Také výběr herců není úplně ideální: jde sice o nové tváře, které se zatím na českých plátnech přílíš neobjevovaly, ale jejich působení ve filmu je mlhavé. Představitelka hlavní role Lenka Krobotová působí ve své roli afektovaně a nesympaticky, což divákovi ztotožnění a soucit s její postavou příliš neusnadňuje.

Afekt a efekt

Afektovaně působí celý Restart ve své snaze "držet prst na tepu doby", být free, cool a in. Chybí zde upřímnost, soucit s postavami, skutečné emoce, výsledek je bez citu. Podle svých tvůrců vypráví "o lidech zdánlivě bezstarostných, uvnitř však křehkých, zranitelných a osamělých." Bohužel na plátně je vidět jen ta bezstarostnost. Závěrečný výkřik "paříme!", který možná měl působit ironicky, jen podtrhuje, že vlastně o nic nejde. Na sugestivní otázku z podtitulu filmu "Toužili jste někdy začít znovu?" se dá odpovědět jednoznačně zamítavě.

Restart
85 minut, Česká republika/Finsko 2005, distribuce Bontonfilm
režie: Julius Ševčík
scénář: Ondřej Ládek, Julius Ševčík
produkce: Karla Stojáková
kamera: Kasimir Letho
střih: Aleksi Raij
hudba: Filip Míšek, Khoiba, Ecson Waldes, The Nihilists
hrají: Lenka Krobotová (Sylva), Filip Čapka (Martin), Anna Polívková (Marie), Václav Jiráček (Robert), Hana Seidlová (matka) a další

 

Právě se děje

Další zprávy