MFF KV: Domácí péče oživuje naději v umírající český film

7. 7. 2015 9:21
Celovečerní debut režiséra Slávka Horáka, který v Karlových Varech soutěží o Křišťálový glóbus, navazuje na tradici české tragikomedie a působí zcela přirozeně, uvěřitelně a civilně.
Domácí péče
Domácí péče | Foto: Tvorba Films

Recenze (MFF KV 2015) - Filmem Domácí péče debutuje v českém filmu nové jméno, které bude dobré sledovat. Dosud reklamní režisér Slávek Horák udělal při výběru látky na svůj první celovečerák to nejpřirozenější, co mohl. Inspiroval se svou rodinou a prostředím jihomoravského venkova, kde vyrůstal. A největší devízou jeho příběhu o ženě, která se celý život starala o druhé a která se po oznámení smrtelné diagnózy začne starat i sama o sebe, je právě to, že působí zcela přirozeně, uvěřitelně a civilně.

Domácí péče je tragikomedie, což je možná ten nejtypičtější český filmový žánr. Horákův film ale do něj přináší docela svěží vítr. V tuzemském filmovém rybníčku totiž nevzniká tolik filmů, které by se zabývaly umíráním a vyrovnáváním se se smrtí, asi už jen proto, že je to téma v české společnosti zvláštně odsunuté na okraj. Když už, tak vznikají dramata, jako byl v poslední době třeba snímek Jako nikdy Zdeňka Tyce.

Ale Domácí péče sice bere otázku, co udělat se životem, když vám zbývá na tomto světě jen pár měsíců, se vší vážností, přitom ale pro odlehčení přináší řadu komediálních situací. Nebo by se to dalo obrátit: Domácí péče je divácky vstřícná komedie se známými herci a s potenciálem oslovit široké masy, která ale mezi vděčné hlášky a gagy podvratně vmísila melancholické a existenciální tóny.

Manželský pár Vlasta (Alena Mihulová) a Laďa (Bolek Polívka) nejsou hrdinové stereotypičtí, ale spíš typičtí. Typičtí pro generaci rodičů Husákových dětí, mezi něž patří sám režisér. Vlasta celý život někomu obětovala – jako ošetřovatelka svým pacientům, rodině i manželovi, kterému dělá doma veškerý servis. Nebere svůj úděl nijak útrpně, takhle je na to celý život zvyklá. Ve vztahu s Laďou není vřelost ani intimita, to je přece po těch letech taky normální. Přitom je ale vidět, že se mají nějakým navyklým způsobem rádi. Koneckonců co jim také zbývá, jejich jediná dcera Marcela (Sára Venclovská) se odstěhovala do Prahy a na návštěvu jezdí jednou za uherský rok.

Pak ale přijde ta nenadálá diagnóza bez příznivé prognózy. Skeptické Vlastě do života vstoupí léčitelsky nadaná dcera jednoho pacienta (Tatiana Vilhelmová) a esoterická lektorka (Zuzana Kronerová) a vnuknou jí docela logickou otázku: nestálo by za to zkusit v kritické situaci začít se věnovat hlavně sama sobě?

Ne že by Domácí péče byla bez chyb, pár vtipů je poněkud toporných (jiné jsou zase skvělé), trochu skřípe přesvědčivost při vykreslení esoterické komunity a jejích praktik a režisér možná mohl odolat pokušení obsadit se do malé role Marcelina partnera Roberta (nebo v ní alespoň nemluvit). Ale Horákovi se dá vytknout poklona, jak elegantně své nelehké téma protáhl četnými nástrahami, které na něj cestou čekaly. Scénář se vyhýbá svodům sentimentality a přitom je citlivý a dojemný. V poslední čtvrtině nenápadně emocionálně graduje a v závěru přináší přesvědčivou katarzi.

Režisér je empatický a smířlivý ke svým hrdinům, což jsou koneckonců i vlastnosti jeho hlavní hrdinky. A podobně jako ona všem kolem sebe, tak i Slávek Horák věnoval svým postavám péči skoro domácí. Ony mu na oplátku pod rukama ožily tak, že se vám je nebude chtít opouštět.

Trailer k filmu Domácí péče | Video: YouTube

před 8 minutami

Čeští ekologové se mohou odvolat proti rozšíření dolu Turów, čas mají do 17. března

Do Česka oficiálně dorazil z Polska překlad souhlasu k rozšíření polského dolu Turów, takže se proti němu nyní mohou čeští ekologové odvolat. V tiskové zprávě to oznámilo ministerstvo životního prostředí. Na odvolání mají ekologické organizace čas do 17. března. Samo ministerstvo už dříve vydalo k rozšíření hnědouhelného dolu Turów u česko-polské hranice nesouhlasné stanovisko. Proti rozšíření se staví i Liberecký kraj a dotčené české obce. Česko se obává, že rozšíření může mít negativní dopad na zásobování části Liberecka pitnou vodou.

V lednu vydalo polské Regionální ředitelství pro ochranu životního prostředí ve Vratislavi rozhodnutí v procesu EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí), kterým souhlasilo se záměrem na rozšíření dolu Turów i přes námitky české strany. Zároveň vydalo stanovisko o okamžité vykonavatelnosti rozhodnutí.

"Ministerstvo životního prostředí rozhodnutí polského úřadu zveřejnilo v plném znění a v českém jazyce na svých stránkách. Česká veřejnost má podle polského práva možnost se proti rozhodnutí polského úřadu odvolat výhradně prostřednictvím ekologických organizací," sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

před 53 minutami

Syrský prezident Asad: Boje v Sýrii budou pokračovat až do osvobození celé země

Současná ofenziva syrské a ruské armády proti povstalcům na severu Sýrie nesignalizuje konec syrského konfliktu. Řekl to syrský prezident Bašár Asad. Boje podle něj budou pokračovat. Syrské armádě se s pomocí Ruska podařilo o víkendu získat další města v okolí někdejšího průmyslového centra země Aleppa. Tento týden má být obnovený provoz na tamním letišti, které bylo zavřené od roku 2012.

Varům bude chybět zraněný kapitán Skuhravý

Hokejisté extraligových Karlových Varů se budou muset v závěru základní části obejít bez pomoci kapitána Václava Skuhravého. Jedenačtyřicetiletý útočník utrpěl v nedělním zápase na ledě Sparty blíže nespecifikované zranění v dolní části těla a bude mimo hru dva až tři týdny. Energie o tom informovala na svém klubovém webu.

Skuhravý odehrál na Spartě dvě třetiny, ve třetí části už stál na střídačce jen v civilu a pomáhal trenérům. Západočeši v O2 areně prohráli 3:6.

Odchovanec Kladna odehrál v této sezoně za Karlovy Vary 40 zápasů, vstřelil čtyři branky a přidal 17 asistencí. Energie je šest kol před koncem základní části soutěže sedmá a bojuje o 6. místo a přímý postup do čtvrtfinále play off. Na jedenácté Vítkovice má k dobru 12 bodů, takže by ve vyřazovací části neměla chybět.