Recenze: Chytrý evropský velkofilm? Královská aféra

Vít Schmarc
13. 4. 2012 19:31
Kultivované melodrama o královském trojúhelníku s šíleným Kristiánem VII.
Foto: Luboš Vedral

Recenze - Vzhledem k velikosti Dánska je bohatství a produktivita tamní kinematografie obdivuhodná. Nejen proto, že disponuje světově proslulými režiséry, mezi něž bezesporu patří nepřizpůsobivé děti severu Lars von Trier a Nicolas Winding Refn, ale i proto, co všechno se vměstná do dánského hlavního proudu.

Vedle divácky atraktivních komedií, thrillerů a dramat tu najdeme i velmi svérázné autorské poetiky filmařů jako Anders Thomas Jensen či úspěšné angažované tvůrce jako je oscarová Susanne Bier.

Nikolaj Arcel patří mezi autory žánrově konzervativnější, o čemž svědčí i koprodukční Královská aféra, která se vrací k čistému historickému melodramatu, stylově neobyčejně kultivovanému, postavenému na propracovaném a velmi didaktickém scénáři.

Nejde tu jen o příběh zapovězené lásky, ale i o vzrušující zápletku politickou, situovanou na konec 18. století, kdy se Evropou šířilo osvícenství a staré autority (církev, král a šlechta) postupně ztrácely výsadní moc.

Foto: ibyen.dk

Král paroháč

Dánsku vládl schizofrenní král Kristián VII., který se spíš než o vlast zajímal o nejrůznější tělesné radovánky. Tím trpěla jeho manželka Matylda, pro níž se královský majestát stal zdrojem ponížení a samoty. Do života páru vnesl nečekaný vzruch německý lékař, libertarián a tajný stoupenec osvícenství Johann Friedrich Struensee. Náladový a nevypočitatelný Kristián v něm najde důvěrníka a po prvotních antipatiích se v intelektuálně bystrém a nesmírně ambiciózním Němci zhlédne i královna. Dokonce do té míry, že zapomene na stavovskou čest a začne s ním sdílet lože.

Struensee se však nespokojí s touto výsadou a postupně začne uplatňovat vliv na dětinského a přelétavého krále. Dojde dokonce k převzetí moci v království a zavedení celé řady osvícenských reforem, které otřesou do té doby tvrdým dánským feudalismem. Vedle toho ale zatřesou i se Struenseem, který proti sobě popudí šlechtu, církev i dánský lid, pro nějž je „královská aféra“ nepřijatelným skandálem. Osvícenská revoluce tak skončí jako obvykle: fuškou pro kata.

Vybraný výsek z dánské historie je vskutku vzrušujícím svědectvím o souboji nových a starých idejí, jakož i příběhem o nezvládnutých osobních ambicí Struenseeho, který dělal správné věci v nesprávný čas a nesprávným způsobem.

V žáru královské lásky

Těžiště Arcelova filmu tvoří pochopitelně romance královny a lékaře, která je opředená všemi žánrovými proprietami: prvotním odmítáním, letmým sbližováním pod košatými stromy a následně tajnými návštěvami ložnice i vášnivými výlevy citů. Scénář se v tomto ohledu drží klasických žánrových pouček a kultivovaných frází.

Foto: ibyen.dk

Královská aféra se může opřít o dvě zásadní věci: vynikající herecké obsazení a pozoruhodnou postavu krále Kristiana, který se v průběhu filmu vyvíjí z nesnesitelného hejska a náladového blázna v tragickou oběť milostného trojúhelníku – nedokáže přestat oddaně zbožňovat Struenseeho, jenž však jeho náklonnost zneužívá politicky i soukromě.

Představitel schizofrenního krále Mikkel Boe Følsgaard si odnesl stříbrného medvěda za nejlepší herecký výkon z letošního Berlinale a nutno říci, že jeho výkon patří mezi ozdoby snímku. Postihl traumatizovanou a nijak líbivou povahu monarchy bez přehrávání a bez toho, aby krále zbavil jisté civilnosti a tím i schopnosti získávat na svou stranu soucit publika.

Role je o to složitější, že jeho přítele i protivníka Struenseeho opatřil svým pichlavým liščím pohledem jeden z nejlepších dánských herců současnosti – Mads Mikkelsen. Mistr proměn vyklouzl ze série psychicky či fyzicky zmrzačených postav (která se s ním táhne od pozoruhodných Řezníků Anderse Thomase Jensena přes bondovské Casino Royale až po strohý nordický opus Valhalla Rising Nicolase Windinga Refna) a Struensee je v jeho podání více než snesitelnou směsicí romantického milence a osvícenského reformátora, který v rozhodujících chvílích podlehne mesiášskému komplexu.

Podivný milostný trojúhelník uzavírá krásná a zranitelná Alicia Vikander, která v roli královny Matyldy dovede vzdorovat oběma mužům a být něčím víc než trpitelskou knižní heroinou, k čemuž ji poněkud sladkobolný scénář občas svádí.

Foto: Luboš Vedral, ibyen.dk

Milostná zápletka, která se vine celým filmem a tvoří jeho páteř, se potýká s poněkud omezenou tvůrčí imaginací. Kamera si často volí velmi klišovité rámce a nabízí záběry, které svou kultivovanou (pře)aranžovaností budí lehce shovívavý úsměv – jako by totiž cílily na fanoušky spanilé Angeliky a načervenalých historických románků.

Obvyklá dánská schopnost syrově a věrohodně zasadit postavu do krajiny tu nabývá podoby zdobné manýry, která jen na několika málo místech dosáhne skutečné výtvarné kvality. Jinak se jedná spíše o zkostnatělou klasičnost, která volí jako cestu k postavám ty nejschůdnější a nejvyšlapanější cestičky (můžeme čile spekulovat o tom, do jaké míry se na tomto vyznění podílí i ta naše zahrádka česká, která z ekonomických důvodů nahradila krajinu dánskou).

Spíše než o těsném poutu se severskou kinematografií tak lze hovořit o „malém historickém velkofilmu s evropskou identitou“ – film na motivy dánského románu sice produkovala Trierova produkční společnost Zentropa, ale s významným přispěním německých, švédských a českých investorů i tvůrců.

Stíny osvícenství

V tomto ohledu je zajímavé porovnat si „intelektuální úroveň“ Královské aféry s mainstreamem hollywoodským. Motiv osvíceného reformátora, propagátora egalitářství a práv obyčejných lidí navzdory dogmatům třídním a religiózním, prostupuje například pozdní tvorbu Ridley Scotta, který přichází s postavami „nadčasových“ osvoboditelů a buditelů (Balian v Království nebeském, Robin Hood ve stejnojmenném velkofilmu).

Oproti této úsměvné ideologické jednostrannosti je Královská aféra počinem o poznání zralejším, schopným překročit nadšené sympatie s hlavní postavou a nastínit i temné stránky osvícenského modelu. Z historického hlediska je ke Struenseemu ještě celkem shovívavá (pochopitelně, je to přeci hrdina romance) a k jeho protivníkům až příliš přísná, přesto celkem zajímavě vystihuje, jak se některé osvícené kroky obracejí proti jejich původcům a jak ošidně funguje „vůle lidu“ i „izolace“ reformního vládce.

Když Struensee cestou k popravčímu pódiu čelí nenávisti davu, hájí se výkřikem: „Jsem jedním z vás,“ což pochopitelně už dávno není pravda.

Královská aféra dokáže jednoduše postihnout rozpor mezi ideálem a realizací a v tomto ohledu představuje historické téma jako aktuální – i proto, že „správné“ Struenseeho reformy práv a svobod obyčejných lidí, odvozené z učení francouzských osvícenců, padly za několik let na úrodnou půdu i v dánském království.

Film tak navzdory jisté stylové kostnatosti, zbytečné doslovnosti a zbytnělé melodramatičnosti vyvolává uspokojení nad myšlenkově i řemeslně zvládnutým historickým velkofilmem, který se vedle zkušenosti dánských filmařů opírá i o porci domácího umu a kapitálu. Na rozdíl od výpravné historické romance Andělská tvář po něm nezůstanou jen prvoplánově posmrkané šnuptychly a sekery zaťaté ve futrech.

Královská aféra zkrátka přívětivě zavání „evropanstvím“ – nejen proto, že vznikla v koprodukci, ale především proto, že svým tématem postihuje stále živé pohyby v útrobách starého kontinentu. Ačkoli ji oproti zámořským velkoprodukcím chybí megalomanská výprava a efekty (rozpočet zhruba osm milionů dolarů je méně než desetinou nákladů tamních hitů), můžeme ji brát jako myšlenkově poměrně zralou a řemeslně snad až příliš konzervovanou protiváhu efektních hollywoodských přepisů evropských mytologií i kultur.

Královská aféra
En Kongelig Affćre
Žánr: Drama, Historický, Romantika
Režie: Nikolaj Arcel
Obsazení: Mads Mikkelsen, William Jřhnk Nielsen, Mikkel Boe Fřlsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Alicia Vikander, Cyron Bjřrn Melville, Erika Guntherová
Délka: 128 minut
Premiéra ČR: 12.04.2012
 

Právě se děje

před 40 minutami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 57 minutami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 59 minutami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy